onsdag 7. april 2010

Stylterotter

Jeg elsker stemorsblomster og planter gjerne det i alle bedene ute i hagen. Siden det er litt vel mye snø der så får jeg kose meg med noen inne. Tenkte jeg.
Jeg plantet også noen i en krukke på stuetrappen før jeg dro på påskeferie. Det var så koselig å sitte innenfor å titte ut på de sommerlige blomstene.
Så når jeg kommer hjem seine kvelden er det, det siste jeg gjør før jeg skal gå til sengs. Tar en titt ut på trappen for å se på stemorsblomstene. Men der, på øverste trappetrinn 5 trinn opp en stor skifertrapp, der er det spist opp!!!:(((

Ååååsøøøøøt tenker sikker du. Og jada jeg kan se det. Det er noe av det søteste dyr som finnes. Utenom katter så klart. Men nå vet jeg at i hagekretser så har de fått nytt navn. Nemlig; "stylteråtter".
Denne fotogene stylterotten her er den som herjer i hagen på hytta. De er to stk. og vi så de nesten hver dag. Så til slutt så måtte jeg nesten ta et bilde. Bare for å skrive noen hat linjer her på bloggen. Det kan jo hende det hjelper.

Den natten tok det mange timer før jeg sovnet. Jeg, B-menneske-meg er gift med et A-menneske, som så klart var krøpet til køys før jeg oppdaget de oppspiste stemorsblomstene. Jeg var nok med litt vilje, litt lite lydløs når jeg entrer soverommet den kvelden/natten. Så der var vi to som lå våkne og ergret oss. Jeg låg og la planer om hvor det 2m. høye gjæret skulle gå. Mens min mann sier forsiktig at det kommer kanskje til å se litt rart ut med et 2m høyt gjære tvers over plenen. Det får så være. Her skal det opp gjære. Planen er lagt, og gjæret blir av ameringsmatter med trestolper i mellom. Så skal de plantes inn så de syns minst mulig. Klatreplanter og busker. Jeg vil ha stemorsblomstene mine i fred.

Neste morning fikk minstejenta på 4 også se de oppspiste blomstene. Uff, av meg sier jeg, hva skal vi gjøre med disse rådyrene som spirer opp hele hagen? Så svarer hun: Spise de til middag.
Og det kommer fra hun som har sett Bambifilmen ca 250 ganger.

18 kommentarer:

  1. Ha ha... så søt hun er datteren din da. De skjønner nok mere enn vi tror av og til. Har ei lita på 4 selv jeg som sier mye artig.

    Prøv å henge opp såpe-bar rundt omkring for å holde rådyra borte. CD plater skal visst også være effektivt ;)

    Klem Anita

    SvarSlett
  2. Ha ha... så søt hun er datteren din da. De skjønner nok mere enn vi tror av og til. Har ei lita på 4 selv jeg som sier mye artig.

    Prøv å henge opp såpe-bar rundt omkring for å holde rådyra borte. CD plater skal visst også være effektivt ;)

    Klem Anita

    SvarSlett
  3. Haha, enig med datteren jeg... det er god mat, men... de er jo så nydelige og da, selv om de spiser opp blomstene ♥ Men kan tenke meg det er irriterende... holder de på sånn hele sommeren da? Da kan dere jo ikke ha blomster da jo... kan jo sette de inn om natten, men...

    Jaja, stemorsblomster er nå flotte ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  4. SÅ SØTE SMÅ RAKKERE!!! DERE HAR I HAGEN....ja hva skal man gjøre ....Du får henge blomstrene HØYT oppe i år....Eller spise noe GODT til middag...hi hi....=)

    SvarSlett
  5. søtt jente da! nydleige stemorsbilder, !!
    kjedelig når blomstene blir spist på denne måten!
    selv er eg oppgitt idag over 4 nye rodhodendron, som er så sneglespist som de kan bli, enda det ble sagt på hagesenteret at disse holder sneglene seg unna...
    ha en fin dag, klem¨¨*

    SvarSlett
  6. Ja, disse krypa er noen rakkere i hagen...jeg ser de hos naboen, men de tør ikke gå over til meg...for da sender jeg kattene på de...ha ha..!!!
    Nydelige stemor du har plantet, er veldig svak for disse jeg også:)
    Ønsker deg en fin dag,klem Hanne

    SvarSlett
  7. hihi..her hos oss ble alle stemorsblomstene spist opp førsta natta, det første året vi bodde her. Bare stilken og bladene sto igjen vettu! Gjett om jeg ble forbausa da jeg oppdaget det! :)
    Stemor er bare helt nydelige i blå og hvite nyanser ♥
    Ønsker deg en fin kveld :)

    Hilsen Fru K

    SvarSlett
  8. Hej Ragnhild!

    Jag älskar också violer och dina var ju bara så vackra!

    Tänk att vi har klarat oss från rådjur trots att vi bor på landet. Vi ser dem ofta på fälten men än har de inte kommit hit, inte i år i alla fall. Det är gott med rådjur;)

    Ha en fortsatt bra vecka!

    Kram Karin

    SvarSlett
  9. Det var ikke dårlig sagt av datteren din, hihi. Et sikkelig gullkorn! Håper dere kan klekke ut en genial plan sammen som holder disse stylterottene unna;)

    SvarSlett
  10. Hei
    De er så utsultet på denne tiden av året at allt grønt er et rop for å overleve. Legg ut oppskjært brød og grsaker så lar de nok blomstene være;-))

    SvarSlett
  11. Har samma problem här. Visst är det tråkigt att se sina växter uppätna!
    Ha en skön kväll!

    SvarSlett
  12. Hvor er det pent av deg å fodre de stakkers sultne "stylterottene"..:-o)
    Må si jeg er enig med Villmarkstausa, læg ut brød og grøntsagsrester som blomkålsgrønt,gullerods og potetskræller.Vi har harer og dådyr som vi har fodret på denne måte hele vinteren også,da mange dyr er sultet og frosset ihjel.
    Ingen har spist mine stemorsplanter ennå...:-o)

    Klem fra Lisbeth i Danmark

    SvarSlett
  13. Uff da... godt svar fra dattera di..hihi..O=)O=))

    Her har vi hjort i hagen som spiser opp og ødelegger trærne våres-- skjønner frustarsjonen..


    håper du får noen gode råd som hjelper..

    klem Kerstin

    SvarSlett
  14. Eg elskar stemor eg og...og me har ikkje rådyr, men storebroren..hjorten..og den et med javne mellomrom opp alt vakkert i hagen. No har me og gjerde..men me må ha elektrisk for alt anna hoppar dyra over/under/imellom...

    Nydelege bilete dog! Klem og god helg!

    SvarSlett
  15. Virkelig kjedelig at plantene blir spist opp!! Har kollegaer som er kjempe fortvilet for det samme! Herlig ord fra din datter da;)

    God helg til deg:)

    SvarSlett
  16. Hehe... Artig navn, de sniker seg rundt her også...

    God helg:)

    SvarSlett
  17. Det var en pen stylterotte ja...Du får trøste deg med at det har vært en hard vinter for dem også i år, så de trengte kanskje en liten munnfull med blomster??

    SvarSlett
  18. hei! Jeg er frisør og får ofte inn kunder som spør etter hår. Det skal visst holde rådyr vekke fra hagen. Putt menneskehår i nylonstrømper og heng dem rundt omkring i hagen. Når rådyrene lukter at det er "mennesker" i nærheten, kommer de ikke bort.
    håper dette er noe for deg:)

    SvarSlett