lørdag 15. august 2009

Mombasa

Fikk så lyst å vise dere noe helt annet enn interiør og butikk i dag.
Selv om det begynner å bli noen år siden jeg var i Mombasa så dukker stadig minnene opp. Vi var på safari i Kenya og avsluttet ferien med noen badedager ved kysten av Mombasa. Hele turen var fantastisk og har gjort sånn inntrykk at vi lengter veldig tilbake. Mens andre reiser til syden, sparer vi til ny Afrikatur.
Huset du ser over, er et av flere som står igjen i Mombasa etter kolonitiden. Så rått med alt forfall. Jeg syns det er vakkert og fasinerende.

Her er jeg i et urgammelt fort som kolonistene bygde i Mombasa. Spanjolene og Portugiserne skiftet litt på å ha herrredømmet her. De hadde bare et problem. Med en gang de kom utenfor fortets murer ble de spist av kannibaler. De siste portugiserne (tror de var 3 stk.) klarte å rømme ved å svømme ut gjennom et hull der fortests mur gikk ut i sjøen.

Noen glade afrikanere på vei til byens marked. Det var et enormt mylder i byen og jeg har aldri sett så mange mennesker til fots på en gang noen annen plass. Det gikk folk over alt. På kryss og tvers, over store marker og plasser og langs alle veier. For å se viktige ut bar de gjerne på en konvolutt. Lurer på hvor de har det ifra, at du er ikke verdt en dritt før du har det skrevet på et papir;))

Er du glad i rust, sink og blikk så er Afrika utømmelig. Tenk på alt vi har sendt ned til det landet. De hadde et eget misjonærmuseum som viste alle slags rare ting som er blitt sendt ned. Kjøkkenmaskin på strøm fra misjonen i Haugesund. Hva skulle de med den på 70 tallet. Dårlig med strøm i Kenya da:o)

Nå skal jeg jobbe videre med å legge ut varer i butikken. Også håper jeg innlegget mitt kommer opp på rollen nå. Irriterende at den rollen ikke funker som den skal.
Ha en happy lørdag alle sammen:)

11 kommentarer:

  1. Så spennende med Afrikatur da. Jeg har aldri vært i noen Afrikanske land, det står på lista over ting som skal gjøres en gang...

    SvarSlett
  2. Så spennende å reise til Afrika... Kjenner flere som har vært.. det nærmeste jeg har vært er film de har vist fra sine reiser.

    Men akk ja kunne nok ha tenkt meg litt av det de har på trallenen sine..

    God helg... nyt kvelden..
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  3. så spennende tur du har hatt... (fælt med kanibaler..!)

    flott dette bildet av traller m kjøkkenvarer...

    mydelig header hos deg også! ha en skjønn lørdagskved!
    magny

    SvarSlett
  4. så spennende tur du har hatt... (fælt med kanibaler..!)

    flott dette bildet av traller m kjøkkenvarer...

    mydelig header hos deg også! ha en skjønn lørdagskved!
    magny

    SvarSlett
  5. Så fin header du har fått!

    Fasinerende bilder fra Afrika. Skjønner godt at det er en reise du sent vil glemme.

    Klem fra Maia

    SvarSlett
  6. Flotte bilder...
    Godt å ha å se tilbake på, alle opplevelsene kan du ha "om igjen" :o)
    Jeg drømmer også om en afrikatur, med safari. Men aller helst kunne jeg tenkt meg å jobbe som frivillig på et reservat med løver, leoparder og geoparder, men det koster skjorta det også. Nesten 2000£ for 4 uker...
    En dag....
    Vi skal 14 dager til Egypt igjen da, 31 okt (og det er jo afrika det og ;o> )
    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  7. Heisann!
    Takk for koselig kommentar hos meg:)
    Spennende reisemål dette, morro med reisemål utenom de "vanlige".
    Nydelig den headeren din:)
    Ønsker deg en flott søndag!!

    SvarSlett
  8. Topp innlegg Ragnhild, skjønner godt at dere sparer til ny tur!:)

    Kjedelig det med rollen...

    Skal ta meg en tur inn i butikken dein og se på de nye varene nå :)

    Klemmer,
    Vibeke

    SvarSlett
  9. Vilken spännande resa det måste ha varit...:) ett härligt och annorlunda inlägg...roligt att läsa, ha en bra vecka som kommer, kramen

    SvarSlett
  10. Vilken fantastisk resa !!
    Ha det gott vännen.
    Klem Åsa

    SvarSlett
  11. Hei Ragnhild!
    Et spennende sted med en skummel historie, godt vi ikke lever i kannibaltiden:)
    Tusen takk for bursdagshilsen, så kjekt å få! Nå er vi hjemme igjen, er skikkelig lei campinglivet, skal bli lenge til nese gang, men vi hadde en super inspirerende tur:) Blir en tur til lillestrøm... uten barn:) Snakkest da, klem Anita

    SvarSlett