onsdag 6. april 2011

Franske Råtasser

Jeg har vært så heldig å fått tak i en gammel Jielde lampe. Den er bare helt rå. Litt grønn emalje igjen på skjermen og litt hvit inni. Dette er en toarmet skjønnehet og siden den har vært montert direkte i arbeidesbordet eller i veggen så har den i utgangspunktet ingen fot. Men jeg har kjøpt den av en som restaurerer gamle lamper, og han har montert den på en bremseskive. Det betyr at den står som støpt på bordet og kan flyttes der du vil ha den. Det geniale med bremseskiven er at den har, fordi den er brukt, en fin patina og helt riktig farge til lampen. Vil du ha den montert direkte i bordet er det bare å skru den av bremseskiven. Lampen har også helt ny stoff ledning og porselenssokkel til pæren. Jeg har en ny produsert hjemme og ser med en gang at den gamle er kraftigere i metallet også kan den gamle originalen snu hodet rundt til venstre og høgre, noe den nye gulvlampen min ikke kan. Er den ikke flott?
Også har jeg fått en gammel fransk pall. Jeg må jo si jeg syns denne her er litt mer med, enn en Europall. Europallen er jo også tøff som bord, når du har gjort en masse med den. Mens denne gamle Franske pallen er det bare å trille på plass foran sofaen. Den har store hjul og tøff metallramme.

(Du finner de Franske råtassene under nyheter i nettbutikken) ¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ellers sneiler det seg framover på arbeidsrommet. Det er så stor jobb at det tar sin tid. Jeg er ferdig med å rydde utav skrivebordet vårt. Perm, på perm og papirer i budde på budde. Allt må sorteres. Noe kastes og noe skal være med videre. Men gu så fantastisk deilig å bært ut det fryktelige srive/pcbordet fra Ikea. Store sponplanter som veier et tonn også så ufunksjonellt med mange små rom der ingenting går inni. Nå står det i carporten og min kjære mann har fått nymalt srivebord med skuffer og skapdør. Nytt teppe på gulvet er også kommet på plass. Så da er jeg ferdig med ca 1/6 av rommet. Har malt et arbeidsbord i dag, som må tørke før jeg kan satt på plass ting og tang der. Sånn må jeg jobbe meg gjennom hele rommet. 7x3,5m. Det får ta den tiden det tar;)

I morgen kveld skal jeg på kurs og hyggelig samvær med sentrumsforreningen. Alle butikkdamer og menn i Asker sentrum, ca 60 stk. Gleder meg jeg:)

7 kommentarer:

  1. Hei Ragnhild
    Kjempestilig lampe!!! – skal ta meg en titt innom nettbutikken din å se litt i helga også :) Ønsker deg en flott torsdag og kurs – klem fra Mette

    SvarSlett
  2. Wow! Dette var lekre saker, ja! Skal du virkelig selge det?! Hmmm. Må titt inn i butikken din med èn gang;)

    Ha en fortsatt fin uke, Ragnhild!

    STOR klem
    Anette:)

    SvarSlett
  3. Dette var virkelig franske råtasser ja!!! Råtøffe og vakre på samme tid.

    SvarSlett
  4. Lampan är ursnygg!

    Ha en fin torsdag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvarSlett
  5. Hei :-)

    Kjempestilig lampe :-)

    og flott fransk pall :-)

    Ønsker deg en flott ny uke :-)

    Klem

    SvarSlett
  6. Kjempestilige funn du har fått tak i, me like! Klem :)

    SvarSlett
  7. Flotte funn du har fått tak i!!!
    Lampen står øverst på ønskelisten min :) Er den til salgs, og hva koster den?
    Klem, Nina

    SvarSlett