fredag 19. desember 2008

Nytt inventar i tallerkenhyllen.

Jeg har skiftet ut innventaret i tallerkenhyllen min. Jeg har to serviser. Det ene med blomster til sommerhalvåret, også dette til vinteren.
Serviset er fra Egersund Fayancefabrikk og heter staff. ornament graa. Det er fra 1920/30 tallet og noe som Walla arvet etter sin svigermor. At ornamentet eller krusedullen midt på tallerken ser ut som en "W" , kunne ikke passet bedre. Nå er det arv til min datter, som også har forbokstav "W".
(klikk på bildet, for stort bilde)

Frøken "Madonna" traff jeg på en antikvitetsmesse i Danmark i sommer. Der var vi på ferie, 5 stk. i bobil + Madonna. Vi var 2 familier i sammen, og ingen hadde forståelse for hva jeg skulle med den flassende (i deres øyne) altfor dyre, slitne statuen. Så alle hadde stor moro av meg og Madonna. Hun måtte jo passes veldig godt på. Jeg var livredd for at noen av barna skulle sitte, hoppe eller leke, akkurat der den lå. Innpakket i et mykt teppe ble hun flere ganger til dagen flyttet fra den ene til den andre mest mulig strygge plassen. Og det gikk heldigvis bra.
Denne ideen med kort og kors inni boken har jeg sett i den vakre bloggen "Lilla Blanka". Den oppdagent jeg tilfeldig for 2 dager siden. Det var så mye vakker at jeg ble sittende hele kvelden å gå igjennom hele bloggen. Det var som å få en ulest bunke "Vakre Hjem" rett i fanget. Jeg anbefaler dere virkelig å ta en titt.
Nå er det ikke mange dagene igjenn av førjulstiden. Noe er gjort, noe blir gjort i romjulen, og noe får vi ta til neste år. Hvist jeg husker det da.
Det har vært kø i butikkrommet mitt hver ettermiddag/kveld. I tur og orden har alle vært der og lånt pakkebordet mitt, og satt pris på å få stå der i fred og ro med hemlighetene sine. Når det er min tur å jobbe der, så er saksen borte, papirbiter er strødd utover, og jeg er litt oppgitt. Nå får jeg håpe de er ferdige, for i kveld skal jeg pakke inn mine pakker.

9 kommentarer:

  1. Så fine bilder, og nydelig service! :)

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som har arvet det fine serviset.Det er kjempepopulært i vår gjenbruksbutikk og går ut med engang vi får det inn...Flott tallerkenhylle du har også..Ønsker deg en fredfull adventshelg:O)
    malivasverden

    SvarSlett
  3. nydleig servise... og tapet og div andre saker....
    ja "lillablanka" er en favorittblogg...
    stor klem igjen~~~***

    SvarSlett
  4. Så fint, serviset er helt rått, heldige du. Kos deg i helgen. Kristin

    SvarSlett
  5. Så fine disse fatene var. Passet godt som vinterservice. Flott ide med kors og kort inni bibelen. : )

    SvarSlett
  6. Hei.
    Det du skrev om at noe får vi ta til neste år... DEN likte jeg !
    Jeg sitter her å ser meg rundt å tenker at det meste er i boks, uten stress av noe slag - men det ER trolig for at noe må jeg ta til neste år jeg også...
    Hygger meg mest, jeg - det er igrunn det viktigste....
    Kos deg i helga !

    SvarSlett
  7. Takk for hilsen på bloggen! Putene var kjempesøte og luktet så godt!
    Flott blogg du har, med fine bilder til inspirasjon! Klem-Mia

    SvarSlett
  8. Kjempefint servise...og sååå fint pynta:)

    SvarSlett
  9. Så flotte bilder! Elsker det serviset ditt - kan tenke meg det er ekstra spesielt siden det er arv! Morsom historie med Madonna - kjenner til den uforstående som må vitse litt - jeg pleier bare å si: "Jeg gidder ikke forklare - for du vil ikke forstå :-)"

    Ha en kjempefin julefeiring! Mange klemmer fra Ida

    ps. Så utrolig hyggelig å høre at det er storm av kunder i butikken - ingenting er bedre enn det :-)

    SvarSlett