lørdag 1. januar 2011

Nyttårsløfte......

Egentlig så pleier jeg aldri å ha nyttårsløfte eller andre løfter. Liker at ting blir gjort når det passer meg og helst uten press. Mister litt entusiasmen av slikt. Men i år har jeg funnet på et som jeg syns jeg må gjennomføre. Her er så mye rot, og ting og tang, som har sneket seg inn, og rundt om kring, her i mitt hus!! Så mitt nyttårsløfte er å orden på all uorden i hjemmet mitt. Og det har jeg startet på med stor iver i dag. Jeg har tatt for meg minste snuppa sitt rom. Nå var storesøster på 11 veldig lei av å ha ponnier og prinsesselego på rommet sitt så det måtte plass på lillesøster sitt rom.
Og der som det var fullt til randen fra før. Når en har 3 barn med ca 5 år mellom hvert så er det sånn at de ikke akkurat vokser fra lekene samtidig. Nå hun ene er ferdig med barbydukker overtar lillesøster med glede. Når hun på 16 ikke gidder å ha to millioner perler på rommet sitt lenger, så står en overentusiastisk 11 åring klar for å ta imot. Og til slutt så ender alt opp hos minstesnuppa. Hun har nå en stappfull skuff med barby, mycene (eller hva de nå heter) dukker, en stappfull skuff med ponnier, nabbier, pet chop osv. Alt som ikke hører til en eller annen serie blir stilt og rolig smuglet ut av meg. Når snuppa ikke ser det så klart. Hun skal helst ta vare på alt fra ulldotter og kongler ifra steinerbarnehagen til defekte plastdubbeditter. Skrik og skrål unngås altså ved å smugle det ut når hun ikke er tilstedet.

Men plassmangel blir det nå uansett. Og for å plass til all prinsesselegoen så har pappa stått i garasjen og snekret skuffer til å ha under sengen. Jeg har malt de hvite. Og nå har vi 2 store skuffer med rosa diamantknotter fra Wallas Verden og små jul fra Klas Olson. Under bestemors gamle seng.
Garderobeskapet er fra Oliver og ikke å anbefale. Det har slike stygge hengsler på innsiden av skapdørene også er det så lite i dybden at vanlige kleshengere er for store!! Tror dere jeg ble paff når skapet var på plass og vi skulle henge inn klærne...også går det ikke an med vanlige kleshengere. Kleshengerne fra Maileg er mindre og går fint inni der, men hadde liksom tenkt at jentungen skulle ha skapet til hun flyttet hjemmefra. Og det faller jo i grus med de barnslige hengerne. Syns jeg ser tenåringen med Maileg eller andre barnekleshengere. Ikke var det noe billig skap heller...Nei hadde jeg ventet med skapkjøpet til min egen butikk var oppe og gikk så hadde det stått et Country Corner skap der nå.
Nye gardiner har også snuppa fått i dag. Jeg har lenge hatt liggende noen gamle barne-overlaken. De er jo så vakkre med monogram og fine kapper. Siden de er til barn så er de også perfekt i lengden til vinduet. Så når jeg var ferdig med å sortere og rydde på plass alle lekene. Ja alle skuffer ble tømt i dag. Vasket og støvsug og klare for ny forsyning. Fy søren for en jobb. Men alså, når alt var tilbake i skap og skuffer gikk turen til verkstedet i kjelleren og symaskinen. Der sydde jeg knytebånd øvert på gardinene. Også var det bare å henge de opp.

Og når jeg såg hvor fornøyd supersmuppa mi ble så er det verdt alle timene med jobbing på en fridag. Og jeg er nå ganske så fornøyd selv også. I morgen står et nytt rom for tur.
Kos dere videre inn i det nye året.
Klem:)

10 kommentarer:

  1. Så kjempefint det ble.Tenker jenta er fornøyd eg. Her har det vert en lat dag, men i morra skal eg ta for meg de 3 gjesterommene (avdanka barnerom) og rydde opp etter julegjestene. Burde jo gjort noe mer ut av rommene som for det meste inneholder senger ...den vokser så fort denne familien !!!
    Ha ei fin helg. Klem fra Sigfrid

    SvarSlett
  2. Høres ut som et nyttårsløfte jeg også burde slenge meg med på! Rommet ble kjempefint.

    Et riktig godt nytt år til deg og dine! ;-)

    SvarSlett
  3. For en god start på det nye året,du har all grunn til å være fornøyd for jeg har nettopp vært igjennom lignende mareritt;)
    SIden min snuppe fikk ny skrivepult til jul måtte alt ommøbleres,og da skal jeg love det dukket frem litt fra både derunder og herunder....å ommøblere tok meg en halv dag,men jeg har vel holdt på i tre dager å sortert polly,pet shop og barbie.På slutten forsvant merkelig nok alt småtteri rett i støvsuger´n,hihi!Og nå er det forsyne meg kommet pet shop´er utover hele gulvet hennes igjen!!! Hvordan lærer man barn tul å rydde?Synes jeg maser og maser....
    Nei ordnung og reda må man ha,alt blir så mye kjekkere da og med de ordene år vel jeg svinge meg rundt her i heimen:)
    Rommet til trulta di er nydelig - må forresten le litt til...har samme skapproblemet siden jeg fikk pappa til å lage kopi av et skap fra Jacadi....nyyydelig fint,MEN......you know;)
    Toveklem:)

    SvarSlett
  4. godt nyttår!!
    det ble kjempekos, heldige unger som har en så flink mamma.
    klem

    SvarSlett
  5. Godt Nytt år Ragnhild..

    jammen litt av et nyttårsforsett... likte det veldig godt... kanksje jeg skulle adoptere det?? O=)

    Og så fint at de kan arve av hverandre... og rommet ble kjemepfint...

    ønsker deg en fin dag =)

    klemmer

    SvarSlett
  6. Hehe, dette høres kjent ut.....
    Men så godt det kjennes når en er ferdig.

    SvarSlett
  7. hehe...ja det var et velkjent problem,selv her med gutterom.Tro meg; de har merkelige duppeditter med seg hjem de også, gamle skruer og jernstenger, pinner og stein.Og kaste?? Neheii...kommer ikke på tale!
    Her smugles også mye ut bak ryggen på yngstemann!

    Godt nytt år, og klem. Rommet ble fint:) tenker minstemor er fornøyd!

    SvarSlett
  8. Så fint! Møbler, detaljer, gardiner, ryddigheten og det herlige malte gulvet. Skikkelige jenter fortjener skikkelige rom. Bra jobbet! BEgge to, hehe. Ønsker dere en superfin start i det nye året som er i gang. Og kan LOVE en tur innom iløpet av 2011. DET må jeg da få til. Stor klem fra Bjølsen.

    SvarSlett
  9. Ja det er jo bare utrolig godt å få skikkelig orden rundt seg!! Utrolig lekre gardiner du laget av lakenet.

    SvarSlett
  10. Så flink du er!! Kjempefint prinsesserom:) og gardinene er kjempevakre..:) Ønsker deg en flotters kveld:)
    Klem fra Jeanette

    SvarSlett