lørdag 25. desember 2010

Julaften er her, og hos oss har roen virkelig senket seg. Vi er bare 4 stk. og det er igrunnen veldig deilig. Etter stengetid i butikken hentet vi med oss hjem bordet vi lenge hadde planlagt at skulle bli vårt. Det er et Sofia bord fra Country Corner, Nomi Import og det ble julegaven til oss selv. Den gamle spisestua vår er flyttet inn på spiserommet så her har sett ganske så ribba ut lenge. Og fortsatt mangeler et vitrineskap, konsollbord eller ett eller annet langs veggene. Nå står nå sofia-stolene fint linet opp og det får jeg holde ut med en stund. De er nå så søte så det går helt fint.
Jeg har dekket bordet med tallerker, dekketøystallerker, servietter og duk fra loppemarked. Urgamle arvede glass og stettefat i pressglass. Jeg har finere, og i mange øynes mer staselige også for mange mer passende ting å dekke med på julaften. Nytt fint service og nye duker, men det blir for kjedelig for meg. Bestikket er arvet og bare vanlig norsk sølv. Litt kjedelig i mine øyne, men bedre enn det fra Ika som ligger i kjøkkenskuffen. Det ordentlig gamle fant jeg rett og slett ikke. Ja, lageret i kjellerne trenger en gjennomgang, det er sikkert. Og det kommer etter nyttår. Da skal mye av de gamle skattene der ut for salg i butikken.
Jeg bruker disse små julekulene med perlehempe til serviettringer. Hempa går akkurat to ganger rundt den gamle loppeservietten med håndbrodert nydelig mønster.
Furugirlander har jeg så klart her også. De er jo kjappe å lage og fine å henge julekuler i. Disse kulene har jo samme farge som tapeten og glasset i vinduet så de bare måtte jeg ha der.

Her har vi spist pinnekjøtt i kveld. Servert i diverse gamle servisedeler fra Frankrike og Jæren. Figgjo, Stavangerflint og sånn;)

Jeg har slike gamle lysestaker i sølv. Dere vet disse lave utrendie som veldig mange har. Og for å brukt de fikk jeg ideen om å sette noen av de på et stettefat. Også drukne de i julekuler, benløse juletrefugler og ikke mindre enn 6 stk. gamle salt og pepperbøsser med sølvtopp. Siden de, etter de kom hjem til meg, ikke har sett snurten til sølvpuss så har de oksidert og fått samme fargen som de rosa julekulene til Jeanne d'Arc. Perfekt!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Må dere ha en deilig romjulstid.

N!. Nå er det -40% på alle julevarer i butikken & nettbutikken.

6 kommentarer:

  1. Ser ut som om vi hadde samme mat og omtrent samme servisedeler på julebordet igårkvled Ragnhild ;)

    Nyyyydelig de stolene dine da!!

    Håper du får en fin og rolig juledag ;) Klem fra meg

    SvarSlett
  2. Kos dere masse i romjulstiden...
    juleklem fra elinAnita

    SvarSlett
  3. Kikar in och önskar en god fortsättning hoppas att julen varit fin.

    SvarSlett
  4. Vilken vacker matgrupp och dukning, ser verkligen så fint ut hemma hos dig min vän, önskar god fortsättning på veckan, klemmer VIOLA

    SvarSlett
  5. vilken otroligt fin dukning du har gjort, du är så duktig till att få till den rätta känslan. Julkramar/Ingela.

    SvarSlett
  6. Siden jeg leste om Wallasverden i avisen engang, har jeg elsket stilen din.
    Er først nå jeg legger meg til her, men det er bare tilfeldig... har ramla innom innimellom..
    Flotte bilder, du har så mye vakkert!

    SvarSlett