mandag 23. november 2009

Julekuel i fattigmannssølv.

For en stund siden var jeg på loppis og kjøpte to julekuler. I dag satt jeg og skulle legge de ut i butikken. Og da først begynte jeg å studere de ordentlig. Prøve å finne ut hvor gamle de er. Slike kuler med kobbertopper produseres jo i dag også så de kan jo være helt nye. Men jeg reagerte på at de hadde helt stive morkne strikker i løkkene sine. Det er det ikke på helt nye kuler. De er laget av glass og er ganske tunge, mye tyngre en vanlige gamle kuler. Slike som den på bildet under.De er tydelig håndblåste og den ene er litt større enn den andre.
Så når jeg klarer å lirke opp messingproppen finner jeg en gammel korkpropp og da forstår jeg at dette er ordentlig gamle kuler i fattigmannsølv. Jett om jeg er førnøyd med de nye kulene mine. Og, nei, de kommer nok ikke for salg i butikken, så jeg må nok skuffe dere litt med at disse må jeg ha selv.
Denne under her med blått er jo også vakker da. Gammel og egentlig de kulene jeg syns er de vakreste av de gamle. Denne ligger for salg. Men jeg syns ikke det er fryktelig trist om den ikke blir solgt. Hihi... Den glir fint inn i bestemors samling den.

Jeg må bare si det. Jeg hater å ta bilde av julekuler. Det er umulig å ikke bli med på bildet selv. Jeg vrir meg i alle retninger og prøver å ta bilde fra siden, ovenifra og nedenifra. Men uansett retning så kan jeg se meg selv og kameraet så altfor tydelig midt i de blanke kulene. Jeg og hele det rotite kontoret mitt blir tydelig gjengitt:O)
Er dere i full gang med julepynting, eller slik som meg, ikke helt der. Bare mange planer i hodet. Har fått min kjære til å stikke innom sykkelsjappa i dag og noe gratisksskrammel med seg hjem. Hva det er skal dere se litt seiner. Det er en jobb å gjøre med greia først.
Ha de fint da alle sammen.

14 kommentarer:

  1. Så heldig du var med de kulene! Flotte begge to. Jeg syns bildene var stemningsfulle og fine. Fulle av jul. :)

    SvarSlett
  2. Åhhhh,dååån....disse var jo supersjarmerende !! Klart du må ha dem selv :) Så morsomt å finne slike skatter.......selv om man ikke er "avhengig" av at de er gamle......men likevel finne ut,at de er det !!!! Og ang,speiling av seg selv i julekuler.......jeg tok ca 100 her om dagen,for å vise noe jeg hadde lagd,men slettet alle,på grunn av speibildet som ødela allt.......grrrrr..... ! Kos deg videre,med eller uten flere nye "gamle" julekuler :)

    SvarSlett
  3. hihi...
    så herlig da! at kulene var gamle og ble hos deg! et flott funn!!!
    fint med gamle kuler..
    neida - her i huset er det IKKE noe juleting og tang før 1. advent!
    Der er jeg streng med meg selv, hihi!
    ønsker deg en flott kveld og ukestart ragnhil
    moaklem

    SvarSlett
  4. Gratulerer med flott artikkel! Så moro. Vakre bilder de har tatt fra ditt skjønne hjem :)

    Julekulene dine var skjønne. Måtte smile når du beskrev hvordan det er å ta bilde av de. Ja, ikke enkelt det der.

    Klem fra Maia

    SvarSlett
  5. Kjempefine; men du fortener no å behalde dei sjølv! Tenk kor mange du gleder med formidlinga di av gamle saker og ting! :) Skulle berre mangle at du gjer eit funn av og til! Kjempefine, stemningsfulle bilder, såg ikkje snurten av deg eller andre eigedelar! ;)

    Ha ein flott måndagskveld!

    Klem frå Elin, som gleder seg som ein unge til pakke i posten! :)

    SvarSlett
  6. Hei Ragnhild! Så koselig med kommentar inne hos meg! Så mye fint du viser i bloggen din - du er kreativ og flink til å lage ting selv også ser jeg! Likte veldig godt tagsene dine!!!
    Og kulene du har kjøpe var jo bare nydelige, skjønner godt at du beholder de selv, når de viser seg at de har noen år på baken! Har slike kuler selv - som den blåe du viser - som jeg har arva fra besteforeldrene mine!
    Kommer gjerne igjen!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  7. Hej vännen !

    Så juligt och mysigt det var här på din blogg.
    Ha en fin kväll.
    Klem Åsa

    SvarSlett
  8. Hei!
    Snakk om lykke, tenk å finne slike skatter!!
    Forstår godt at disse ikke kommer for salg ja:)
    Så masse fint du har laget lengre nede her, du er jo helt utømmelig når det gjelder ideer:)
    Ønsker deg en nydelig uke,klem Hanne

    SvarSlett
  9. Nydelige var disse og du var heldig som fikk tak i de.
    Og den blå kulen det fikk minnene frem fra min barndom for slike hadde vi, og de var de aller fineste.

    Ha en fin uke videre.

    SvarSlett
  10. Nydelige julekuler.
    Så flink du er !!!!!
    Jeg har fått laget kakemenner, så langt har jeg komt......
    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  11. Der har du vært heldig Ragnhild! Ja det kan være vanskelig det der med bilder.... Minnes en annonse i Finn der en mann hadde tatt bilde av spisestuen sin. Det var bare det at det var et speil der også - og mannen stakkars sto i bare underbuksa .... Artig annonse spør du meg....

    SvarSlett
  12. Å så heldig du var med de julekulene da... kjempefine var de.,ja alle sammen.. skjønner godt du vil beholde de selv..

    Ønsker deg en fin dag..og du..jeg er veldig nysgjerrig på hva du skal lage..
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  13. Hei igjen.

    Nissen er et stempel ja, jeg har kjøpt det på ebay.
    De har utrolig mye flotte stempler der. Ferien var helt herlig, lengter bare ned igjen.
    Snakkes, eller som de sier i Egypt: Ashufak Badin

    Klem fra Kaia

    SvarSlett