onsdag 5. august 2009

På Hytta

På klesnoren henger oldemor Ragnhild Rafdal sin nattkjole og en bringeduk. Tror damen hadde besvimt om hun visst at undertøyet og nattkjolen hennes ble offentliggjort, men jeg syns det er så vakkert. Hun sydde nattkjolen til bryllupsnatten i mai 1918. Da giftet hun seg med sin Ingvald. Han omkom på sjøen bare 8 mnd. etter bryllupsnatten og 2 uker før hun fødte deres datter, altså Walla. Nattkjolen ble aldri brukt mer, men tatt vare på som et dyrebart minne.
Legg merke til de koselige geitene som beiter i bakken over. Det er naboen sine angorageiter. Jeg er så glad for at de er der. De lager så gode lyder, også liker jeg dyr. Skulle ønske det var enda flere dyr her. Sauer, kuer, hester, men ikke griser:)) Savner sauene fra barndommen. Kopperlammene som kom løpende med en gang vi nærmet oss gjæret. Nå er der bare gress. I går kom bonden med traktoren og en diger dings og klippet og ballet gresset. Jeg ønsker meg hesjer og mennesker.


Bringeduken tror jeg er etter hennes mor. Den ble brukt som en slags BH. Knyttet med omslag under hver arm. Bringeduker har jeg flere av, litt vanskelig å vite hva en skal gjøre med de. Det er jo uaktuelt å sy noe av de, også er jeg litt redd for at de skal bli skitne og gule av å henge framme. Derfor ligger de i en skuff i oldemors gamle kommode. Så tar jeg de opp av og til og titter på det fine arbeidet. Og undres over hvordan det var å gå rundt med dette på seg:))

NB! Jeg har lagt ut mange varer som kommer. Mye fint som er på vei. Har ikke fått lagt ut alt enda men ta en titt her og enjøy:)


20 kommentarer:

  1. Koselig å lese og ikke minst se de flotte bildene . Tenk så mye arbeid det lå i slike plagg.
    Ha en fin kved videre.
    Klem

    SvarSlett
  2. For noen nydelige skatter du har.Ekstra hyggelig er det jo at de er fra din familie.

    SvarSlett
  3. Så nydelige skatter du har , og fra din egen familie...
    Så skjønn blonde rundt kanten..jammen gjorde de seg flid med alt før i tida...

    Klem =)

    SvarSlett
  4. Koselig og litt vemodig å lese om din oldemor som mistet sin mann så alt for tidlig. Flott nattkjole hun har laget!

    Slike bringeduker har jeg ikke sett før. Tror nok jeg ville fortrukket en vanlig BH ;)

    Nydelige ting, som har krevd nøyaktighet og tid når det skulle lages.

    Ha en fin kveld! Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  5. åå så flotte skatter, kjekt å ha slike!

    SvarSlett
  6. Så fint undertøy. Morsomt å eie slike gamle skatter. Ta godt vare på de. :)
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  7. hei ragnhild -
    så herlig, og vemodig lesning om din oldemor...
    men for en skjønn nattkjole, bildet av klærene til tørk med geitene i bakgrunn er jo nasjonalromantikk på høyt plan - herlig!!
    kos deg videre -
    moaklem

    SvarSlett
  8. Så gøy å ha sånne gamle skatter, spesielt med den historien.
    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  9. Vilka vackar kläder...hon skulle bara vetat att du visar dom nu för hela världen...:) men det är jag gla att du gör, ha en fortsatt trevlig vecka, klem

    SvarSlett
  10. Åh, jeg får en sånn herlig nostalgisk romantisk sommerfølelse når jeg ser de bildene... og så minner de meg litt om mormor for hun hadde også romantiske nattkjoler.

    SvarSlett
  11. Ang. Sens maling, har jeg egentlig gode erfaringer med den. Jeg har bare fått på et strøk på det ene soverommet (før den store malertrøttheten kom over meg i vinter...)og der skaller malingen av ved støt og skraping. Men ellers i huset hvor vi har to og tre strøk alt etter som hvilken farge som har vært under og hvor godt det har dekket, har den holdt veldig bra, synes jeg. Eneste er gangdøren, men der har jeg en hund som gjerne hopper litt opp i pur glede over lovet tur :) Så det er ikke så rart.

    Jeg hadde hjelp i huset av en som er løsemiddelskadet da vi flyttet inn, så for meg var det male med sens eller ikke male. For snekkeriene måtte vi ha unna. Må si meg godt fornøyd med det.

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  12. Tenk å bli enke etter bare åtte måneder. Det skjer jo dessverre i dag også, men livet var enda mer usikkert på oldemors tid. Skattene du har får nok en egen verdi når du kjenner historien bak. Du har veldig mange gamle fine ting som har overlevd generasjoner. Lurer på hva våre etterkommere vil arve - vi som lever i et bruk og kast samfunn

    SvarSlett
  13. Det var da en trist historie. Det var en hard verden ja! Enig med deg i det med dyr på jordene. Skulle virkelig ønsket meg det her i Valdres også. Vi får vel klare oss med elgen og rådyrene for bøndene vil nok aldri mer har dyr i uthusene sine.

    SvarSlett
  14. Hihi, jeg kjenner meg igjen i det med sauene, har stor forkjærlighet for dem etter mating av naboens kopperlam når jeg var lita! :)

    Fikk litt klump i halsen av historien om din oldemor, kjolen var i alle fall nydelig!

    SvarSlett
  15. Hei Ragnhild.
    Leste i bloggen til en forfatterne av boken "romantiska hem och inspiration i vitt" at du selger den. Vet du når den kommer?

    SvarSlett
  16. Supert,jeg gleder meg også. Lager du et innlegg i bloggen slik at jeg får bestilt med en gang du får den?

    SvarSlett
  17. Hej Ragnhild, vilka underbara skatter du har, de är så fina att ha hängandes hemma. Jag har alla mina gamla nattkläder i min tvättstuga hängandes p¨å en gammal knoppbräda.
    Vilken otroligt söt flicka du har, lika söt som en ängel.
    Kram på dig/Ingela.

    SvarSlett
  18. Bare så nyyyydelig! Elsker klesvask på snora jeg og skulle gjerne hatt disse skattene på snora!

    SvarSlett
  19. Hello,
    this looks really romantically from your white marvellous laundry on the rope.
    Really pictures.
    A nice week-end wishes you,
    Elke.

    SvarSlett
  20. For en fin historie du deler med oss. Utrolig fint å ha sånn bakgrunns stoff.
    Min mor sitter på en bunke Amerika brev som hennes farmor(min mor er 76) sendte fra Amerika etter at de emigrerte over dit. Hun har kopiert de og lagt orginlaene i en safe. Jeg skal få kopier av dem...for det er en utrolig historie...nesen så de skulle vært gitt ut i bokform.

    Ha en flott kveld og fin mandag

    SvarSlett