fredag 3. juli 2009

Detaljer i hagehuset.

Lysekronen i hagestua er en rusten kveil med piggtrå. Den fant jeg da vi skulle fjerne en diger kvisthaug på baksiden av uthuset. Øy! se denne flotte her. Den skal dere ikke kjøre bort, sa jeg til mannfolka, som bare tittet rart tilbake. Så bar det inn til Leif Moe som jernvaren i Sauda heter. Der ba jeg om kjetting som ruster. For det er klart jeg ville ha en rusten kjetting til lysekrona. Tror du vi selger kjettinger som ruster her? Nei det gjør vi ikke. Han var nesten litt sinna i stemmen, og jeg lusket fort utav butikken. Så det har jeg altså ikke fått tak i enda. Har du en lang rusten kjetting så kjøper jeg den gjerne:))

På et fat på bordet sår en samling vaser med blomster i. Midt i mellom står en blomsteroppsats i grønt pessglass. Damen sitter på en stubbe og nederst er en kant rundt hele med små huller i. Det er meningen den skal stå i en skål, også skal det være blomster i hullene slik at damen stikker opp i blomstene. Søt ting fra 1920/30tallet.

Når jeg var i uthuset og hentet melkespannet oppdaget jeg denne boksen som sto i vinduet. Det var 3 bensinstasjoner i Sauda da jeg var jentunge. Og alle tre var i gata jeg bodde i. Det var Shell, Esso og BP. Det var den gang bensinstasjonene solgte ting til bilen og sjokoladen de hadde smakte bensin. Denne boksen er nok garantert fra gamle BP. Men Esso var de som lå nærmest huset vårt. Rett over gaten, og det lysende skiltet sto på vår side. Det lyste opp hele rommet mitt om kveldene. Det var ikke mye måneskinn inn vinduet. Mest neonlys fra Esso.
Nå skal jentene få pannekaker til kveldsmat, så jeg må ta en liten bloggepause, og ønske dere alle en flott sommerkveld.

13 kommentarer:

  1. Hei, Takk for hyggelig hilsen. Så lekker lysekrone du har laget - helt rå! Gratulerer med ny hagestue - den ble nydelig i hvitt og lekkert stylet:-) Det er ny konkurranse inne hos meg. Sommerklem Siv

    SvarSlett
  2. Så super hagestue. Den falt jeg virkelig for. Så mange fine detaljer. Likte lysekrona di også. :-)

    SvarSlett
  3. WOW, den lyskrona var jo nesten litt magisk, jeg bøyer meg bare i støvet over din kreativitet, imponerende! :D

    SvarSlett
  4. fine detaljer.
    spesielt lysekronen.

    SvarSlett
  5. Hei!Tusen takk for hyggelig kommentar og velkommen som følger skal du være.Hjertene er kjøpt på annas rom på langenes her i kristiansand.De er utrolig fine og jeg plasserer de litt rundt forbi for å gi noe forandring på hyller og knagger. Hilsen Kristin

    SvarSlett
  6. Vilken ljuskrona du har gjort, så läcker och passar verklgien in i den nygamla sittplatsen..blev så fint med det vita..här har det blivit lite svalare...välkommet ..då kanske man kan sova i natt, ha en skön helg, klemmer

    SvarSlett
  7. Wow! Så flott lysekrone!! Du er så kreativ og flink!! Jeg har noen rustne bokstaver og tall i jern, så jeg har hatt det samme problemet for en stund siden;) Å finne skruer som rustet, var ikke lett!!

    Ha en fortsatt strålende sommer!!

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  8. Den lyskronen var helt rå!
    Du tryller frem det mest utrolige av alt du finner på din vei...nesten som Askeladden:))
    Go sommerhelg,klem:)

    SvarSlett
  9. Så kreativ du er! Bare å komme på at en kveil med rusten piggtrå kan bli til noe lekkert :) Kjempeflott! Og verdien av kjetting som ruster ser de nok ikke i jernvarehandelen, nei :P Morsomt!

    Ja det er nok Kystkvitrosen, har også hørt det navnet på den. For meg er Comte de Carbond et nytt bekjentskap, men den åpner seg ikke. Og det har ikke regnet.

    Det er kjekt med gamle sorter som man arver. Det blir litt ekstra kos med de da :) Jeg har en slik avleggerrose, og den betyr mye for meg! Men den er uten blomster i år. Knoppene ble oppspist :(

    To katter går fint sammen med høner :) Men det må passe. Jeg har ønsket meg høner i mange år, men det har ikke vært mulig før nå. Det er skikkelig koselig!

    God natt :) Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  10. Ljuskronan är ju fantastisk !! så himla duktig du är att få allt så snyggt !
    Ha det gott.
    Kvällsklem Åsa

    SvarSlett
  11. Hei...
    så mange fine detaljer.
    Den lysekronen ble helt rå!
    Ha en fin lørdagskveld i den koselige utestuen:) Klem

    SvarSlett
  12. Så oppfinnsom du er! En rusten kveil, he-he... ja hvem hadde tenkt på det. Tøft ble det også! Hadde jeg hatt rusten kjetting skulle du selvfølgelig fått :)

    SvarSlett
  13. Hei på deg.
    Kanskje jeg har hundekjettingen liggende en plass enda, skal sjekke, og hvis jeg har den så kan du få den neste gang du er i Sauda, Ha en fortsatt flott sommer, har hatt to uker ferie MED SOL, og har ei igjen.
    Stor sommerklem fra meg ;o)

    SvarSlett