torsdag 8. januar 2009

Kremhvitt steintøy

Jeg har hatt en stor forkjærlighet for kremhvitt steintøy. Det skal helst være så gammelt at det syns. Krakeleringer og brune flekker er bare helt riktig. Men jeg vil selfølgelig ikke ha noen skår eller nagg på tingene. Jeg har kjøpt allt jeg har kommet over i mangen år. De fleste er fra Porsgrunn Porselen, Egesund Fayanse og litt fra Stavangerflint. Noe er også engelsk. Det de har felles er den fløte, eller kremhvite fargen.
Siden kjøkkenet vårt ikke har stor nokk spiseplass, har vi tatt et rom som ligger innenfor kjøkkenet til spiserom. Når det med tid og stunder blir pusset opp (nå bærer det veldig preg av å ha vært et soveromm) så skal steintøyet få komme opp fra kjelleren. Drømmen er en lang hylle langs hele ene veggen, med bare gammelt hvitt steintøy på.

Men nå er samlingen blitt så stor, at jeg har lagt ut noe for salg i nettbutikken.
Jeg har flere like ting, og kan bare ikke beholde alt det jeg syns er sjarmerende og vakkert. Selfølgelig er det ikke bare lett å selge noe en liker så godt. Men alt jeg kjøper inn, blir jo kjøpt fordi jeg liker det, så godt. Ikke sant. Klarer jeg ikke selge det, så må jeg heller begynne å selge bilrekvesita eller verktøy. Uff av meg. det ville blitt altfor kjedelig og helt uten "pasjon".
Det er godt å kunne selge noe med god samvittighet. Jeg kunne aldrig sagt at jeg synst noe var fint om jeg ikke virkelig synst det. Jeg må selge på ærlighet.

Denne store terringen skal jeg ikke selge. Hvertfall ikke enda. Den er fransk og gammel. Jeg drog den med meg hjem fra Danmark i sommer;)
Også bare en liten ting til slutt. Jeg har så lyst å få 3 kolonner i bloggen min. Men skjønner ikke hvordan det skal gjøres. Er det noen av dere som kan fortelle meg hvordan. Pleeeeease.

10 kommentarer:

  1. Dette er virkelig noe jeg også setter pris på. Har arvet og fått kjøpt så mye brukt at det rett og slett er en fryd å dekke med. Har masse fra både stavanger flint og Egersund. Slike ting er det virkelig sjel i.
    Ha en strålende kveld videre:O)

    SvarSlett
  2. VISST ÄR DET NÅGOT SPECIELLT ÖVER GAMMALT VITT PORSLIN, HELST SKA DET FÅR FINNAS KRAKELERINGAR PÅ DET OXÅ, JAG HAR OXÅ LAGT UT ETT INLÄGG MED NYTT PORSLIN I BUTIKEN, HÄRLIG NÄTBUITK DU HAR, DOM SMÅ BARNSKORNA VAR FÖR LJUVLIGA, HA EN SKÖN HELG, KLEM

    SvarSlett
  3. Terrinen din var veldig fin! Jeg gråter nesten når jeg tenker på at jeg hadde en veldig gammel slik terring med lokk i helt perfekt stand - i huset i Frankrike. Vi lånte bort huset og terrinen ble KNUST! Selvsagt var det et uhell, men da gjestene vil betale for skaden kom de med 25 euro. Da visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Det endte med at jeg var raus og sa "shit happens" - så gikk jeg på do og gråt salte tårer! Jeg får lete etter en ny!

    SvarSlett
  4. Oh så heldig du er som sitter med så mange fine gamle skatter..Ønsker deg en fortsatt god fredag/helg!
    Klem fra Maliva

    SvarSlett
  5. Så mye fint! Jeg er også en ivrig samler, men har ikke så mye fint som deg!
    Her er en adresse som kanskje kan hjelpe deg med å få 3 kolonner: http://bdicte.blogspot.com/2008/08/jippii-fikk-til-fikse-3-kolonne.html

    Tusen takk for hyggelig kommentar forresten. Er innom siden din for å legge deg til på nytt. Har skiftet navn og bloggadresse, og til min store forfærdelse så har jeg mistet alle mine favorittbloggere og besøksregneren min...så jeg starter praktisk talt med nye blanke ark!
    Ha en super uke!
    :)

    SvarSlett
  6. Hei..så nydelige med hvitt porselen. Flotte ting du har her, kan godt forstå at det ikke er kjekt å selge så fine ting! Takk for tipset om en såle til å ha under skoen..har ikke hørt om det før, men skal sjekke det litt ut.
    Ønsker deg en flott helg, klem fra Josefine

    SvarSlett
  7. Sånn har jeg en del av og !! Det første fatet vant jeg som 9 åring .... og det var faktisk ingen stas . Har det fortsatt og bruker det med ujevne mellomrom. Krakelerte fat fungerer fint til telys, mugga til olivenkvisten osv. Og noen ganger blir det til å med brukt til det det skal, og.
    Sjarmerende !

    SvarSlett
  8. Helt nydelig:)Har en god del av slik porselen ,samler i grunnen på det meste bare det er gammelt:)

    Ha ei nydelig helg:)

    SvarSlett
  9. Flott med hvitt porselen.....har fått sansen for det etterhvert,jeg også. Og den dårlige plassen,kjenner jeg til ja........kunne fylt opp sikkert 8 vegger ,bare i et kjøkken....hihiiii ! Samle,samle........der har du MEG !! Må kansje selge noe ,jeg også......om jeg klarer :) Flott terrin,finner aldri sånne,her omkring.......men jakten fortsetter :) Kos deg,og ha en flott helg !!

    SvarSlett