onsdag 26. november 2008

Julekalender; ideer og tanker.


Har dere full kontroll på julekalenderen? Jeg synst nesten julekalenderen er like morsom som julegavene på julaften. Jeg liker å kjøpe det som skal være i posene og jeg gleder meg over glade barn til frokost i hele 24 dager.

Denne julekalenderen laget jeg for 3 år siden. Det er en ganske stor sponplate som jeg har malt og dekorert. Skrudd inn 24 skruer og sydd poser å henge på. Jeg har 3 jenter, og det er ikke snakk om at de får pakke alle 3 hver dag, eller hver sin kalender. Da spanderer jeg heller litt mer pr. pakke osgå får de hver 3 dag hver. Posene er utstyrt med jentenes forbokstaver.

De har alle kommet med små hint og ønsker. Mamma! skal vi ha julekalender i år? Vi skal vel det mamma? Hmm. Ja kanskje det, svarte jeg litt sån uintresert med nesa langt inn i dataen. Nå er de akkurat passe bekymret og passe spente.

Men i år har jeg fryktelig lyst å henge opp en slik søt nissejente heller.
Hun er så forsegjort med mengder av små detaljer. Akkurat passe rød og veldig hjemmelaget selv om hun kommer fra Maileg og har mange søsken der.
I lommene kan en putte sminke og kinobiletter til de eldste. Smykker til de mellomste og lekedyr (fra Sprell) til de minste
Er pakken som du har tenkt å legge i for stor for lommen så kan du legge oppi et lite skattekart, og gjemme selve gaven en sted. Så blir det enda mer moro.

Eller kanskje jeg skal henge denne opp på soverommet også kan det være min kalender. Kankje min kjære mann også skal få være med på den. Så får vi annen hver dag.
Vi blir da aldrig for voksne for å ha julekalender.
Kanskje vi voksne skal ta julen litt tilbake. Jeg kan jo si til jentene mine at mamma og pappa vil også ha julekalender. Også kan de få fylle denne til oss. Litt sjokolade og sånn hadde vært digg.
Kalenderen får du kjøpt her. Kun 2 stk igjenn nå.
Ha en super kveld også håper eg dere alle får en spennende kalender i år.

6 kommentarer:

  1. Jeg likte best den hjemmelagede julekalenderen din :)
    Rett og slett nydelig var den :))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  2. Så fin julekalenderen deres var , da ! Skikkelig romantisk !

    SvarSlett
  3. hjemmelaget kalender er bare herlig,og denne er jo kjempefin!!
    er så glad i engler eg, i alle fasninger ..
    vi har en kalender eg sydde for 20 år siden, bruker den for det er stemning for ungene... gleder meg til å henge poser på,( putter oppi bare småting )
    klem og takk for hilsen, du er alltid så hyggelig ;)

    SvarSlett
  4. Ja det er kjempegøy med julekalender. Gleder meg stort til mine små blir store nok til denne tradisjonen.
    Kjempeflott den du har lagd selv :)
    Men Mailegen er jo nydelig!
    Ha en toppers kveld
    *Siv*

    SvarSlett
  5. Husker når jeg var liten syntes storesøstern min og jeg det var så stusselig at mamma og pappa ikke hadde julestrømpe, så vi sydde selv, søstern til mamma, og jeg til pappa. Vi gjorde dette når de var på jobb og de visste ingen ting før de hang der julaften. Og de har de fortsatt, 20 år etter..

    SvarSlett
  6. Ja kalenderen er like spennende hvert år..
    Er ikke helt ferdig med barnas ennå, men regner med den henger oppe i morgen kveld.
    I år kjører vi miljøvennlig og pakker inn i gamle aviser!
    Koselig kalender dine barn får!

    SvarSlett