torsdag 25. juni 2009

Valgets kvaler

Da jeg overtok bestemors hus, som hytte var jeg veldig glad for at jeg hadde tatt vare på spisestuemøblene hennes. Bordet lå i uthuset med beina i været. Oppi der hadde "smarte" menn fyllt opp med matrialer. Så bordplata har en diger sprekke. Jeg fant en ileggsplate i kjelleren. Der hadde den lagt og svulmet i fukt og skitt på gulvet. Så den passet ikke i boret og jeg fikk laget nye. Stolene hadde sprukket og uttørket sete, så jeg har stiftet på nytt. Skapet var jeg veldig glad for at jeg insisterte på, at måtte bli oppbevart på loftet, mens huset var utleid. Så det var bare å bære ned igjenn.


Tallerkenhyllen er en gammel ting som jeg kjøpte på 90tallet. Da var den bonderød og ikke vanskelig å male:) Men spisestuemøblemanget til bestemor klarer jeg ikke å male. Bestemors ene hofte var ødelagt og skikkelig ond for henne de siste årene hun levde så hun hadde krykker. Men når hun skulle fra stolen sin, ved vinduet, og ut på kjøkkenet støttet hun seg bare til spisestuestolene og buffen (som hun alltid kallte skapet). Dermed er den ene stolen, og det ene hjørnet på buffen, mer slitt. Og dette klarer jeg ikke å male over. Men jeg ser jo hvor fine slike skap og møbler blir når de blir malte hvite, så jeg har jo veldig, veldig lyst. Men klarer det ikke. Og dette sliter jeg egentlig veldig med. Veier for og imot. Og håper at fasinasjonen over hvitmalte møbler skal gå over. At ingen liker det lenger. For da kommer sikkert jeg også å slutte å like det, og jeg kommer til å være glad jeg ikke malte den gang da alt skulle være hvitt......


I dag har jeg bestemt, at i morra, maler jeg de blå veggene i hagestuen hvite:))

16 kommentarer:

  1. Jeg hadde nok ikke malt disse møblene. Er de malt, så er de malt. Beholder du de som de er har du alltid muligheten til å male, om fristelsen skulle bli for stor :)
    Jeg tror nok det er en del møbler mange vil angre på at ble hvite når "bølgen" med hvitt går over en gang. Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil gjøre. Jeg liker at ting er originalt, i alle fall så lenge det er arvestykker det er snakk om, og ikke møbler man har kjøpt på fretex til oppussing. Det blir noe annet.

    Den blå veggen blir sikkert kjempekoselig i hvitt!

    Ha en fin fredag i morgen! hilsen margrethe

    SvarSlett
  2. Behold møblene som de er du - da beholder du minnene og særpreget også. Så mange koselige ting du har arvet. Koselig å omgi seg med ting som har vært i familien i mange år. Furubølgen gikk over, 70-talls stilen ble heldigvis borte også. Den hvite stilen kommer nok til å forsvinne gradevis den også.

    SvarSlett
  3. Hei

    Så fine gamle og minnerike ting du har. Skjønner godt valgets kval, står med det selv for tiden. Ikke lett dette, men syntes at det er fint med både hvitt og mørkt. Men det mørke må ikke ha overtaket i rommet føler jeg.

    Kurvstolene dine er utrolig vakre!!!!

    Ønsker deg en vakker sommerlig helg, stor klem

    SvarSlett
  4. Du bør beholde de som det er :-) Jeg skjønner deg veldig godt, jeg har et gammelt skrivebord etter min farfar som han i tillegg har laget selv (!) Men jeg synes også at det er fint at det bryter litt med alt det hvite. Har nesten bestemt meg fo rå male den kofferten jeg kjøpte hvit nå, men må tenke litt til :-) Veggen blir nok veldig fin om den blir hvit og den kan du jo bare male blå igjen om du vil :-)

    SvarSlett
  5. Åh, skjønner godt at du ikke klarer å male de, dessuten synes jeg de var superfine akkurat slik de er! :)

    SvarSlett
  6. Vilken vacker matmöbel som sparats och vad roligt att kunna använda den igen...så vackert du har dukat och jag ser fram emot att får se din nya vita vägg..önskar dig och de dina en skön sommarhelg, klem VIOLA

    SvarSlett
  7. Du har vel egentlig gitt oss svaret selv siden du ikke klarer endre noe ;-) Jeg tror skapet blir flott som hvitt også, og vil du beholde synlige minner av slitte steder kan du jo pusse det slitt akkurat der bestemor støttet seg...men dette bør ikke gjøres før DU har lyst... uavhengig av alle overfladiske trender. Du er heldig som har en så fin arv både i form av minner og ting.

    SvarSlett
  8. Jeg skjønner godt dine kvaler. Har det samme problemet her. Det blir så utrolig fint i hvitt, men allikevel blir det jo litt ødelagt når man maler det. Men helt klart- skapet hadde blitt utrolig fint i hvitt da :)

    Klem fra Maia

    SvarSlett
  9. Lurt å "ta ut" malelysta på dei blå veggane i hagastova di i staden!!!
    Bestemorminner er verdt å spare på - eg hagge ikkje malt dei flotte møblane!
    :O) FrueFrøet

    SvarSlett
  10. hei i sommervarmen drister meg til en kommetar selv om jeg er anonym. jeg har samme kvaler selv om mine møbler ikke er arvet er de overtatt av en gammel dame jeg setter pris på og foreslår at du beholder skapet som det er og maler bord og stoler da har du minne om din kjære bestemor pluss din egen personlige smak.kan se for meg bordet med sprekk i hvitt og det er shabby chic for meg stolene ser foresten ut som mine...dette ble lengre enn tenkt men måtte bare si noe fant blogglandia etter en lang syk vinter og dere damer er en inspirasjon mvh aase

    SvarSlett
  11. Så koselig en historie disse møblene har,hadde nok ikke malt dem,jeg heller. Selv om jeg er veldig glad i hvitt.........for det er jeg jo ,desverre :) Har flere ting som jeg ikke vil male,nettopp fordi de da mister sin sjarm. Men blåe vegger,derimot......det liker jeg absolutt ikke,som du sikkert har sett inne hos meg....så mal dem hvite du,det kommer til å bli en helt ny hagestue :) Så venter vi bare på før/etter-bilder.......hihiiii :) Kos deg :)

    SvarSlett
  12. Hej min vän !!

    Så fint du dukat, och så snygga möbler !
    Hoppas ni oxå har soligt och varmt !
    ha det gott.
    Klem från mig Åsa

    SvarSlett
  13. hei ragnhild!

    ...har veggene dine blitt hvite?
    skjønner dillemaet om å male de gamle møblene...mange møbler er faktisk vakrest akkurat slik de er...
    moaklem

    SvarSlett
  14. Velkommen vestover!
    Tenker det er herlig på hytta nå i sommervarmen, og hagen blomster sikkert flott!!! Her er det lite hus og blogging, hele helga går i fotballcup, og alle servedigheter rundt, med kjøring på kino, disco, og sene kvelder. Men så er det jo veldig kjekt!
    Ikke tenk på å male spisestua, den brunfargen er så fin, og antikk! Kommer så fint frem i det lyse interiøret ellers!
    Blir sikkert fint med hvite vegger i hagestua! Vi kommer nok en dag og ser på resultatet!
    Snakkest snart!
    Klem Anita

    SvarSlett
  15. hei på deg,
    synes spisestuen ser helt nydelig ut slik den er jeg;)
    og med hvit duk virker jo det hele litt hvitere.
    historien bak merkene er jo kjempekoselig.
    selv har jeg en skrivepult og tilhørende skap som nok aldri blir malt,
    det er det for fint til;)
    mulig jeg kler bakplaten på skapet med noe lysere en gang, men det skal være enkelty å fjerne igjen isåfall,
    ha en nydelig uke;)

    SvarSlett
  16. Synes de er skjønne nå, og enda skjønnere med slike minner knyttet til seg!! Blir sikkert litt bedre når du får malt de veggene hvite;) Så koselig at du vil sjekke opp den tapeten;)
    Kos deg med malerkosten!!

    SvarSlett