tirsdag 21. oktober 2008

Jeg har arvet en gammel jyngestol. En barne-jyngestol som er kjempesøt og som jeg er veldig glad i. Jeg kan huske at jeg hadde den da jeg var liten. Også fikk jeg den da jeg fikk barn selv. Og den blir brukt av min 3åring nå. Den er like fin, og fast i sammenføyningene. Ingen slark. Bare nydelig slitasje i orginal malinen. Den hvite kåpen som henger bak jyngestolen er den samme som Walla har på seg på bildet i bloggens marg. Men tilbake til jyngestolen, for det var først da jeg fant flere gamle
bilder jeg skjønte hvor gammel den egentlig er. Det er Walla som sitter i jyngestolen. Hun er ca 3-4 år på bildet så det må være tatt i 1922 eller 23. Men det er ikke hjemme hos Walla og hennes mor. Men hos Wallas besteforeldre i Skudnes. Så nå lurer jeg på om jyngestolen faktisk er fra hennes mors barndom. En gang på 1890 tallet. Det er Wallas mamma som står nederst i trappen til venstre. Hun het Ragnhild (for meg var hun bestemor) og det er altså henne jeg er oppkalt etter. Hun var enslig forsørger for Walla. Hun ble enke da hun var 8mnd. gravid. Hun forsørget seg og lille Walla gjennom å drive butikk. Der solgte hun garn og sysaker, også hadde hun strikkemaskin og strikket for salg. Noe jeg fikk vite etter at jeg hadde investert i strikkemaskin og leverte klær til butikker i Oslo. Da ble jeg litt varm, for å si det sånn. Det var litt rart. Ragnhild tok med seg Walla og strikkemaskine og flyttet til Sauda da Walla var 6 år. Strikkemaskinen hennes ligger fortsatt inners inne i et skråkammers i huset hennes, altså, hytta vår.
Her er dukkeserviset og en kjole etter Walla. Nå er det til pynt i gangen min. Skapet er et gammelt medesinskap som jeg kjøpte på utemarkedet på Majorstuen for noen år siden.

3 kommentarer:

  1. For en nydelig gyngestol, og for en koselig historie som du delte med oss!

    Artig når man finner ut historien om ting, og begynner lete etter alderen.

    Jeg har akkurat fått overta en seng som jeg trodde var etter min mormors barndom, men så viser det seg faktisk at den ble brukt av min oldemor! Så den er virkelig gammel, jeg holder på å finne ut årstallene.

    Den er ikke i så god stand som gyngestolen din, og krever litt reparasjoner, men vi skal nok få den i orden uten at den ser "restaurert" ut, håper jeg...

    Veldig koselig å tenke på at minlille datter skal få overta den nå når hun skal flytte ut av grindsengen snart. Skal få laget et lite blogginnlegg om den en av dagene!

    Takk for koselig kommentar inne hos meg, ønsker deg en fortsatt fin uke ;)

    SvarSlett
  2. Dette var et flott innlegg!
    Så morsomt å få vite så mye om sine "formødre" .. :o)

    Spennende synes jeg!

    Det ligger noe til deg inne hos meg!

    Klem!

    SvarSlett
  3. Hei igjen!!

    Hvis du høyreklikker på den awarden du fikk - og velger lagre bilde - så får du lagret bildet der du ønsker å ha slike blogg-ikon-greier ..

    Når du lager innlegg om den henter du bare bildet av awarden på samme måte som med andre bilder og skriver det du ønsker - og gir den videre til de du ønsker. Du trenger ikke gi den videre med det samme - men lage et eget innlegg senere. Da bruker du bare bildet av awarden på nytt.

    Ønsker du å legge den frem i bloggen fast - må du velge tilpass og gadget pluss bilde. Last opp bildet og skriv den teksten du vil ha til. Flytt gadgeten/awarden dit du vil ha den i tilpass-oversikten.

    Vet ikke om jeg fikk forklart det på en skikkelig måte men ...
    Lykke til .. :o)
    Klem!!

    SvarSlett