mandag 12. juli 2010

Feritid og roser.

Jeg har tatt en liten runde med fotoapparatet i hagen. Og deler gjerne bildene med dere.
Jeg elsker historiske roser og nå er det så smått begynt å bli en liten samling i hjemmehagen min også. Jeg har jo veldig mange på hytta;)
Jeg kom over denne skjønne rosen i fjor. Den hadde et helt nyedelig navn "Belle Isis" og jeg hadde sett den i roseboken min. I fjor hadde den ingen blomster så jeg var jo litt spent i år. Jeg må si jeg er superfornøyd med den. Den har akkurat den skjønne fargen på blomstene jeg håpet på og den lukter himmelsk. For meg må rosene ha duft. Ellers blir det som å spise sjokolande uten smak;)

Sarte rosa roser er ekstra fine sammen med små hvite blomster. Jeg har plantet en hvit engnellik ved siden av.

Bak en stein har jeg plantet en annen rose. Det er en mer kjent sort. Og for mange den de virkelig forbinder med gammeldagse roser. Nemlig Maiden Blush. Ikke den sunneste rosen, men må jo bare ha den.

Syns den sarte rosa fargen er helt nydelig sammen med gråstein.

For to år siden strødde jeg ut frø av revegjeller. Dette er en hagesort og skulle egentlig være hvite. Men så kommer de i alle nyanser fra helt hvite til rosa. Revebjeller er for meg noe av det norskeste blomsten jeg kan tenke meg. Den minner virkelig om norsk natur, seterliv, tusser og troll. Og siden det er mye skog (ingen tusser og troll;) der vi bor så passer disse fint inn. Binner det hele sammen.
Revebjellene blomstrer først andre året etter at de blir sådd. Første året kommer det bare en blarosett. Og da er det viktig å vite at det er en revebjelle og ikke luke den bort. Så etter blomstring er det viktig å skjære bort den visne blomsterstilken. Da blomstrer den muligens neste år også.


Til slutt må jeg vise rosebuskene ved stuetrappen. Mme Boll. Gjenblomstrende historisk rose med deilig duft. Krever litt mer stell, men returnerer med mange, mange blomster og deilig duft, som kjennes godt når jeg passerer den, eller sitter ved siden av.
Har plantet storknebb under. Også er det kommet opp mengder med stemorsblomster der. De har sådd seg selv ifra fjorårets planter.

Det var litt ifra hagen min. Blogget ifra bobilen på en campingplass i Danmark.
Det er ferietid i denne uken. Må jo nesten ta meg tid til det også. Og her er varmt, varmt og helt herlig. Vi befinner oss ved Albogen, helt vest på Lolland. I slutten av uken drar vi til Kjøbenhavn, også hjem på søndag.
Superdeilig sommeruke til alle sammen.

7 kommentarer:

  1. Så skjønne hageroser du har. Jeg har også litt rose dilla, men merker at det fort kommer lus på dem...det er dumt. Men vi har jo midler mot denslags også, både kunstige og naturlige. Ha en fin kveld!! Klem

    SvarSlett
  2. Herlige Roser og revegjeller mindermig om min barndom.
    De er skønne..:-)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlett
  3. Nydelige roser!! Håper å kunne få mange sorter i min hage og om noen år!! Du tar flotte bilder! :-) Ha en kjempefin ferieuke i Danmark! Klem

    SvarSlett
  4. Du har det så fint Ranghild. Ikke bare inne men jammen har du ikke det vakkert ute også.
    Jeg har jo hvert eneste år planer om å plante min egen rosehage og hvert eneste år kommer ikke rosehagen lenger enn til planleggings fasen. he he.
    Noen må snart tuppe meg bak slik at det skjer noe med min rosehage for det ser vist ikke ut som jeg klarer det selv. Men jeg skal ha rosene dine i minnet slik at de kan være med å inspirere meg.

    Ha en nydelig dag. Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  5. Dagens reklame til deg fra meg....lykke til:o)
    Klem fra M-L

    SvarSlett
  6. heisann...
    tenker dere koser dere i danmark, deilig å kunne feriere i en slik varme...
    bobil har eg alltid hatt lyst å prøve, som siglen,- huset er med...
    så kan dere stoppehvor dere ønsker, lage en kopp kaffe og dra videre...
    takk fro skjønn hilsen, en sannn nytelse dette jeanne d`arc magasinet, skjønner godt at du ni-sparer på det, men skjønner ikke at du klarer deg... eg pløyer gjennom det om igjen og om igjen, vil ha alt på en gang...

    kose dere masse videre,- klemklem <3
    PS! hvor er det du åpner butikk??

    SvarSlett
  7. Åh, så nydelige bilder!
    Innom for å ønske deg ei riktig herlig sommartid :) nyt dagane fullt ut! Godklem :)

    SvarSlett