tirsdag 18. mai 2010

Ut i min hage, mai 2010

Det spirer og gror og jeg elsker å følge med på det. Dette beddet ble ferdig plantet i fjor så plantene her er ikke så gamle. Men jeg er imponert over hvor fint de kommer og hvor kraftige de er. De som er kommet lengst her nå er: krigsløk, tulipaner, ridderspore, løytnantshjerte og orientvalmue. Jeg har mange forskjellige storknebb også der, men de er ikke så store enda. Men de kommer og det er ekstra kjekt siden jeg har sådd de selv.

På trappen står denne gamle baljen med selvsådde stemorsblomster. Jeg hadde stemorsplanter der i fjor og nå kryr det av små bebiser oppi der. Den har stått der ute i hele vinter, så frøene har lagt der og ventet på våren. Nå har ikke jeg hjerte til å kaste de utav. Jeg regner med at det om bare et par uker er blomster på de. Også er det utrolig kjekt når naturen ordner opp selv;)


De stemorsblomstene som rådyret spiste opp i vår har nå vokst seg til, og står her med mange nye blomster. Så da var det ikke så farlig allikevel. I de andre pottene er nye storknebber og daliaknoller som skal plantes ut i bedd, når det er gravd opp og gjort i stand. I min hage kommer alltid plantene først også beddet etterpå:o)

Og, om du lurer på hvordan det har seg at jeg fortsatt har tulipaner i beddet. Hvorfor rådyrene ikke har spist de opp? Ja så er det forde tulipanene har klokker av hønsenetting over seg. Jeg foretrekker det, framfor cd'plater eller illeluktende blodmel og diverse. Nettingen blir nesten usynlig på avstand og kan bare løftes bort på dagtid, om du orker, og når en f.eks. har gjester. Plant tulipanene i grupper så er det enkelt å sette en nettingklokke over.

Ser du helt til høgre på dette bildet så ser du vårt neste store hageprosjekt. Her er nå en skåning med gress og løvetann. Slik skal det ikke være så klart. Her skal opp en mur. Også mellom muren og plattingen skal det opp en pergola. Så blir vi litt mer skjermet for innsyn også blir det mer bedd og plante i. Pga. mye vann på nedsiden der muren skal ligge så må vi inn med gravemaskin og gravd ned dreneringsgrøft. Steinene i muren må være store granittblokker, også skal det være granittrapp borte ved garasjen. Ja det er et stort prosjekt og koster skjorta. Så om det blir i år eller neste år er meg og min kjære litt uenige om. Pga. butikken som kommer nå, så venter jeg gjerne til neste år mens min mann klør etter å det gjort.

15 kommentarer:

  1. hei.
    åå så mange herlige planter du har,deilig når det spirer å gror,en kjempe ide med netting over favorittene til rådyra,
    å det blir fint når dere får skråninngen ferdig å.så fint dere bor.
    ønsker deg en herlig dag vidre.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Det kommer til å bli så fint i hagen din!! Så masse du har her i krukker og kar!!
    Veldig kjekt med det man har sådd selv...jeg blir så stolt når jeg får de til :o)

    ha en fin uke Walla

    SvarSlett
  3. Så mange nydelige planter du har :))
    Det bedet var flott :))
    Her er varmen kommet idag, så nå MÅ jeg ut å få tak i litt nye planter jeg og :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  4. Å så mye fint du viser, likte godt det beddet ditt.
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  5. Hei. Her var det mye fint både i krukker og kar og planta også. Her har det vert deilig vær i dag, så eg har vert ute og planta i noen kasser men også nytt ettermiddagen på verandaen. Ha ei fortsatt fin veke. Klem.

    SvarSlett
  6. Utrolig flott hage du har Ragnhild og enda finere skal det bli skjønner jeg!!

    SvarSlett
  7. Nog händer det saker i din hage, så fint du har det, hopa dagen din varit bra, kram

    SvarSlett
  8. Hei....tenk at jeg var inne i dine kommende butikklokaler i dag da...så spennende. Viste ikke at du skal starte butikk jeg....da ønsker jeg deg lykke til.Når blir åpningsdatoen? Kommer sikkert innom på besøk...Klem fra M-L

    SvarSlett
  9. Så ikke skiltet...miss fryd fortalte meg det da hun guidet meg rundt i Asker. Lokalet passer perfekt til deg...og gjett om jeg så potensialet utenfor;o) Dette blir spennende...skal du selge gamle møbler også?

    SvarSlett
  10. :)Hei. Såå fin hage du har,og flott blogg.:)Mette.

    SvarSlett
  11. For et stilig bed da... sjarmerende... tenk når det står fullt med blomster..

    Det kommer til å bli frodig og fint hos deg =)

    klem O=)

    SvarSlett
  12. Skal si det spirer hos deg allerede. Deilig å komme litt igang med hagen. Jeg er litt treg i år, men har luket og ryddet beddene i allefall.Kos deg med dagen!

    SvarSlett
  13. Som hageeier har en nok å henge fingrene i. En blir liksom aldri ferdig. Det er alltid noe som må gjøres, og nye idèer som dukker opp.

    Ha ei flott helg i hagen. Håper det blir skikkelig sommervær!

    Klem Marit

    SvarSlett
  14. Så flott bed, det var supert!!
    Og så gøy at stemorsblomstene kommer igjen, flott balje var det også:)
    Ønsker deg ei fin pinsehelg!
    Klem:)

    SvarSlett
  15. Lykke til med sommerens hageprosjekter jeg missunner alle som glad i å drive i hagen hos meg ser det ikke ut fordi jeg synes ikke det er noe morsomt i det hele tatt.

    Håper nettbutikken går så det suser om dagen.

    God pinse.

    SvarSlett