søndag 28. juni 2009

Roser på hytta.


Jeg har en klatrerose som heter "Alchymist". Den vokser ute på veggen under stuevinduet. Men nå er den kommet helt opp til takskjegget. Den fyller hele veggen og jeg har latt den vokse litt foran vinduet. Så kan jeg sitte inne i stua og se på alle rosene der ute.


I dag tok jeg inn noen og satte i en gammel mugge. Blomstene er digre og jeg elsker alle fargenyansene de har. Allt ettersom hvor langt i vekst de er kommet og om de har fått mye eller lite sol, er med på å bestemmer om de blir gule med rosa, orange, sjampagnefarga eller nesten hvite.


Helt utrolig at en liten knopp på bare noen få cm. kan bli en diger blomst (10-12cm), med utallige kronblader.


Øverst i vinduet henger en prismekrone til telys. Også den er omringet av roser.
På veggen vokser også en lys lilla Clematis. Denne har blomster store som lommetørkler og jeg aner ikke hva den heter. Den ble kjøpt som en helt annen.
Hyttehagen er nå full av blomstrende roser. Jeg kommer til å presentere flere etter hvert.
Hagehuset fikk siste strøket med hvitmaling i dag. Så nå skal jeg inn med møbler og pynt, også blir det fotografering til ære for dere.
Jeg skal være på hytta noen dager mens min kjære mann er hjemme og sørger for at ordrene i butikken blir pakket og sendt. Han er flink til å pakke så det går bra. I helgen har han vært her, men driver nå og pakker og gjør seg klar til å dra tilbare til Asker, for to uker med jobb, stakkars. Jeg skal male gjesterommet til sommergjester kommer og kose meg med hagen og ungene i det deilige sommerværet. Nå er det ekstra deilig å leve:)

18 kommentarer:

  1. Så vakre roser! Deilig å kunne se dem innenfra, da :)

    SvarSlett
  2. Praktfulle roser. Disse var virkelig fantastiske.

    SvarSlett
  3. Hei du !
    Ser ut som det ligger ann til noen fin tid nå ja. Helt enig , nå er det godt å leve. Det er igrunn ikke så ille ellers heller, men akkurat nå... når været er som det er, ferien nærmer seg og.... Ja, nå er det ekstra godt ja !
    Kjempefine roser og ditto bilder. Og spisestua etter bestemora di... Den skjønner jeg godt at du ikke har malt. Har det akkurat sånn med ett gammelt , brunt skap som står i stua her, jeg. Brunt og " fælt ", men orginalt... Hadde helt sikkert blitt mye finere lys grått, men jeg KAN jo ikke male det...? Det forsvinner ut fra stua i løpet av uka og blir erstattet av et nytt fra Ikea. og så kan jeg kanskje ta det frem igjen om 10 år, nåe alt det hvite forsvinner ut av mitt hus. Det er jo en evig runddans...
    Kos deg på hytta !

    SvarSlett
  4. Vilka ljuvliga rosor du har i din trädgård och så härligt att kunna njuta utav dom både inne och ute...här har vi haft en väldans varm dag..över 30gr och det ska hålla is ig ännu några dagar..är is tan för att packa varor och det är varmt som i en bakugn, ha det gott, klem VIOLA

    SvarSlett
  5. Høres ut som om du har et deilig hytteliv... nydelige roser!!
    Er som deg, like forundret over at en liten knopp kan folde seg ut til en så stor rose,... helt magisk egentlig. Kos deg videre på sommerferien din! Klem

    SvarSlett
  6. de klatrerosene på de øverste bildene så jammen ut som fløyel. vakre!

    SvarSlett
  7. Hei, så vakre roser!!! Og hvilket bålfat!!!! Nå skal jeg sjekke pengboka...denne var jo så utrolig flott!!!!! Klem i sommernatten fra Marianne

    SvarSlett
  8. Ja, nå er det deilig å leve!!! som jeg gleder meg til fri:) Nydelige roser. herlig at man kan plukke blomster fr sin egen hage. Kos:-D

    SvarSlett
  9. Hei Ragnhild:)
    Såå koselig å titte innom her igjen...og såå mykje fine innlegg du viser.

    Rosene ved hytta er kjempeflotte..og det blir artig å følge deg vidare med prosjekta dine der :) Du er så kreativ og flink :)

    Nydelig spisestue og skap du viser òg :):)

    Kos deg vidare på hytta :) ..det høyres så hærlig å avstressande ut :):) NYT DET :) Eg storkoser meg òg...så hærlig ver som vi har om dagen.. Skal jobbe til og med neste tirsdag..så begynner 3 veker ferie :):) HÆRLIG :)
    Ha det godt og stor klem :)

    SvarSlett
  10. åååhhh, en nostalgisk rose,- just what I like...

    takk for hilsen,- ja lite blogging i sommer,- sånn er det bare...
    -er hjemmom og vasker klær,- bærer tilbake til landstedet imorgen!
    kos deg massse, min venn...

    sommergledeligklem¨~~~~~

    SvarSlett
  11. oi...her var det kommet mye fint siden sist jeg var innom. Så mye vakkert du har!
    Rosene var jo helt skjønne....du er bra heldig som har sånn overflod av vakre roser i alle farger.
    Har bare noen små i store krukker jeg. Men de blir vel de også håper jeg.

    Ha en fin fin dag

    SvarSlett
  12. Ljuvliga rosor !
    Hoppas du har det gott med mycket sol och värme, här är det tropiskvärme helt underbart !
    Klem från mig.
    Åsa

    SvarSlett
  13. Herlige hagebilder hos deg :-)

    Når det gjelder dukken med tre ansikter, så er det er vanskelig å tidfeste dukken uten å se den. disse dukkene ble produsert i flere perioder, også på 60-tallet. Din kan godt være fra tidlig 1900, men finnes det et stempel på dukken i nakken ? Det kan gi en pekepinn på alder. Du får ta en titt :-)

    God kveld til deg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  14. For noen vakkre roser du har i hagen...nesten til å spise opp;)
    Har notert meg navnet:)
    Du er heldig som har en slik herlig plass...drømme drømme:)
    Ønsker deg en herlig sommerkveld,klem:)

    SvarSlett
  15. TAKK FRO KOZ HILSEN!
    interessant det du skrev om prestegardsrosen, ja lensmannen og presten var de som hadde roser,- vet jo at peonen ble kalla bonderose/fattigmansrose...

    kos deg videre...
    klemmer****

    SvarSlett
  16. Herlige roser!

    Ja nå er det bare å hente frem de gamle lp-platene og henge de opp:) Jeg kjøpte mine på loppis så det er ikke akkurat musikk jeg har noe forhold til, men liker at de er fargesterke og retro:)

    Ønsker deg en flott uke!

    Klem Lena

    SvarSlett
  17. Roser er nydelig. Jeg har ikke så mange, for mesteparten regner vekk her hos oss. Men noen under tak blir det. Jeg skulle gjerne hatt en diger som din. Det var jo nydelig med klematisen imellom rosene også. Tenk å ha så store blomster, den må ha gode forhold.

    Virker som du har et drømmested etter din bestemor, og jeg skjønner godt at du ikke vil male over møblene hennes.

    Kos deg med late feriedager og barna dine.

    Klem fra Lisemoren

    SvarSlett
  18. Klatrerosen så bare herlig ut!

    Ang. den Heucheraen, så orker jeg ikke å ta på meg mer hagegreier nå før jeg får bort magen. Varmen her er intens, og kroppen oppfører seg snodig. Hovner opp i bena pga tempen ol. Men jeg er så varmeelskende at jeg vil ikke klage, bare dropper å gjøre så mye!
    Kan vi ikke komme tilbake til det senere da??
    :)

    Tusen takk!!!

    Nå skal jeg rusle meg en tur ut med saks...
    Sneglekrig!

    Klem

    SvarSlett