fredag 5. juni 2009

Litt hage og litt helgeplaner.

Her er noen av stemorsblomstene som ble kjøpt som pynt til konfirmasjonsbordet i april. Nå er de blitt så lubne og fine. Passer en på og knipe bort alle visne blomster så kan de holde seg fine hele sommeren.

I fjor kjøpte jeg mengder av geranium/storknebb frø, fra en dame på nettforumet Hagegal. Jeg sådde, passet, dullet og stelte med de som kom opp. Det var nemlig ikke så mange som spirte. Kanskje 5-6 av 40 rom i såbrettene. Så på høsten satte jeg såbrettene i gresset bak garasjen og lot de stå der i vinter. Når jeg skulle ta en titt i vår så var det spirer i nesten alle rommene. For en glede. Nå har jeg pottet de om, og har ganske mange potter med geranium-bebiser som den dere ser på bildet over.
Jeg har gått noen runder med meg selv og oversiktsbildet av hagen. Det er så uferdig der, og slettes ikke slik jeg ønsker at det skal være. Men det tar jo mange år før det blir overgrodd med store staudebedd, busker og rosetrær. Jada, jeg ønsker meg rosebusker så store som trær. Slike de har i botanisk hage, som sikkert er 4 x 4m. Men jeg kan jo ikke vente på slike tilstander før jeg viser dere hagen min. Så her kommer et lite oversiktsbilde av uteplassene. Inne i den overbygde hagestuen skal det møbleres og pyntes. Har bare ikke funnet den rette sengen eller sofaen enda. Det skal så klart være noe det går an å ligge rett ut i der.

I helgen skal jeg kjøre på resten av jorden som skal til i det opphøyde beddet. Ca 5 sekker som ligger på andre siden av huset og venter på trillebåren. Også skal jeg kjøpe noen flere stauder og plante. Jeg elsker stauder og er dårlig på å plante sommerblomster innimellom staudene. Jeg planter heller staudene ganske tett, også flytter og deler de om noen år når de står for tett. Da er det bare å spa opp et nytt staudebedd.

Også litt butikk; i dag kom nemlig alle veggdekoren/skriften fra Bloomingville. Jeg har 3 alternativer til mitt kjøkken, minst 2 til stua og den lille med "velkommen" er det jo veldig mangen mulige plasser for. Så da er det bare å bestemme seg (ikke bare, bare det da:0) osgå blir det et av helgens prosjekter her hos meg.

I morra skal jeg på bloggtreff i Oslo. Gleder meg.
Ha en superduper helg alle sammen.

27 kommentarer:

  1. Gleder meg også til i morgen. Det blir stor stas.

    SvarSlett
  2. :) Jeg kjenner meg godt igjen i drømmene om en ferdiggrodd hage på linje med en botanisk èn! Dessverre er vi milesvis unna, og jeg befinner meg fortsatt på småstaude-stadiet. Det oppbygde beddet var kjempeflott! Og så deilig med overbygd uteplass! Lurer på om jeg skal snike inn noe sånt på ønskelisten med tid og stunder ;). Lykke til med både hagejobb og valg av veggdekor!

    Ha en kjempefin helg! :)

    SvarSlett
  3. spennende hageprosjekter!!!
    da sees vi i morgen!

    moaklem

    SvarSlett
  4. Hi-hi . Kjenner meg bare så igjen :-) Tenk om det fantes t vidundermiddel som kunne sørge for at roser, syriner og annet gjorde et byks i voksingen og ble nettopp store som trær ;-D Nei det er nok bare tid og litt kjærlig pleie som gjelder. Flotte bilder ra hagen din synes nå jeg da !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  5. Flotte blomster og herlig terrasse du har (";)
    Kos deg på bloggtreff i morgen;)
    God helg fra Maja

    SvarSlett
  6. Such a beautiful garden and plants!

    SvarSlett
  7. Da er vi to som elsker stauder;D Erfarte det samme med mine frø jeg også...moro! Nydelige stemorsblomster:) Ha en flott helg!

    SvarSlett
  8. For en flott uteplass dere har. Det så helt deilig ut, og beddet var jo nydelig...
    Kos deg på treff i morgen :o)

    Klem

    SvarSlett
  9. Stemorsblomster er vakre. Hos meg får de frøså seg hvor de vil, jeg luker de ikke bort uansett :) Synes det er en egen ynde over disse blomstene!

    Jeg bruker også mest stauder, de kommer igjen år etter år, og det er hyggelige gjensyn, synes jeg!

    Ha en fin helg! Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  10. Å, så fint det blir!!! :) Og stemorene er kjempefine. jeg kniper og kníper mine etter tips fra deg! Så takk for det!

    God helg!

    Sol

    SvarSlett
  11. Plantet i rose/klematisbuen min i dag, og plantene dekker jo ikke 1/10 del heller, fordi de er så små enda. Puttet i mengder av kugjøtselkompost og bananskall, og bare veeeeeeeeeeeenter!! ;)

    Herlig form på det nye beddet ditt! :)

    Go hælg!!

    SvarSlett
  12. Fyldig og flott stemors sammensetning!
    Så fint det begynner å blomstre i det opphøyede bedet ditt!
    Kjenner meg igjen med ønsket om en fyldig flott hage, men så er det jo kjekt å ha prosjekter, og noe å se frem til! Men dette er du flink til, og jeg tror ikke det tar så lang tid før det er like frodig og skjønt her, som du har det er på landstedet ditt!
    Kanskje jeg trenger et velkommendekor til gangen, skal inn på nettbutikken din og se...
    Ønsker deg en flott helg og kos deg på bloggtreff i morgen!
    Klem Anita

    SvarSlett
  13. Hei igjen! Ja det var nok teletapi! TakkTakk for gode råd ang. pionene! Trenger sårt eksperthjelp! Men nå er det natti, for vi skal opp tidlig i morgen, for fotballaget til sofie skal spille 2 kamper på formiddagen! Jøss er du hos Ragnhild spør Bjørn når han går forbi! Snakkes! Hils mannen!
    Klem Anita

    SvarSlett
  14. Flott uteplass! Og jeg ser den for meg, med rodebuskene store som trær :-)
    Jeg har også slike ønsker for min hage, men har innsett at det ikke er gjort på 1-2-3. Når jeg leser reportasjer fra slike hager, registrerer jeg at eieren gjerne er endel år eldre enn meg selv og skjønner de har brukt tid på dette .-)

    Hygg dere i dag!

    Klem,

    SvarSlett
  15. Koselig prosjekt du jobber med... jeg planter også litt tett for å få fortgang på det liksom..

    Skjønner dere skal på treff i dag..så koselig...Kos dere masse , hils Moa..da..


    Klem O=)

    SvarSlett
  16. Härliga blomsterbildr och spännande projekt från dig, här är flaggan hissad, jordgubbar och sill inköpta...och t o m lite sol har vi ...så det är brara att fira vår nationaldag, klem VIOLA och ha en skön helg

    SvarSlett
  17. Hei Ragnhild!

    Så moro og koselig med Geranium "bebiser"!:)) Helt fantastisk at man får det til egentlig og du ble ve like hoppende glad som meg av de første spirene :) Vel, jeg sådde ingen men satte noen avleggere. Tenk deg da når alle store og blomstrer! Jeg synes du gjør det så fint og beddet ditt hadde så vakker form. Jeg ser i hagebøkene at de bruker organsike former for å skape en nydelig effekt.

    Lykke til med helgens prosjekt, du finner nok en fin plass til veggordene.

    God helg!
    Klem/Aina

    SvarSlett
  18. Nå har jeg endelig fått lagt link inn til deg!

    Aina

    SvarSlett
  19. hejsan!
    Så vackert!!
    Trevlig helg! Kram Petra

    SvarSlett
  20. Så deilig at du har TID til å holde på i hagen! Da jeg bodde hjemme holdt vi på masse, med drivhus og bed og greier. Nå har jeg ingen hage :-( men heller ikke tid :-)

    SvarSlett
  21. Så hyggelig å treffes i dag. Det var en superfin dag.

    Nå er jeg tilbake på toten og jammen er det ikke fint vær og sol her også.

    Lykke til videre med butikken.

    SvarSlett
  22. Flotte bilder du viser, nydelige blå stemorsblomster og fin uteplass:))
    Kjenner meg godt igjen, hadde vært så greit hvis blomster og busker ble store i en fei og hagen ferdig innredet...det gøy å gå ut ihagen og se på alt som spirer og gror...nå er det rett før rosene mine blomstrer og det er så fint å kunne ta med inn en liten bukett fra sin egen hage:))
    Ha en fortsatt fin søndag!
    Klem

    SvarSlett
  23. Hei skjønne Ragnhild, jeg lurer på hvilken tekst som kan passe på et utebord...
    Håper du hadde det fint på bloggtreff, og en god søndag!
    Ps.stilig bed!
    Klem, M

    SvarSlett
  24. Så romslig og pen hagr du har:) Stauder... I love stauder, hehe. Fint å se at noen vokser og blomstrer fram hvert år. Kos deg.

    SvarSlett
  25. Så romslig og pen hagr du har:) Stauder... I love stauder, hehe. Fint å se at noen vokser og blomstrer fram hvert år. Kos deg.

    SvarSlett
  26. Tusen takk for en kjempekoselig dag sammen! Var veldig hyggelig å treffe deg igjen Ragnhild :)
    Håper du ikke kom altfor seint hjem...

    Kveldsklemmer
    Vibeke.

    SvarSlett
  27. Takk for i går:)

    Det var kjempe koselig å møte deg. Jeg kjenne rmeg igjen inne hos deg nå. Har besøkt deg en del ganger før:)

    Håper det er greit at jeg legger opp link til deg fra meg!?

    Nå skal jeg kose meg på butikken din!

    Klem Hege

    SvarSlett