søndag 3. mai 2009

Hagegleder





Nå har jeg kost meg ute i hagen hele helgen. Nå, ja... Det stemmer vel egentlig ikke helt. Vi har også brukt mye tid på diverse hagesentre. I går var vi på Plantebørsen i Lier i håp om å få tak i vanlig furu. Men den de hadde kostet 3000,- og var unvanlig... Og det er ikke aktuelt. Jeg skal jo ha ganske mange. Vi kjøpte syriner i stedet. Jeg skal ha syrinhekk langs med gjæret. Men denne vi kjøpte er jo podet. Og jeg vil ha upodet syrin langs gjæret, samme hva han på hagesenteret mener. Jeg vil nemlig ha mange villskudd opp rundt trærne slik at det blir tett og fin vegetasjon der. Villskuddene kontrolleres jo bare med gressklipperen, og en slipper å luke rundt trærne. Så nå har vi kommet til at de 5 syrina vulgaris, som vi kjøpte, skal få lage en liten gruppe utpå plenen. Så nå bærer det avsted på hagesenter igjen. Denne gang for å få tak i kanting rundt syrinbeddet.


Jeg har lagt ut mange nye, "gamle skatter" i butikken også i helgen. Er ikke ferdig enda, men vaskebrettet på bildet over er på plass, også den nydelige bysten fikk jeg inn for noen dager siden. Det er en ny skatt:)

25 kommentarer:

  1. Så nydelig! Jeg ønsker meg hage og da vil jeg har syrin! HVite og lilla! Mamma og pappa har gammel hage med bl.a. syriner. Og det er så nydelig!

    Ha en fin vår i hagen, Ragnhild!

    mvh Sollrosa

    SvarSlett
  2. Hei,så gøy med repotasje i avisen..Gratulerer...håper du får masse nye kunder gjennom dette:O)Og der ser jeg enda en fin byste/madonna...har jo liksom ikke fått den helt ut av hue enda jeg vøttu....Spare,spare...Men har du flere igjen av den hvite jeg så på?????Nå skal jeg titte inn i ditt skattekammer....Nyt dagen videre der ute...Klem fra Maliva

    SvarSlett
  3. Så koselige stemningsfulle bilder du har lagt inn her i dag!

    Ha en kjempe fin dag.
    Hilsen L-jo :O)

    SvarSlett
  4. Stilig med den statuen mellom stemorsblomstene. Jeg har også en byste jeg skal ha ute. :)

    SvarSlett
  5. Så härliga bilder, och vilken fin tvättbräda ! jag har några stycken men ingen så fin som din !
    Må så gott !
    Åsa

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder :)
    Syrinhekk blir bare vakkert :))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  7. Hei:)
    Syrinhekk, det kommer til å bli nydelig, jeg har så lyst til å lage et lite rom formet som en hestesko i hagen innrammet av syriner... det er deilig å ha hagedrømmer:)
    Nå vil jeg inn og titte litt i din nettbutikk, har så veldig lyst på bla et slikt vaskebrett:)
    Ha en fin søndagskveld!
    Klem:)

    SvarSlett
  8. å, syrinhekk hørtes jo bare helt nydelig ut! syrin er en av mine store favoritter...
    Gratulerer med avisreportasjen, så gøy!!

    ha en flott søndagskveld -
    moaklem

    SvarSlett
  9. Heisann!
    Årre,først gratulerer med den flotte rep.i avisa da,kjempe flott og gøy!!
    Å atter ein gang kjem du med dine fine bilder...sukk!Å atter ein gang ser eg eit vaskebrett og blir påminnet kva min far gjorde for fleire år sidan:(( Han brente opp masse gammalt etter min bestemor og bestefar,der var da eit vaskebrett og!!! ÅÅÅÅ så surt! Men for han var dette gammalt skrot,husfyll sa han!! :o):o)
    Ja.Ja....
    Å syrinhekk hadde oss heime når eg var lita,kjempe fint og den gode lukta da!! Men.....den som oss hadde samla det seg 1000 hummler i,det var ikkje noko særlegt kan en seie:)Men fin er dei ja!! Å du er no berre så flink i hagen du da,ja der og!! Lykke til!!
    Klem frå meg,Randi

    SvarSlett
  10. Så gøy at du likte min stue! Og jeg er så enig vet du. Kreativiteten og uforutsigbarheten lenge leve!! Hihi.
    Ha en fin kveld!

    Hilsen L-jo ;O)

    SvarSlett
  11. Syrin hekk høres veldig fint ut...Og den deilige duften da....det blir nok en del opphold i nærheten av hekken kan jeg tenke meg...
    Og alle de herlige skattene dine da...

    Ha en fin uke start...
    Klemmer O=)

    SvarSlett
  12. Gratulerer med repotasjen!!
    Så nydelig det høres ut med syrinhekk!!
    Har kjøpt en duftsyrin i år....spennede:o)
    Og så fikk jeg en avlegger som jeg har plantet ned....
    flotte ting til butikken din!!
    synest vaskebrett er så koselige og har akkurat kjøpt et hos landcharm!

    ha en flott kveld.o)

    SvarSlett
  13. Skøn blog du har...rigtig meget min stil...
    Tak for hilsen på min blog.
    Du er velkommen til at kigger forbi en anden gang.
    Jeg har lagt mig på din faste besøgsliste.

    Karen

    SvarSlett
  14. Hei, hei. Det var hvert en helt perfekt langhelg men så fort det har gått! Altfor lenge siden jeg har hvert innom og så mye fint du har lagt ut. Artig at du har hvert med i avisa:) God kveld.

    SvarSlett
  15. Er bare innom for å ønske deg en fin mandag og ukestart.....også elsker jeg syriner, da!
    :D

    SvarSlett
  16. Hei og gratulerer med flott reportasje i avisen.Takk for tips angående syrinhekk og at man må velge upodet hvis man ønsker en tett hekk.Vi har planer om å plante syrinhekk.Vi ønsker også en tett hekk.Det er virkelig ikke grenser for nyttige tips man finner hos bloggere.

    SvarSlett
  17. Viist är det underbart med syrener, men det värsta är att de tar så god tid på sig att växa upp, har många gamla och stora burksar på landet, är så vackra...önskar dig en fin dag min bloggvän, klem VIOLA

    SvarSlett
  18. Hei, så fint du kommer til å få det med syrinhekk da. Jeg fikk noen rotskudd, eller stiklinger, fra en gammel dame jeg kjenner, men jeg syns de vokser sent, og ennå har jeg ikke hatt blomst på dem (fem år) så jeg lurer på om jeg gjør noe galt. Men de er veldig fine, bladverket er nydelig. Får håpe du får det som du vil : )

    Ellers likte jeg så godt reportasjen om deg, så flott å lese. Jammen hadde de brukt mye spalteplass på deg og, og det var du verdt.

    Ha en flott uke : )

    SvarSlett
  19. Så lekre lilla blomster. Er det syriner? Trodde at syriner var lyselilla eller hvite men disse var jo knallfine!

    Takk for hyggelig bursdagshilsen forresten. Jeg er egentlig ganske fornøyd med å være 30. Når noen sier "å, jeg trodde du var mye yngre" så kan jeg ta det som et kompliment i stedet for å bli bekymret :-D

    SvarSlett
  20. Her vokser det upodet syrin på alle kanter, men jeg er ikke sikker på at jeg vil ha de....
    Dumt å ha i blomsterbedd!

    :)

    SvarSlett
  21. Du har så rett så rett Ragnhild..
    men noen ganger blir man dessverre styrt av slike mennesker...

    Herlige innlegg her og under. Skjønner hva du mener med syrinen.. vi har en kjempebusk her som sikkert er 4 meter i dia.. den blomstret ikke noe særlig i fjor men i år har den masse:o))

    Artikkelen ble jo kjempeflott:o)) og nå lærte jeg noe nytt om pressglass!! jeg er nemlig svak for slik jeg også:o))

    Ha en herlig uke du .. klem fra mæ..

    SvarSlett
  22. Hei igjen...Mener du at de kan ha Mårbacka også,eller hvor har du fått tak i dine?Tror ikke jeg har sett de andre steder her i området..kun DRonning Ingrid....No vart æ nysjerrig?

    SvarSlett
  23. Heisan, så fine bilder og vakre arrangementer!

    Klem fra meg

    Ps...jeg synes jeg skimter bordet ditt inne hos containergirl, skjønt, det må jo sikkert pusses og ordnes.
    Er det samme som ditt?

    :D

    SvarSlett
  24. Hei Ragnhild!

    Jeg så deg i avisen :) Bor i Asker jeg også. Veldig fin repotasje. Så heldig du er.
    Her i hagen har vi også syriner. Jeg tror den er veldig gammel. Den er lys, lys lilla. Dessverre er jeg ikke flink med hagen og det gror i "vilden sky".Hva betyr at de er podet?
    Vi har en gammel sjasminbusk også som snart blir tatt av en gravemaskin pga garasjebyggging. Den er sikkert vanskelig å grave opp og hente? Ellers kunne du gjerne fått den. Synd den blir ødelagt for den lukter vidunderlig. Men akkurat nå ser den pjuskete ut. :)

    Ha en fin dag! Klem fra Erika

    SvarSlett
  25. Tusen hjertelig takk for at du satt av din tid til å gi meg en nyttig info....Jeg har nok blitt mer usikker av disse som selger her til lands..noen kaller de det ene og andre det andre..Nå skal jg ihvertfall ta stiklinger av selveste den svenske Mårbackaen...en venninne av meg nevnte hun hadde sett vakre hvite et sted ifjor...Så da stemmer nok det...Får ta meg en tur til han kameraten din jeg da:O)Ps!kan jeg bruke dette innlegget og linke til deg når jeg skriver neste innlegg om forhåpentligvis hvite pelargoniaer...og selvf.rosa...For nå vil Maliva ha mer...Hi.hi

    SvarSlett