mandag 15. desember 2008

Tinn i tiden


Her er resultatet av søndagens farting. Jeg var nemlig på julemarkedet til folkemuseet på Bygdøy. Der er så koslig, og selv om det alltid er vanskelig å få parkering ved inngangen, og selv om det alltid er iskaldt og vi fryser, og selv om det alltid er kø for å få sitteplass i verdens tregeste kafeteria, så er det altså en plass som hører førjulstiden til. Og jeg får ikke ro i julesjelen før jeg har vært der.
I år hadde jeg oppdaget at den hyggelige damen, i boden med alle de fine gamle tingene, og som jeg pleier å handle hos, er Brocante her i Blogglandia. Derfor gikk turen rett til hennes bod.
Så morsomt. Hun er den første bloggdamen jeg har truffet "off line". Kjempe kjekt.
Hun har så mye fint, og i år fant jeg en gammel kaffekanne i tinn. Jeg har faktisk ønsket meg en slik, så den sto nok der og bare ventet på meg;)

Nå står den på et tinnfat ifra tidlig 1800 tallet. Det er arv ifra tippoldefar. Skeivt og fullt av riper. Helt herlig, naturlig chabby.

I en annen bod fant jeg endelig slike gamle juletrelysholdere. Jippi! Jeg kjøpte 3 ulike. Og jeg plukket ut de som var minst blanke. Jeg har slike på hytta. De er etter bestemor og hører til der. Nå er jeg glad jeg fikk tak i noen til å ha her også. De små, eller tynne stakelysene jeg har i butikken passet perfetk i lysholderne, og det var bare å knipse de fast på fatet.


Den boden hadde gamle kakeformer også. Jeg skal nok finne på noe spennende med de. Nå står de bare der. På hytta har jeg sikker bortimot 100 slike former. He, he. Mor laget sandkaker hvert eneste år. Så der er en ladning etter henne + bestemor sine. Til neste år kan jeg selge noen. Jeg har dårlig tro på at jeg skal finne på å bake sandkaker.


Jeg har allerede store planer for neste år. Det er selfølgelig mange ting jeg ikke har fått tid til i år. Nyåpnet butikk og greier. Det er jo som forventet. Og en av tingene som jeg skal gjøre til neste år er å støype slike engler i bivoks. De er så fine og lukter så godt.


Tinn er jo det som i norge i første rekke ble kaldt for fattigmannssølv. Alle hadde råd til tinn. Nå har det ikke vært så inn, og ingen har brydd seg om tingene i tinn. Men jeg tor det er litt oppadkommende med tinn. Og da spesielt den gamle tinnen, som er mørk i fargen. En kan jo selfølgelig pusse den blankere, men det skal hvertfall ikke jeg gjøre med min.


7 kommentarer:

  1. Nydelig - du har gjort det igjen !
    Du er virkelig flink til å sette sammen ting så det blir fint !

    SvarSlett
  2. åååhhh, dette var du heldig med...
    ja tinn er flott så lenge det ikke er så sterilt... dette oser av sjarm...
    klemmer til dge~~~¨*

    SvarSlett
  3. Nydelig med tinn, jeg er også glad i det. Det er så fint å kombinere grov tinn med sarte julekuler og prismer....nydelig.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  4. Hei igjen! Så fint det ble. Glad du er fornøyd med den. De tingene du har satt sammen er jo så fine til hverandre også! Det er like morsomt hver gang jeg ser bilder av tingene jeg har solgt. Så fint at de kommer et sted der noen er glad i gamle ting!

    SvarSlett
  5. Så vakker den var, kannen din i tinn. Og visst er tinn vakkert (og egentlig ganske kostbart også) og jeg tror nok at du har rett med hensyn til tunns popularitet... vi kommer nok til å se mer tinn etterhvert.

    SvarSlett
  6. Så masse flotte ting! Den kaffekannen var jo helt nydelig! Har en gammel kjele jeg også, den er i sink, og bulkete og "fæl" men bare så utroig sjarmerende.

    Morsomt å treffe folk fra bloggen i vikeligheten ja, jeg var jo på blogg treffet i Bergen, og storkoste meg!

    Ønsker deg en fin og rolig førjulstid ;)

    SvarSlett
  7. Hej!

    Tusen tack för dina goa ord! *klem*

    Jag har tittat i din blogg och tycker du visar jättefina saker, så jag kommer absolut tillbaks igen!

    Ha en fin vecka!
    Mia

    SvarSlett