tirsdag 30. desember 2008

Litt hytte og romjulsoppdateringer


Nå ringer snart klokkene inn det nye året dere!
Eller blir det kanskje heller med et smell og to. Ja det blir nok det.
Selv om det er forbud mot pinneraketter, så er det fortsatt lov med disse batteriene. Min kjære, kjære mann er ganske så barnslig når det kommer til raketter. Det er noe av det kjekkeste han vet. Han handler inn i stor stil, bygger rampe (det trenger han ikke i år), planlegger nøye og gleder seg veldig. Jeg står på god avstand og fryser litt, mens jeg uttaler; øyyyy, ååååå. woww...
Til slutt sender vi champiskorken til himmels, og det hele er over :))
Og sånn blir det nok i år også.
Vi har forflyttet oss fra hytta i Sauda, via Asker og vips så fløy vi til Ålesund.
Nå koser jeg meg hos svigers, og her funker pc'en utmerket. Den gamle d.... på hytta er nå kassert. Etter et par dager så fortalte den meg at det virituelle minnet var fullt. Dermed rullet hele bildet bort og skjermen ble sort. Heldigvis har jeg verdens beste nabo, og familie, som lot meg få låne pc'en deres. Men sant. Jeg kunne jo ikke sitte der og blogge i timesvis, sånn som jeg hadde lyst til. Nå derimot, bare må jeg.
Bildene er fra skrivebordet på hytta. Den gamle blekkpapirholderen til Walla har jeg hatt i mange år, og den er så fin, selv om den er trehvit. Julepynten med de hvite bjellene, er den første julepynten hun kjøpte inn til butikken sin. Den er litt falmet og medtatt nå. Men det er ikke så rart, da den har vært framme til jul hvert år siden 1947.
Alle julekort, fra beg. av 1900 tallet og frem til ca 1970 er tatt vare på. Jeg fant de i en kasse langt inne i et skråkammers. Buntet sammen etter årstall. Bestemors familie flyttet til "Amerika" på 1920tallet så mesteparten av kortene kommer derifra. Og de innholder selfølgelig oppdateringer om liv og helse. Veldig mye helse. Allslags sykdommer og alderdomsplager sitter jeg og leser om i julen. Jaja, de hadde sitt å stri med "ower there".

7 kommentarer:

  1. Har akkurat skrevet en kommentar på det siste innlegget ditt, jeg.. og så har du "postet" et nytt i mellomtida.
    Artig med disse gamle tingene. det er jo både historie og kultur og sier mye om datida..
    Godt nyttår, igjen !

    SvarSlett
  2. Nydelig den blåpapirholderen, så fine utskjæringer den har. Koselig å ta vare på slike gamle ting, det gjør vi her også. Godt nytt år!

    SvarSlett
  3. Ønsker deg et riktig Godt Nytt År :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  4. Det er samme litteraturen jeg sitter med i julene... De andre synes jeg er litt rar, men jeg synes det er koselig jeg! De er litt anderledes i våre dager, julebrevene. De som gidder skrive noe mere enn god jul, skriver stort sett bare skryt om seg og sine....

    SvarSlett
  5. herlig skatt...
    got nytt år til deg min venn...

    SvarSlett
  6. Hei..så kjekt med alle de gamle julekortene..mye historie der ja! Takk for hyggelig kommentar hos meg. Ønsker deg og dine et riktig GODT NYTTÅR, ..så snakkes vi i det nye året,..klem fra Josefine:)

    SvarSlett
  7. Så fine ting dette var. Du har jo litt Norges historie i hendene gjennom de julekortene. Det er jo veldig spennende, selv om de mest forteller om sykdommene sine,da.Det er jo ikke så rart for mange av kortene er jo fra før penecilinet kom, så det var jo ganske alvolrlig selv med forkjølelser den gangen, huff. Godt nytt år til deg.

    SvarSlett