onsdag 28. mars 2012

Horn fra Afrika og Etisk Handel

Hva er vel vakkrere enn naturen selv. Og jeg er nå forelsket i noen horn.
Disse hornene kommer fra helt vanlige kuer, men fra Afrika. Jeg har vært i Kenya og opplevd det fantastiske landet. Det har en stor plass i mitt hjerte og jeg lengter helt villt tilbake. Jeg har sett hvor vakkert det er der og gjort meg mange tanker rundt misfortått hjelp - uhjelp. Og jeg følte et veldig sterkt ønske om å gjøre noe for landet. Det gjør sikkert alle som har vært der. Og hva kan en gjøre for å få fart på økonomien. Skaffe arbeidsplasser og gi verdighet. Det gjør en ikke ved å sende ned en masse med gammle gratis klær og ting og tang, slik at alle butikker, fabrikker osv. går konkurs, da de ikke lenger får solgt noe. Det er dagens fakta. All veverier og klesindustrien som før fantes i bl.a. Kenya er borte. Eller ved å gi en masse med penger som går rett i lommene på korrupte statsledere. Det er, i mine øyne to ting en kan gøre. En kan gi støtte til organinsasjoner som bårrer brønner. For det, og bare det, var det de Afirkanerne vi snakket med ba om. De ville ikke ha noe annet. Ikke bølgeblikk og gammle bobblejakker. De ville ha vann. Det andre en kan gjøre er å drive med direkte handel. Kjøpe produktene de lager der. Som en liten turist på ferie var det det jeg gjorde. Jeg støttet noen som bårret etter vann og jeg kjøpte treboller og en diger tre-giraff. Giraffen står på loftet;) men trebollene er jeg kjempe glad i. Spes en stor sort en. Skal få se den i neste innlegg. Men hva gjør en etter å ha kommet hjem. Hjelpeorganinsasjoner er ikke mine favoritter. Er redd mye av pengene forsvinner til administrasjon.  Bortsett fra de som driver med uhjelp i kriseramma områder. Det er ikke det vi snakker om her. Store deler av Afrika har ingen krise. Så da jeg kom over disse hornene fra Afrika, så tenkte jeg, endelig. Endelig noe jeg kan kjøpe og selge. Noe som direkte skaper arbeidsplasser der nede og samtidig er trendy og kult å ha i stua. Og ikke blir enda en "giraff" på loftet. Jeg syns disse hornene er så flotte. At de har blitt båret av et dyr gjør de litt magiske, og at det er et dyr i Afrika er jo flott, for jeg vil veldig gjærne handle med det landet. Ikke bare Kina.
Men når jeg la ut bildet av hornene på Facebook så fikk jeg ikke den reaksjonen jeg forventet. Nei kundene blir sinte og beskylder meg for å drive med uetisk handel.
Gå gjærne inn på facebooksiden vår og les. Jeg blir jo nærmest i sjokk. Hvordan kan noen gjøre det. Det er greit å stille spørsmål. Men å insuere at vi driver og selger horn fra freda dyr, dyr drept kun for hornenes skyld osv. ja det er ganske alvorlige beskydninger. Det er alvorlig da det kan være veldig ødeleggende for en butikks ry og omdømme, som igjen betyr leve eller ikke leve for butikken. Skadene kan være fatale. Og jeg ble bare lei meg. Orket nesten ikke å drive butikk mer i det hele tatt. Ja for det har vært flere andre innspill på facebook som har vært sårende også. Jeg driver denne butikken aleina og alt som blir skrvet der inne, ja det tar jeg personlig.

Her er hva som er sannheten om hornene. Skrevet av innehaveren av Vanilla Fly. En Dansk leverandør som står for inporten.


DER ER TILSYNELADENDE OPSTÅET TVIVL OM HVOR VORES HORN KOMMER FRA:
Hornene kommer fra Nigeria i Afrika. Hornene bliver importeret til EU Hornvarefabrikken, og er importeret efter gældende lov om import af halvfabrikatvarer. Hornene kommer f
ra forskellige kvægracer bl.a. Watussi og Ankole.
Hornet stammer ikke fra en fredet ko, men derimod fra tamkvæg. Normalt går horn fra tamkvæg tabt, da flere slagterier faktisk brænder hornene af, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre af dem. Ved at købe hornvarer fra Hornvarefabrikken støtter du erhvervsudviklingen i ulande.
Med venlig hilsen
VanillaFly
Hvis yderligere spørgsmål – kontakt os venligst på vores mail info@vanillafly.dk


  Også, da, etter å ha fått dette svaret på facebook så forventet jeg en aldrig så liten unnskydning fra de som kom med beskyldningene. Men neida. Ikke så mye som en liten liker en gan. Men jeg syns nå de skylder meg et unnskyld. Det som er trist er jo at de som klikket liker på deres kritikk ikke nødvendigvis så svaret og vet nå hva dette egentlig dreier seg om. Nemlig å støtte utviklingen av uland.

Ser du den fine telyskoppen. Den er også laget av horn. Det som byr meg imot er at ingen reagerer på at den er av horn. Og lurer på hvor de hornene kommer ifra. Nei dette er jo ikke horn, dette er jo en telyskopp.

Visste du at allt porselen er laget av bein. Sjelett fra dyr. Ja det er det nemlig. Skal du kaste ut allt porselenet ditt nå? For min del så syns jeg det er superflott at vi bruker hele dyret når vi først har slaktet det. Ingen ting bør går til spille. Det er sløseri. En annen ting jeg finner underlig er at jenter sem syns det er fælt at dyr må dø, selv er innehavere av hunnder og katter. De blir vel ikke foret med salatblader og nøtter akkurat.
Men bare for å ha det sagt. Jeg er motstander av dyr i bur. Kjøper aldrig egg fra burhøns og heller aldrig pels fra pelsoppdrett. Det skulle vært forbudt.

Og for den som ikke vet det. Blogg og facebooksiden vår er ikke et diskusjonsforum.

Nå skal jeg legge meg og prøve og tenke på noe annet. Problemet mitt er at slike ting tapper meg totalt for energi. Jeg blir bare helt matt. Og klarer ikke å tenke på noe annet. Jeg fører lange taler og argumenterer og forklarer i timesvis inne i hode. Til slutt må jeg bare skrive det ut. Selv om klokka er 01.15 og jeg skulle ha lagt meg for lenge siden.
Bildene er fra et yrende torgliv i Mombasa.
Selv om vi såklart var på noen fantastiske safariturer så er det ikke bare det som er Afrika for meg. Det var nok alt det andre som gjorde mest inntrykk. Dere skal få se flere bilder fra turen vår i neste innlegg.

3 kommentarer:

  1. For et utrolig spennende og veldig nyttig innlegg! Jeg skjønner godt at du er frustrert, for det er så mange folk der ute som kritiserer og dømmer uten å ha den minste peiling. Ikke ta deg nær av det, prøv og hev hodet og kom med en saklig forklaring. Da er det nok noen som vil føle seg veeeeldig dumme og uvitende. Jeg er helt enig med deg når det gjelder dette med hjelp til selvhjelp. Det har vi vel egentlig visst i mange år, men det har jo blitt så trendy med alle disse organisasjonene. Hvorfor? Jo, fordi det er penger å tjene på det....! De land som har fått traktorer sendt nedover, eller rett og slett har fått opplæring i yrker samt rent vann, klarer seg sjøl. Gleder meg til bilder, du har sikkert gjort en stor forskjell for noen der nede, og du har den rette innstillingen og tankegangen. Flere skulle vært som deg!

    Klem fra Eli:)

    SvarSlett
  2. Kjempebra innlegg, og SÅ FLOTT at du gjør noe aktivt for å hjelpe. De fleste er veldig engasjerte der og da, og glemmer det når de kommer hjem...
    Og så heldig du er som har vært i Kenya..
    Min største drøm er å dra til Namibia, og jobbe som frivillig i et reservat/rehabiliteringssenter. Tenk å få ta på ei løve......
    Send meg gjerne en link om det du holder på med....
    Skal du til Sauda I påsken ???
    Og trenger du flere dongeribukser til lapper, jeg har ett par i tilfelle...
    Skal til fjells denne helga, men er nede igjen torsdag-fredag....
    Gleder meg til å se flere bilder fra Kenya....

    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  3. Jeg forstår så godt hvordan du har det nå. Selv drev jeg en stor nettside innenfor helse en gang i tiden, også den med nettbutikk. Folk var slemme rett og slett. Jeg fikk mail, kommentarer og det ble snakket negativt om meg/nettsiden min om jeg ikke gjorde som brukerne ønsket! Skrev jeg en artikkel om gamle kjerringråd ble jeg anklaget for hekseri omtrent! Og til slutt ble det så mye klaging at jeg ga meg. Jeg orket ikke mer. Jeg tok også alt personlig og lå våken om nettene og grublet. Det skal ikke være slik!!

    Stå på med rak rygg og kom deg igjennon dette her! Jeg har akkurat de samme meningene som deg og har i lang tid sagt akkurat det du forteller her. Jeg syntes hornene er fantastiske og syntes HELE dyret skal brukes når det først slaktes til mat. Mon tro om de som "angriper" deg også spiser en biff i ny og ne? Eller har de bare tøysko?

    Uff.. håper det her ordner seg. Jeg tar i alle fall av meg hatten for deg ;)

    Klem Monica

    SvarSlett