tirsdag 7. februar 2012

En kul jeans, ja takk:)

Jeg lurer meg stadig ned i verkstedet mitt og sysler med lappeteppet mitt. Jeg har egentlig ikke tid til det så det er derfor jeg sier at jeg lurer meg litt til det. Men uansett hvor mye jeg jobber med butikken og nettbutikken så blir jeg jo aldrig ferdig. Det er altid noe som skal eller kan forandres på, eller gjøres mer av. Oppdatering på facebook f.eks. Men nå har jeg gitt meg lov til å lure meg, til små pauser, og bare aksepere at verden ikke raser isammen selv om jeg lar ting være som det er, av og til.
Og nå er jeg altså kommet så langt med lappeteppet mitt at alle lappene er sydd isammen. Nå mangler bare kanting og selve quiltingen. Og det har jeg jo aldrig gjort. Og det har jeg hørst skal være litt vanskelig. Og det har jeg nå liksom ikke helt klart å ta tak i. Nå fikk jeg jo selve vatten som skal være inni, i posten, i går da;) Så jeg kunne jo ikke gjort så mye uansett. Men jeg kunne jo ha kantet det. Det ligger her sammen med stoffene jeg har bestemt skal være kant og bakgrunn. Bare vanlig lin som kant også det stripete stoffet som bakgrunn. Må ha det litt tøft kjenner jeg. Ellsers så er det gamle broderiduker, rosestoffer og snirkleskrift som står for det myek og vakkre. Jeg må ha kontraster for å få den balansen jeg trenger i det jeg gjør. Sånn er jeg bare skrudd isammen.
Men altså, istedenfor å kante osv. så har jeg fått en ny ide. Og plutselig hadde jeg nok ferdigskjærte lapper til et nytt teppe. Gamle jeans. Jeg har brukt noen som jeg hadde liggende. Siden min mann bruker jeans på jobb, og stadig river de opp, og sliter de ut, så har det jo samlet seg opp noen avlagte her, og gjennburkshodet mitt:o)) fikk da såklart en ide. Det nye teppet med jeanslapper ser veldig bra ut. Utrolig fine blåsjateringer i jeansen. Også spretter jeg av lommer og får fram fargeforskjellene der o.l. Nå er jeg på leit etter flere jeans. Selv om jeg har mer enn nok til et digert teppe her. For jeg tenker at kanskje jeg kan lage noen for salg. Må jo tenke litt butikk også. Gjør jo, egentlig det konstant:)) Sånn er jeg også skrudd i sammen såklart. Men altså, flere jeans. De må være uten stretch og har du en slik med kule detajer så er jeg veeeldig interesert;)
Hoppsann. Nå skal jeg snart trokle meg i seng.

5 kommentarer:

  1. Så utrolig fint det blir! Blir sikkert kjempetøft med jeans-lapper i tillegg. Spørs om jeg må begynne å samle stoffbiter....har så lyst på et sånt teppe, og jada, jeg har god tid, hehe.

    Klem fra Eli:)

    SvarSlett
  2. Kommer til å bli fint! Har sett slike før et eller annet sted og syntes det var utrolig fint. Mye fint å få til av olabukser! Ikke fortvil - snart er det loppesesong igjen :-)

    SvarSlett
  3. Så flink du har vært da, Ragnhild! Teppet ser super herlig ut. (Spennende med ola-teppe også!) Når det gjelder quilting av tepper, så gjør jeg det kun med det øverste (lappe)laget og vatten (synes det er noe herk å ta med bakstykket også... evner ikke å få til det fint). Når quiltingen er unnagjort syr jeg på bakstykket, for så å "quilte" (sy en søm) gjennom alle tre lag langs den ytterste kantsømmen. Helt til slutt knyter jeg alle lagene sammen, litt hist og her (med knuten på baksiden) slik at alt "henger sammen". Lykke til (håper dette var til hjelp og forsåelig nok forklart. Bare spør om du lurer på noe)!

    SvarSlett
  4. Så fint teppe :) Det blir spennende å se ferdig.
    Jeans teppe tror jeg og kan bli flott.
    Kreativ du er!

    SvarSlett
  5. Det er viktig å ta seg pauser!! Hvis man bare jobber og tenker jobb døgnet rundt blir man utbrent før man vet ordet av det...Så KOS deg med lappeteppepausene dine du!! God helg også =)

    SvarSlett