mandag 9. mai 2011

Settekassen min.

Settekassen min har jeg hatt siden en gang på slutten av 80 tallet. Og tenk den har faktisk hengt på veggen hele tiden. En stund tenkte jeg at jeg var den eneste som ikke hadde tatt den ned. Men den hang jo på hytta og inneholdt mange småting som jeg har samlet på.

Og hvis jeg tok ned settekassen så hadde jeg jo ingen plass å ha alle småtingene. Mesteparten er ting jeg har funnet rundt om på hytta. Småting fra kjelleren, som har vært bestefar sine, fingerbøllet til bestemor, blyanter fra skrivebordskuffen og pittesmå salmebøker som bestefar hadde med seg i militæret.
Også noen ting som bare har vært mine. F.eks. peace merke som jeg gikk med rundt halsen da jeg var 90-hippie :O)
Alle tingene med hver sin historie, så her kunne jeg skrevet et superlangt blogginlegg....


Neida. Men den lille brune keramikkdukken som står omtrent midt i hylla, den er litt spesiell. Bestemor fortalte at hennes mor Kristine hadde arvet den av sin mamma, og at det var den eneste dukken hun hadde. Bestemor er jo egentlig min oldemor så da er hun som eide dukken min tipptippoldemor og hun het Ragnhild, som meg og bestemor. Hun døde i barsel med tvillinger, både hun og tvillingene døde, da Kristine bare var 10-12år gammel. Derfor har nok denne dukken betydd ekstra mye for Kristine. Pappaen hennes forble enkemann resten av livet og Kristine som var eldst måtte vær mamma for sine småsøsken. Husker bestemor ble litt fortvilet da hun oppdaget at jeg hadde fargelagt den. Jeg husker godt jeg farget toppen grønn med tusj, og at tusjen trakk så godt inn at jeg måtte gjøre det flere ganger, helt til jeg ble oppdaget. Men egentlig var det veldig bra at jeg gjorde akkurat det, for det var da bestemor fortalte meg hvor gammel den var.


Morsomt at settekasser er blitt så populære igjen at det er ikke bare hyggelig å ha den der, nå er den også kul og riktig.

¤¤¤¤¤¤

Jeg har tatt mengder med hagebilder i dag. Skal lage "blogg"innlegg til budstikke og det blir fra hagen. Kommer i avisen på lørdag. Nå må jeg redigere bilder og det sendt før deadline i dag.

Ha en fin dag:)

4 kommentarer:

  1. Så fin den där hyllan med alla de små facken är! Man kan samla på allt litet smått och gott...

    Ha en fin dag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvarSlett
  2. Så flott med den settekassen, som virkelig kan fortelle historier. Koselig med den dukken.

    Likte veldig godt innlegget under. Den kattekurven var jo som skapt både for katten og for interiøret. Nydelig hos deg!

    SvarSlett
  3. :) jeg har min hengende oppe :) den har jeg hatt siden 1983. Der har jeg samlet ting som er minner fra mennesker som ikke lengre er her. Og småting fra jeg var liten. Er slik som du sier...hvor i alle dager skal man gjøre av alle småtingene om den skal ned...så derfor henger den her enda og puh...så godt at den er inn igjen ;) Hilsen Merethe

    SvarSlett
  4. Hei, så flott at du hadde settehylle i din blogg akkurat nå. Mine kjære foreldre er på flyttefot og mamma ville ikke ha med sin settehylle. Da tok jeg den med en gang :)
    Takk for tips og inspirasjon. Jeg skal i gang å male min til helgen. Den er for ny til å ha patina, må males.
    Ha en fin tirsdag.

    SvarSlett