torsdag 21. april 2011

Frustrerte hytte-eiere

Girl power på hytta. Ja nå er jentene i sving. Høsten og vinteren skal ryddes bort og de er veldig flinke. Alle gjør en innstats og det er jo mye spennende småkryp og planter og slikt som dukker opp og gjør jobbingen litt interesang. Også leker de litt, eller mest også da;)
Fy søren så brunt og trist det er over alt. Men med en gang en har gått over med raka så ser det litt bedre ut. Desverre så er det blitt slik her nå, at alle bedene mine er grodd mer eller mindre igjen av kveke. Og alle som kjenner det ugresset vet, at har det først etablert seg, så er det mest umulig å bort. Jeg fortviler og vet at jeg har tapt den kampen. Dette er jo på hytta og jeg har ikke vært her ofte nok til å holde bedene reine for ugress de siste årene. En skal jo liksom slappe litt av når en er her også. Så nå får det bare være. Jeg prøver nå å redde noen av staudene ved å spa de opp og ta de med hjem til Asker. Det kommer til å dufte deilig jord i bilen hele veien over fjellet. Hjemme får jeg også mer glede av de.
Snøen har vært ekstra tøff her i år. Den har knekt ned og lagt ned uvanlig mange busker. Den har også revet ned takrenna og vannbordet på huset og hagehuset. På hagehuset var nedeste rekke med panner også nede på bakken. Så klart mange knuste. Nå har snekkerne vært her og sett på jobben. Det blir opp med stilas og ny takrenne i aluminium. Det blir fint, men det koster mye og kong vinter betaler ikke den regningen.
Klatrerosen min i armeringsmatten, som går helt opp til taket ute på veggen, ja den ligger så lang den er nede på bakken. Den er ikke brukket så det er jo bare å henge den opp igjen. Men det er ikke bare, bare. Og jeg gruer litt til den jobben.


Jeg går mest rundt huset med kaffekoppen og offer og ser på alt som må gjøres. Nytt gjære må vi ha, da det er mer eller mindre borte, hele huset må males og listen bare vokser og vokser. I går kveld satt jeg faktisk og tittet på Finn.no på feriehus i Sverige. Så nærme at vi kunne vært der hver helg. Tenk så fint. En gammel tømmerhytte som ingen har modernisert ihjel. Ja, må si det frister litt å bytte ut plassen vår. Å eie et oppussingsobjekt 40 mil unna når en jobber så mye som vi gjør, er litt pes. Men ungene elsker jo denne plassen og det er ikke bare, bare å selge der en har alle barndomsminnene.


Ikke mye hurra meg hei å skrive om jeg i dag. Kjedelige bekymringer til en oppgitt hytteeier.


Og når det blir for trist å forholde seg til den igjenngrodde hagen, så går jeg inn og setter meg her. Ser du hva jeg har rigget opp der? Du skjønner, istedenfor ski i skiboksen, så har jeg altså lagt inn strikkemaskinen. Og i dag monterte jeg den og startet på en genser. Planen er å lage en prototype som jeg vil videreutvikle og strikke flere for salg. Den er i bomullsgarn til sommerbruk og skal pimpes med litt gjenbruk. Når jeg jobbet som strikkedesigner for noen år siden, så hadde de fleste genserne mine detaljer og dekor av gamle tekstiler, kniplinger, knapper o.l. Og noe slikt blir det på denne også.

¤¤¤¤¤¤¤¤

Nå blir det filmkveld med familien her.

Ha en fin kveld kjære du:)

7 kommentarer:

  1. Synd mye er blitt ødelagt av snøen. Men, kanskje det spirer fram mer enn du først trodde, etterhvert. Fint å komme til hytta igjen må det jo uansett være. Har litt reklame for deg i innlegget mitt i dag. :)

    SvarSlett
  2. Heihei!

    Tusen takk for hyggelig hilsen!
    Var forresten jeg som ringte butikken din på lørdag, og ringte ang de støpejernshylleknektene ;)
    De skal nemlig inn på vaskerommet :-))

    Ønsker deg og dine en fin påske!!
    Kos dere masse!

    Klem!

    SvarSlett
  3. Joda, det kom frem på onsdag,
    så det er ikke noe å tenke på :))
    Tusen hjertelig takk for kjempegod service- er bare suuperfornøyd!!

    Klem

    SvarSlett
  4. hei.
    ja denne vinteren har absolutt etterlatt seg masse jobb , har vasket og ryddet ute jeg å, såå møkkete, å endel planter som ikke har klart seg.
    vet ikke helt om jeg hadde tatt med planter fra hytta hjem, særlig når du har dette ugresset der, det skal bare en bitte liten rotbit til så har du det hjemme å, tenk deg vel om.
    men kan jo plantes på et beskyttet sted, så ser du om det dukker opp igjen der,
    ønsker deg en nydelig dag og påske.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  5. Ha en glad påsk!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvarSlett
  6. Hei Ragnhild
    Ja, det er mye arbeid både å holde hus og hytte i sjakk, særlig i en hektisk hverdag. Syns det er koselig når ting er i orden, men ikke alltid like lett å få gjort alt :) Brunt og trist i hagen her hos meg også, skulle ha vært der i dag og raket litt både her og der :) men det er litt koseligere å slappe av i god stolen i solveggen med en kaffekopp ღ Ønsker deg en fortsatt fin påske, kos deg og nyt dagene… Klem fra Mette

    SvarSlett
  7. Ja snøen og musa får skylda for det tragiske synet som møtte meg i et av mine bed denne våren.helt nedspist, alt er borte...Grrr..

    Koselig hytte dere har, men skjønner jo det er litt jobb med hytte:)

    Klem

    SvarSlett