torsdag 2. desember 2010

Juleroser på gamle måten.

Jeg har ofte to stk. juletre. Det ene store som et vanlig i stua. Også et lite i et annet rom, som jeg pynter på en litt annen måte. Jeg hadde veldig lyst på et lerketre. Det klarte jeg ikke å tak i. Prøvde å bestille et i en blomsterbutikk men uten riktig resultat så jeg endte opp med Amerikansk Sedertre fra Plantasjen. Liker ikke at den er så blå. Finere med en grønn vanlig farge syns jeg, som på lerk eller vanlig gran. Et annet problemet er at seder granen fryser ihjel ute i kulden. Den er bare herdig til sone 2 (slik det er på sørlandet). Det hadde vært greit med et dyrt juletre om jeg kunne plantet det ut i hagen til våren. Det kan jeg med en ordentlig lerk. Men det er veldig vanskelige å tak i. Så, da blir det bedre lykke neste år, (sa jeg i fjor også) også får jeg pynte den lille sedergranen i år.
(nb! et lerketre dyrket fram i drivihus har nålene på. Men vil oppføre seg som andre viltvoksende lerketre etter at det er plantet ut)
Nå står den i en kurv på det ene bordet i butikken. Men det viktigste her, som jeg egentlig ville vise deg, det er papirrosene jeg har laget. Dette er en gammel teknikk. Slike var vanlige å lage i gammel dager da de ikke hadde råd eller tilgang til å kjøpe så mye juletrepynt. Da laget de røde roser av silkepair. Det pleier å stå et slikt pyntet juletre på folkemuseet. Det som gjør de så spesielle er at det er vokset. De har et belegg med stearin og er derfor helt stive.

Siden jeg liker å drive med gjenbruk og gammel sjarm, så har jeg brukt gamle ark fra "Det Beste". Selve arkene har fin gul-brun farge og alle bilder og tekst er med en matt skjønn lysblå eller rødrosa farge.
Det jeg er mest fornøyd med er at jeg har hatt tid til å lage noe. Og ikke minst fått tid til å blogge det også. Juhu!!
Tuddelidu.
Og ja, forresten, rosene ligger for salg i nettbutikken under julegleder.
Ha en deilig kveld da dere.

10 kommentarer:

  1. Oi, jeg liker disse rosene av gammelt papir!

    De vil sikkert passe sammen med de røffe strikkede julekulene fra Arne og Carlos.

    Kanskje jeg må ha 2 juletrær i år....

    SvarSlett
  2. Heisan du. Så lekker pynt. Det enkle er ofte det beste syns jeg.
    :) Susanne

    SvarSlett
  3. Såååå fine roser!
    Gammeldags julepynt er den beste, synes jeg :)

    Skal se å få tatt meg en tur innom butikken din ila. desember :)

    Du spurte forresten om hvordan jeg hadde fått lagt inn facebook-kode under innleggene mine. Fant koden på nett, og la den inn i selve html-koden til bloggen.

    Ha en fin kveld!
    Klem fra Linda

    SvarSlett
  4. Så fint pynta.

    Men lerk mister jo nålene på vinteren, vil du ikkje då få eit nakent tre å pynte?
    Er masse lerk viltvoksende her, og ingen av dei har nåler lengre.
    Bare lurte litt på dette. :)

    SvarSlett
  5. Rosene var bare utrolig lekkre=)! Flink du er=)!!! Jeg lurer litt som Fagerheim over her, trodde lerk mistet nålene om vinteren!? Vi har noen her i nabolaget og de er uten nåler nå!

    Ha en super helg!
    Klemmer!

    SvarSlett
  6. Så fint i din butik og fint med juletræet!

    Kram
    Helle

    SvarSlett
  7. Heihei! Plass til 2 jultrær? Luksus for oss som er på jakt etter EN miniatyr tre som passer inn på overfylte kvadratmetere :-) Lekre roser laget av avis/ silkepapir inspirerer til hvor lett og enkelt det kan være, samt så vakkert! Du viser jo det! Thanx. Håper å kunne ta turen før jul. Det er kanskje tider hvor det er stillere enn andre? God helg da! Signe

    SvarSlett
  8. Oi så stilig ♥ Herlig gjenbruk

    *Ønsker deg og dine en flott ny uke*

    Klemmer fra MV ♥

    SvarSlett
  9. så skjønne de rosene var! :)

    SvarSlett