tirsdag 29. desember 2009

Verdens beste dessert.

Da jeg var lita jente var jeg en dessert-elsker. Og best av alt var Dronning Maud-pudding.
Nå var det så mange år siden jeg hadde fått denne favoritten at jeg satte igang og lage den selv.
Dette er en gammel dessert også kalla Haugesundsdesserten. Den er blitt sporet tilbake til 1872, da prins Oskar avduket riksmonumentet Haraldstøtta i Haugesund. Seinere har puddingen blitt til fromasj, og dronning Maud-navnet fikk den fordi dronninga likte desserten så godt.
Den er enkel, mektig og helt nydelig. Og kan vel ikke passe bedre enn i disse dager med Dronning Maud på tv;)
Dronning Maud-pudding:
8 personer.
5 egg
5 ss sukker
5 dl kremfløte
5 plater gelantin
1 plate kokesjokolade
2 korker konjakk.
1. Pisk eggedosis av egg og sukker. Pisk den lenger enn vanlig. Den skal være helt stiv.
2. Pisk kremfløten god og luftig.
3. Legg gelantinplatene i rikelig med kaldt vann 5-10min. Klem vannet godt utav gleantinen, ha den i en liten aluminiumskjele sammen med litt kokende vann. (det skal ikke koke da smaker gelantinen lim). Rør godt så det løser seg opp.
4. Bland eggedosis, kremfløte og konjakk. (Av to korker så kjenner du mest ingen konjakksmak. Skal ingen barn spise den så hadde jeg nok hatt i 3;) Jeg gjorde dette i mikseren på det svakeste). Mens det røres tømmer du den avkjølte gelantinen i som en tynn, tynn stråle. Rør godt så det blandes og det ikke er noen klumper.
5. Riv kokesjokoladen. (jeg brukte mer enn en plate og blandet også i litt melkesjokolade) Legg pudding og sjokolade lagvis i en dessertskål eller i porsjonsglass.
Desserten var en ny opplevelse for min mann og jentene. Alle elsket den. Og jeg har 3 superkresne jenter så det var utrolig kjekt. De liker ikke karamellpudding eller riskrem så det var fint å finne en dessert som alle liker.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Nå driver vi og pakker og gjøre oss klare til en tur til Gøteborg. Vi skal feire nyttår sammen med min mor og hennes mann. Men i morgen skal jeg en tur til Danmark og handle til butikken. Der er det en brukthandler som venter på oss. Gleder meg;)
Ønsker dere alle et lykkebringende nytt år.
blogges vi i det nye.

38 kommentarer:

  1. Det var virkelig en lekker dessert! Så deilig ut! Vakkert fotografert også.

    SvarSlett
  2. Så enig, så enig!! :) Denne desserten har vi nytt både julaften og andre juledag, og man skal ikke se bort fra at det blir slik også nyttårsaften, for i vår familie er dette blitt juledessert nr 1. :) Vi har imidlertid kuttet ut konjakk (el. likør), for ungene liker den best uten.

    SvarSlett
  3. Smakfullt innlegg! Desserten ser god ut og bildet i seg selv er vakkert sammensatt! Nydelig! God tur når dere skal reise! -Margit-

    SvarSlett
  4. åå takk,gjett m jeg skal prøve den da.herlige fristende bilder.
    ønsker dere god tur å en hyggelig rukt butikk runde.klem fra
    sylvia

    SvarSlett
  5. Nam.. Den høres nydelig ut :)

    Lykke til imorgen. Du finner helt sikkert noe ;) Skulle gjerne vært med haha :)

    Ønsker deg og dine et riktig Godt nytt år..
    Tuusen takk for alle de herlige kommentarene du har lagt igjen her inne hos meg :) Jeg setter utrolig stor pris på dem, alle sammen...


    Nyttårsklem fra Kari

    SvarSlett
  6. Denne ser da utrolig god ut! For en som ikke er kakemenneske, men derimot har en svakhet for desserter, skal denne definitivt prøves i 2010!

    Ønsker deg alt godt i det nye året, og selvfølgelig lykke til både med familiebesøk og shopping! Blir sikkert en del spennende å finne i butikken etter hvert også ;-)

    SvarSlett
  7. Så enig, dette er ein deilig dessert. Mor mi bruker å laga denne. men eg kjente ikkje til historien bak den, så flott at du fortalte om det. God tur til Gøteborg og til Danmark.

    SvarSlett
  8. Oj, oj, oj for en fristelse!

    Ønsker deg alt godt i det nye året og god tur til både Sverige og Danmark.
    Gleder meg til å se hva du tar med hjem igjen.
    Vi må treffes igjen i det nye året!
    Klem fra Hanna

    SvarSlett
  9. Oj så spennende. Den kunne jeg tenkt meg å prøve. Mmmm.
    Har vært en fornøyelse å fulgt deg i året som har gått, og jeg gleder meg allerede til 2010 og se hva som dukker opp av kreative ideer da.
    Ha ett godt nytt år.
    KLæm Susanne

    SvarSlett
  10. Hej
    Oj, här är det mycket att se,
    härligt att läsa, och se dina undrbara bilder, besök gärna mina två boggar;

    https://vindsromantik.blogspot.com

    www.magsromantiskasmycken.blogspot.com

    Nu ska jag fortsätta botanisera på din underbara blogg.

    Många Kramar
    /Maggan

    SvarSlett
  11. Dette så veldig godt ut - enda jeg egentlig er full av søtt og godt. Skal spare oppskriften til januar ...

    Fortsatt god jule!
    Hilsen Marie

    SvarSlett
  12. Heilt einig! me var i Haugesund i jula og fekk sjølvsagt denne desserten på julafta. Herleg!

    SvarSlett
  13. Hei Ragnhild, tusen takk for koselig hilsen hos meg :o)
    Å den Dronning Maud-puddingen så utrolig god ut, den må jeg prøve en gang.
    Takk for at du legger ut oppskrift, kjempekjekt :o) å så heldig du er som har
    fått en slik gave av mannen din!!! Dette er noe som jeg også har ønsket meg,
    men det er vist ganske så dyrt. Kan jeg spørre hva slags merke du har og hvis
    du evt har noen andre tips, så setter jeg utrolig stor pris på det! Ellers, så syns
    jeg du viser mange flotte og dekorative bilder av et koselig hjem og utrolig
    mange flotte motiver! Ønsker deg en fortsatt fin romjul og en fin nyttårsfeiring
    i Gøteborg sammen med familien.
    Stor klem fra Mette….

    SvarSlett
  14. Å den desserten så helt herlig ut, kanskje jeg skulle prøve den til nyttårsaften...har jo hørt om den før, men aldri sett hvordan den egentlig ser ut! Ønsker deg et riktig godt nytt år! Klem Siren :)

    SvarSlett
  15. Denne oppskriften så utrolig spennende ut, fikk lyst å prøve den. Og takk for hyggelig besøk på bloggen min :)

    SvarSlett
  16. Hei, Så herlig med en spennende dessert oppskrift. Jeg er også en søtmoms og denne skal jeg printe ut og lage - tusen takk for at du vil dele den med oss:-) Håper vi kan sees på nyåret i din butikk - en jentekveld som vi tenkte på....
    Stor nyttårsklem Siv ps god tur til Gøteborg og Danmark;-)

    SvarSlett
  17. MMM den så virkelig god ut...

    Takk for det gamle året... Godt nytt år..

    klem Kerstin

    SvarSlett
  18. Denne desserten hadde vi på julaften, o den var kjempegod!!!
    Mine 2 er fremdeles kresne, og det ble bare gele på dem:)
    Så mye gøy dere har i vente..God tur til Danmark og Gøteborg!
    Og Godt Nyttår til deg og dine!!!
    Vi snakkest!
    Klem Anita

    SvarSlett
  19. Denne desserten såg kjempegod ut!! Må nesten prøve dette en gang!
    Stikker bare innom for å ønske deg en flott nyttårsfeiring. Høres kjempekjekt ut med den turen!!
    takk for følget i 2009. Henger meg gjerne på inn i nyåret også:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  20. Heia kjære Ragnhild!!
    WOW,denne desserten såg snyt god ut!! Har alt notert oppskrifta her;))
    Håper du har hatt ei god og fin jul,slappet godt av og kosa deg godt!!
    Tusen takk for i år Ragnhild,takk for dine gode,varme ord !!!Eg kjem på "besøk" neste år og;))
    Lykke til vidare,måtte 2010 bli eit godt år for alle!!
    GODT NYTT ÅR TIL DEG!!!
    Nyttårsklem frå meg,Randi

    SvarSlett
  21. OMG!!! den så jo supergod ut. jeg som er et kake og dessertmenneske vil helt sikkert like denne!

    Håper du har hatt en flott jul, og at det nye året blir like bra:)
    Klem

    SvarSlett
  22. Har vann i munnen jeg! Dette se jammi ut:) Kos deg i morgen. Ønsker deg et riktig godt nytt år.

    SvarSlett
  23. For en dessert!!! Oi oi oi :) Den må jeg prøve en gang :) Jeg skriver ned oppskriften jeg :)

    Ville også bare benytte meg av muligheten til å ønske deg godt nytt år!!! Takk for det gamle :) Det er så hyggelig å få noen gode ord på bloggen min i ny og ne, så takk for koselige kommentarer.

    Håper du får en fantastisk nyttårs-feiring i kveld!!


    Godt nytt år!!!!!

    Hilsen Ingun

    SvarSlett
  24. Mmmm! Den har eg smakt hos venner i Haugesund. Og hos dei var den tradisjon.

    Godt nytt år til deg og.

    Klem fra Mira.

    SvarSlett
  25. Heisan..

    Wow denne desserten ser helt fantastisk ut! Tror jeg må prøve den en søndag i det nye året...

    Ønsker deg og dine et riktig GODT NYTTÅR! Stor klem

    SvarSlett
  26. Takk for fin julehilsen, og at du stakk innom! Her var det mye fint å se ;) Godt nyttår til deg og dine, og god tur til Danmark!Desserten så meget god ut ;)

    SvarSlett
  27. Vilken härlig efterrätt! mums!
    Kikar in och önskar dig ett riktigt Gott nytt år.
    Massor av kramar Åsa

    SvarSlett
  28. Jeg elsker desserter og har kopieret din opskrift!!! Den må prøves!
    Kh Inger Lise

    SvarSlett
  29. Namm nam:)
    Måtte lagre oppskriften nå:O) Denne skal absolutt prøves:O)
    Håper dere har hatt en fin feiring:O)Godt nyttår til deg og dine:O)
    klem

    SvarSlett
  30. Den ser fantastisk deilig ut da! Lagrer oppskriften med det samme:) Haugesundspudding? Min mor var fra Haugesund, så da er det kjekt med noe som er "typisk" derfra;)
    Klem Tina

    SvarSlett
  31. Ååå...den puddingen ser deilig ut:)
    Tusen takk for oppskriften!
    Ønsker deg et riktig godt nytt år,klem Hanne

    SvarSlett
  32. åhh det husker jeg fra jeg var barn også. Så fine bilder du har lagt ut i det siste. Det var en fin gave du hadde fått med slike lamper det var virkelig smart.

    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  33. Takk for hyggelig bloggvennskap i året som er gått.

    Ønsker deg et riktig Godt Nyttår!

    Klem Tino :)

    SvarSlett
  34. Heeeei, skjønne deg :) Herlig godt nytt år til deg og dine også!!! Og gratulerer såååå mye med nytt fotoutstyr!! En smule misunnelig, ja ;)

    Tusen takk for alt delt i 2009 - jeg titter stadig innom deg - kan ikke gå glipp av hva u har på lager :) Både butikken din og du er heeelt topp - og vi sees garantert i 2010 - både på blogg og live ;) ..... jeg ønsker meg fil de fer frokostkurv nå, og skjønner jo jeg snart må innom deg igjen, hehe ;) God klem fra meg i Drammen :)

    Og PS - til alle dere som ikke har vært innom Ragnhild og handlet ennå...!!! Løp og kjøp - og opplev henne og hennes fantastiske hjem - jeg eeeelsker :)

    SvarSlett
  35. Oi oi, det hørtes godt ut! Jeg elsker både fromasj og cognac :-)

    SvarSlett
  36. Hei! Jeg låner dette bildet for å bruke som illustrasjonsbilde og linker til siden din, håper det går greit for deg. Fjerner det sporenstraks hvis ikke :) Ha en fin dag!

    SvarSlett