fredag 2. oktober 2009

God helg!

I skapet på hytta står en veldig gammel sukkerskål i pressglass.
Da jeg, som 10åring var med bestemor til hennes søster i Seattle så kan jeg huske bestemor fikk skålen med seg hjem. Og at dette var veldig stas og at den ble behandlet veldig varsomt.
I dag tok jeg den ut av skapet og brettet ut posen som ligger oppi.
På posen står det at den inneholder pinner fra Hemnenes. Gården på Karmøy der bestemor vokste opp.
Også står det at sukkerskålen som posen ligger i er en bryllupsgave gitt til bestemor sin bestemor, Karina, som bryllupsgave i 1867. Ikke rart glasset er blitt helt hvitt av små sprekker.
Nå har jeg puttet pinnene tilbake i posen, lagt posen oppi glasset der den hører hjemme og satt glasset inn i skapet til bestemor.

Tusen tusen takk for alle gratulasjonene jeg har fått fra dere:)
Jeg sitter på hytta og er litt deilig sliten etter en tur til vår gamle stølshus. Den er bare så vidt et hus. Hull i gulv og vegg og med åpen dør for alle. Det er like spennende hver gang vi kommer opp stien, for vi går jo og lurer på om den fortsatt står oppreist. Det gjorde den. Inne fant jeg to gamle spann som jeg tok med hjem. Det ene var et bulket og skeft sinkspann. Det andre i lys blå emalje med bunnen nesten rustet bort. Men ingenting er for rustent for denne damen. Så da bar det lykkelig nedover stien med de gamle spannene:o)
Ha en vidunderlig helg alle sammen.

13 kommentarer:

  1. Nydeleg skål! Er så kjekt med arv og:)
    Ha ei herleg helg!

    SvarSlett
  2. Så veldig koselig. :)
    Nydelig skål. Og nydelig historie...
    God helg fra meg til deg.

    SvarSlett
  3. Det er så rart med slik gammel arv....det har slik sjel....
    Nydelige de rosa og gammel grønne tagsen du har fått inn...det er favorittfargene mine for tiden..
    ha en fin helg
    klem edda

    SvarSlett
  4. Vil ønske deg fine feriedager på hytta og så ses vi kanskje snart...jeg ønsker metallskilt som du selger.
    Klem Hanna

    SvarSlett
  5. For en koselig historie.
    Gratulerer så mye med dagen, håper du har kost deg i det flotte været vi har hatt i dag, må det komme flere slike dager.......
    Håper dere får en flott ferie.

    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  6. Utrolig koselig med skålen og pinnene. Og at det står om de... Hadde tatt det fram og sett på det av og til jeg også :)

    Melkespannene høres flotte ut!

    Ønsker deg en fin fredagskveld! Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  7. Herlig historie om skålen. Høres ut som du har en deilig helg på hytta også. Godt å få beveget litt på skrotten også :-)
    Ha en fortsatt deilig helg!

    SvarSlett
  8. Jeg har kjettingen enda jeg vett du.
    Rusten og fæl, men det er jo bare bra forsto jeg. Tlf.nr mitt er 92865363, send en meld. så kan vi avtale ;o)

    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  9. Vakre minner..
    Blir helt rørt..
    ..og det stølshuset har jeg veldig lyst å se, ser ut som det haster:)
    Håper dere har hatt en fin feiring i kveld, vi har hatt en travel og kjekk dag på messen, så det blir tidlig kveld på oss:)Hils alle!!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  10. Hello my love,
    I let hear long already nothing more..., however, I come just at the moment completely a little blog to. You have put wonderful Posts again.
    Miraculous Sunday and lots of love,
    Elke.
    Do you get the book in October????

    SvarSlett
  11. Så flott den var, og morsomt at du har minner knyttet til den!

    Ta godt vare på den...

    Klem

    SvarSlett
  12. Så fin, en sak att vara vårda ömt.
    Ha en fin vecka.
    Klem Åsa

    SvarSlett
  13. så morsomt med en så fin historie som følger den vakre skåla :)

    gratulerer med overstått dag..håper du fikk noe fint og kosa deg på dagen din ;)

    vakre ting du har fått inn i butikken :)

    ha ei strålende fin uke!!!
    klem Anne***

    SvarSlett