lørdag 11. juli 2009

Terrassegulv.


Hei alle mine gode bloggvenner:)

Nå er jeg tilbake på hytta. Det var en deilig tur over fjellet. Så vakkert med alt som blomstrer. Geiteramsen langs veien er jo helt nydelig. Også så norsk.

Jeg er egentlig i en liten sorgprosess her. Det er ikke bare bare med gamle hus. Og de som bygde terrassen her, gjorde en elendig jobb. De fjernet vannbordet på den gamle husveggen, og lot det være åpent inn under der. Dermed har bærekonstruksjonen til huset råtnet. Det er pill råttent, og vi må gjøre noe. Huset skal jekkes opp og nytt må på plass. Og når en først holder på så må de jo selfølgelig legge nytt terrassegulv også.
Så flott tenker de fleste. Men jeg vill ikke ha nytt terrassegulv. Det er jo blitt så fint med tiden. Akkurat sånn grått og matt som jeg vil ha det. Det fineste gulv i hele verden, syns jeg.


Men min mann er ikke enig.
Jeg har prøvd å forklare at hvis han løfter beina når han går så får han ikke flis i foten. Og jeg har forklart at han løper ikke frem og tilbake på det gulvet når det er vått og glatt uansett. Men det preller av som vannet på gåsa. Og når han nå allikevel må fjerne gulvet så legger han ikke tilbake de gamle plankene. Det har jeg fått klar beskjed om at jeg bare må forstå.
Og joda, jeg kan jo kanskje forstå det....

Nå vil jeg ut på terrassen så klart. Det er enda noen dager før det skjer noe der.

Tusen takk for alle de gode kommentarene dere legger igjen hos meg. I kveld tar jeg meg en bloggrunde. Ha en flott dag alle sammen:)

20 kommentarer:

  1. Helt enig med deg med terassegulvet !!

    Men de her mannfolka skjønner seg ikke helt på denne shabby stilen vettu ;) Men du kan jo prøve å lage det litt shabby kansje, med litt grå beis og patinere det med litt sort her og der??

    Klem Hilde :o)

    SvarSlett
  2. Forstår deg godt. Fryktelig synd at det må fjernes.

    Ønsker deg en god helg
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  3. Åh nei.. så kjedelig da...'Skjønner godt at du er fortvilet.....

    Ha en god helg likevel.
    Klem,kari

    SvarSlett
  4. Det gamle er dessverre ikke alltid best, men jeg forstår ditt dilemma. Men det er ingen som har sagt at du ikke kan "snike unna" noen planker når de river den gamle terrassen som du kanskje kan lage noe kreativ av som du kan ha på den nye terrassen. Det er verdt et forsøk. Plankene er akkurat så sjarmerende som elde kan få dem til. Lykke til ..!!

    SvarSlett
  5. heia..
    sikkert svalt og godt på hytta,- holedr åpå å renne bort her eg prøver gjøre rent i huset!


    * værbitt og vakkert!!
    *som det skal være for den rette stemningen...!!
    klem i sommeren...

    magny

    SvarSlett
  6. Ta vare på plankene å lag noe annet av dem, kan du tenke på den kjære terrassen hver gang du ser det... ;)

    SvarSlett
  7. Hej !!

    Du får spara dom till något annat fint, du hittar nog på något, kan jag tro !
    Ha det gott min vän !
    Klem Åsa

    SvarSlett
  8. Hejsan, så trist med golvet...men kanske du kan ta tillvarar på golvplankorna och göra något vackert utav dem...förstår att du är ledsen, vilken fin bild på katten..ha en skön helg, KLEMMER

    SvarSlett
  9. Åhhh, disse mannfolka!! Men kan du spare på terrassebordene og bruke de til noe annet da? Lage din egen platting i hagen eller noe.. eller kanskje en paviljong ;)

    SvarSlett
  10. Skjønner deg godt jeg....men disse mannfolka har sine ideer om hva som er best...hehe
    Synd at dere må jekke opp huset pga av andres mangle på viten!
    Lykke til iallefall og ha en fortsatt god helg;)
    Klem fra Maja

    SvarSlett
  11. hei,hei ragnhild -
    ..skjønner deg godt - at terrassegulvet har en egen vakker sjarm, når det eldes med tiden...
    Nyt tiden på hytta, kos deg masse!

    moaklemmer

    SvarSlett
  12. Ja, ja - men kan du ikke lage noe annet av gulvplankene da? Enkelte ganger må man velge den gylne middelvei. Det er kanskje ikke så godt å få flis i tåa heller? :-)

    SvarSlett
  13. Har en award til deg hos meg;)
    Ha en fin kveld,)
    Klem fra Maja

    SvarSlett
  14. Stakkars dere!
    Den prosessen har vi også vært gjennom, men et råttent bjelkelag på et hus er noe en må fikse.
    Viss dere legger nytt terassegulv, og ikke behandler det tror jeg ikke det går så veldig lang tid før det ser grått og slitt ut igjen...
    Vi snakkes i morgen, om dere tar pause fra malingen!!!
    Ha en fin lørdagskveld!!!

    SvarSlett
  15. Å nei, så kjedelig! Skikkelig ergelig når ting blir ødelagte :-(

    Men du kan jo beise de nye plankene sølvgrå da :-) Blir nesten som før...

    SvarSlett
  16. Hei ! Så innmari kjiipt med den råten......føler med deg,ang terassegulvet,ja ! Ikke nok med at det fine må bort,men jammen koster det (unødvendige) penger,også !! Men når det nå må bort,kan du ikke lage noe kreativt av dem......skilt,gamle kasser,en skuff(eller ti), et plantebord,en benk,en hylle,eller noe annet....? Det hadde iallefall jeg gjort,aldri om jeg hadde kastet dem !!!! Håper du finner på noe :) Ha en finfin søndag da :) -Og takk for mailen du sendte,svar kommer... :) Klem fra nord.

    SvarSlett
  17. Takk for koselig hilsen hos meg
    Synd med terassen . Jeg er sikker på at du finner noe å bruke dem til.
    Ha en fin søndag

    SvarSlett
  18. Huff, så leit at du ble misfornøyd med arbeiderene....
    Kanskje litt kvinnelist må til for å få viljen sin.....men det går ikke alltid som vi vil...
    Ha en fin søndag, klem,M

    SvarSlett
  19. usj, så kjedelig med slike reperasjoner, da! De kommer jo aldri beleilig!
    Håper du blir fornøyd med ditt nye terrassegulv. Det finnes tresorter som er grå... noe å tenke på?

    SvarSlett
  20. Så synd at dere må fjerne det gamle gulvet, men om litt vil det nye også få samme patina - selv om det selvsagt vil ta noen år.... Ta vare på noen av plankene og lag et et bord, en benk, et skap mm så lever noe av det videre.
    PS Jeg har problemer med å åpne siden din, både hjememfra og på jobben - mystisk?

    SvarSlett