onsdag 13. mai 2009

Fint til uteplassen.

Etter at jeg er ferdig med pakking av pakker og ordne det som skal ordnes i nettbutikken, så bærer det av sted til posten, butikken, skole og barnehage. Så er det full fart middag. Og så er endelig tiden der. Min kosetid. Og den er ute i hagen.

Jeg har jo en helt ny hage som skal beplantes, og det er noe av det kjekkeste jeg vet. Gå på planteutsalg og vurdere planter og planlegge. Hva vil jeg ha der og der, og hva passer best sammen eller foran den busken. Liker planten skygge eller sol, humusrik, leirholdig eller sur jord. Feil plate på feil plass blir bare feil. I dag har jeg plantet bunndekkere under syrinene. Litt kjedelige planter egentlig. Ikke flotte blikkfang, men veldig nyttige. De skal dekke jorden slik at den ikke tørker ut og slik at ugresset ikke får plass å gro.
Siden jeg liker best bilder av "gjenngrodde" hager så har jeg ikke fotografert jordhaugen min enda. Når jeg får litt flere planter på plass, så skal jeg vise dere bilder.


Det første vi gjorde i hagen, var å lage nytt gulv. Ut fra stue er det en stor skifertrapp og den endte før i en ujevn gammel plen. Så da var det bare inn med gravemaskin og bort med plenen. Hele området ble pukket og vi har lagt betongheller. Bildene her er fra denne plattingen. Og her spiser jeg frokost i solen:)

Sinkhjerte, byste, sinkpotte, fat, spole og kasser, sifon, stol, nettingkurv, stor lysestake, vaskebrett, bålkorg og rusten madonna finner du i nettbutikken.

20 kommentarer:

  1. så flott uteplassen din er. Det er nok mye arbeid med en helt ny hage, men veldig kjekt også. Jeg gleder meg til flere innlegg fra hagen din : )

    SvarSlett
  2. Veldig skjønt!! Jeg likte så utrolig godt det lille trebordet med sinkplate. Har dere lagt på den selv eller er den kjøpt slik?

    Lurt og veldig fint!
    Hilsen L-jo

    SvarSlett
  3. NYDELIG NYDELIG NYDELIG.

    Det er sånn vi vil ha det. Iallfall jeg.
    Jeg kan nesten ikke fått sett meg mett på disse herlige inspirasjons bildene:O)

    SvarSlett
  4. Så koselig uteplass du har...jeg skal også plante noen bunndekkere, men ikke bestemt meg hvor hvilken enda.. Er ikke like lett å bestemme meg for type plante...

    Nyt dagen Klem Kerstin

    SvarSlett
  5. What a beautiful garden! Very romantic!

    SvarSlett
  6. Så koselig du har det !!

    SvarSlett
  7. Virkelig fin uteplass og inspirerende bilder.
    Gleder meg til å se mer av hagen din.
    Klem Marilyn

    SvarSlett
  8. Mye pene bilder...sommerfølelse ble enda sterkere nå!!

    SvarSlett
  9. Så fint det var hos deg Ragnhild ;)
    Ja det er deilig når det er sånt fint vær..rene sommerstemninga hos deg :)
    Nyt dagen og været ;)
    Klem Anne***

    SvarSlett
  10. Sååå koselig- jeg har så mange planer som ligger å svever høyt når det gjelder hage og balkong...

    Så koselig å se dine bilder.


    Klem heidi-anitha

    SvarSlett
  11. Så koselig det var ute hos deg. Så du har sansen for hagearbeid - da blir nok hagen fin, tenker jeg.
    Hadde lyst til å stikke innom deg en dag, hvis det er passer for å se på alt det fine du har i nettbutikken din.
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  12. Heisan..så koselig krok du har der i hagen din...med alle de sjarmerende tingene! Skjønner godt du trives der...det hadde jeg også gjort! Ha en fin maikveld, klem

    SvarSlett
  13. Åhhhh,så fint du har gjort det på uteplassen deres......helt i min smak ! Men som du sier,man liker det best når allt har vokst seg til,og det er nok enda en stund til det skjer her i gården.....min nye uteplass trenger litt godt vær en periode,før leveggene er "usynlige" bak klematisen.....svart jord er ikke så pent,nei.......! Kjenner meg såååå godt igjen i det du skriver,gå på hagesentrene og se,planlegge og drømme.......fins ikke noe bedre :) Kan gå inn der,sur som en sitron.......men etter en runde der,er man liksom helt ny........hihiiii :) Blid som en sol.........! Akkurat nå har vi full sommer her i Bodø,og dagen har vært super.......koser meg glugg ihjel.......! Ønsker deg og dine,en fin 17-mai helg,med masse sol......klem fra nord :)

    SvarSlett
  14. Hei på deg!

    Har nettopp kost meg lenge inne hos deg. Både på bloggen og i butikken. Har linket både siden og butikken din. Du har en kjempe koselig blogg med mange fine inspirasjonsbilder. Koselig om du vil ta en titt inne hos meg. Jeg har en konkurranse som går ut til helgen. Ps. For en drøm av en uteplass du har!

    KLEM

    SvarSlett
  15. Så härligt med en alldeles ny trädgård som ska formas....du ser ut och ha det redan så vackert omkring dig..önskar en riktig skön helg, för i morgon är det bästa dagen,,,,fredag!!!!klem VIOLAN

    SvarSlett
  16. Det er en fryd å titte innom deg!!!
    Så masse herlige inspirasjonsbilde:)
    Og for en nydelig uteplass du har:))
    Ønsker deg en herlig 17 mai,klem:)

    SvarSlett
  17. Koselig blogg. Denne må jeg følge.

    Klem ingunn :)

    SvarSlett
  18. Hei, Gleder meg til å se bilder fra hagen din... God 17. mai fra Siv

    SvarSlett
  19. Ja....her var det mange vakre tablåer. Er jo så koselig og stulle og stelle i hagen. Min er nok ganske så nyplantet akkurat nå...liker også best overgrodde hager....med bugnende blomster over alt!
    Men det må vel bli etter hvert.

    Ha en flott dag i morgen

    SvarSlett
  20. Veldig fin uteplass....min er fremdeles under arbeid...nesten flaut å ikke komme i mål før 17.mai...men sånn kan det være når sykdom inntreffer.
    Jeg ønsker deg en GOD 17.mai!
    Tre roser til deg,
    @->- @->- @->-
    Klem fra meg!

    SvarSlett