søndag 12. april 2009

Skattejakt


Hei på dere alle sammen:) Har dere en fin påske. Her er det duskregn og skodda henger nedover fjellsidene og hvilerfjorden. Vi pakker sammen sakene våre og gjør oss klare til å dra hjem. Kan bli en litt slitsom tur da vi er mer eller mindre rammet av omgangsyke hele gjengen.
Jeg har vært og krøpet oppe loftet i uthuset. Der ligger materialer, gamle dører, vinduer, kister og et og annet som jeg ikke vet om enda. Jeg skulle ha ned en diger sinkkjele og en gammel oppbevaringsboks. Men så måtte jeg titte litt rundt, og fant en gammel lykt og noen bøker.

Lykten var jo kjempekul og skal helt klart stå fremme. Den ene boken er full av bilreklamer og kart, og har nok vært enslags bilbok alà dagens Nafbok. En skolesangbok fra 1925 med kjente og noen ukjente sanger. Den siste var bestefars stilbok fra 1912. Bare jeg hadde klart å lese den nydelige håndskriften hans. Jeg må nok tigge min mann til høytlesning, da han er mye bedre enn meg på sånn gammel snirkelskrift.


Nå skal jeg bare gjøre en ting før vi drar. Jeg skal hente noe i kjelleren. Der er noen gamle patetnflasker, også har jeg oppservert noen lodd i vinduskarmen. Det er bare så vidt de syns under mange lag av spindelvev og rusk. Og dette har jeg mannet meg opp til hele påsken. For i den vinduskarmen bor vestlandets største Eddi og hans familie. Der er en edderkopp i hvert hjørne. Der sitter de nedi hullet de har spunnet, og jeg ser bare de lange føttene som stikker ut. Så jeg skal ha en diger porsjon mot, godt med verneutstyr og en lang tang. Så går det vel bra. For loddene de skal jeg ha.
Øverste bilde: gresskarvase og sølvfat finnes i nettbutikken.

17 kommentarer:

  1. Høres ut som du har vært på en skikkelig fin skattejakt.. så moro å kikke i ganmle kjellere og loft.. Det finnes som oftest noe fint..
    Men uff da.. dere må kjøre forsiktig og ta det pent hjemmover.. så trasig å bli syk..
    God bedring.. og vel hjem O=)
    Kerstin

    SvarSlett
  2. Så mye fin gammelt du har funnet frem fra glemselen. Stilig den lommelykta. Og det å finne stilboken til din bestefar måtte være topp. Sangboken fra 1925 må vel betegnes som et klenodium. Fin den sangen du viser her.Ser at du er omtrent like glad i eddrkopper som meg. Huff, de er ganske ufyselige. Håper dere friskner til snart. God tur hjem, om dere ikke er hjemme allerede. Ha det godt. Hilsen Margit.

    SvarSlett
  3. God tur hjem.
    Håper det går bra med dere over fjellene, det er ikke bare bare med omgangssyke. God bedring til dere alle.
    Snakkes :o)

    SvarSlett
  4. Hej !

    Vilka fina fynd du hittar !! lyckliga du.
    Hoppas all är gott med dig och din familj efter resan.
    Ses mera sen.
    Stor klem.
    Åsa

    SvarSlett
  5. Hørtes ut som en herlig skattejakt!(:

    SvarSlett
  6. Hei!
    Denne gangen fikk du meg til å le altså! Haha. Du får ADSKILLELSESANGST når du skal prøve å kvitte deg med tingene du har laget. Hihi. Jeg kjenner til det... Der har vi vel et problem. For huset blir jo bare fullere og fullere....

    Men ha en fin kveld! :O)
    Hilsen Ljo

    SvarSlett
  7. Jeg hadde følt meg så heldig hvis jeg kunne funnet det du finner i kjeller og loft! Nydelige og nostalgiske ting:) God bedring til dere alle. Håpper du smittet Eddi og hans familie;)

    SvarSlett
  8. Har sett så mange fine hjemmesnekkra kakefat på blogger rundt om kring så det MÅ jeg bare lage meg:) Natta!

    SvarSlett
  9. Hei, Herlige og spennende med funn... påskeklem Siv

    SvarSlett
  10. He-he,må le når jeg leser om Eddie og fam...jeg er enda mer pyse,så jeg måtte nok fått hjelp til å få vekk de før jeg i det hele tatt nærmer meg det jeg vil ha....Gøy å følge deg i ditt skattekammer:O)Klem fra Maliva

    SvarSlett
  11. HØres grusomt ut å kjøre med bilden full av omgangssyke...:-(
    Men regner med du har hengeren full av skattene du fant til trøst...??God bedring!
    KLem fra Anette

    SvarSlett
  12. Åå.. du viser myye fint ;)
    gammelt og vakkert!
    Klem Maria fra Idekroken

    SvarSlett
  13. Ville bare kommentere og fortelle at du har en utrolig fin blogg. Her skal jeg følge med videre :)

    SvarSlett
  14. Heia på du!
    No håper eg at du har stått vel over påska!?
    Du er stadig på skattejakt du ser eg,å so mykje fint som dukker opp da....sukk!
    Å ja,å kvitte seg med ting ein har fått i hus er søren meg ikkje lett nei...!For meg er det gale nok å legge ting i kasser for å så ta det fram etter ei tid.Som regel kjem det fortare fram en det som var tengt;))
    Men eg kjem aldri opp mot din samling,du er super flink å ta vare på gammle ting!!!
    Men du.Er ho Ragnhil og Ingvald frå Ålesund?:-))Kjempe fint bilde!
    No skal eg straks på jobb,gleder meg!Her har det gått i hundre heile påska,så no skal eg "slappe"av :-))
    Ha ein fin fin dag!!
    Klemmer til deg!!

    SvarSlett
  15. Jøsses, rene skattejakten det du
    ;0)
    Skal bli spennende å følge med ;)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  16. Åå, så mye lekkert du har funnet på loftet!: ) Utrolig hva man kan finne hvis man bare leter litt..

    Gon natt,

    Klem fra Frk T: )

    SvarSlett
  17. hei -
    spennende lesning på bloggen din denne påsken! skattejakt de lux!!
    ..håper dere er i bedre form hele gjengen, god bedring, iallefall!
    me talas!

    moaklem

    SvarSlett