fredag 10. april 2009

Nips fra sengekanten.


Fra sengekanten min er det dette jeg ser. En gammel kommode med en samling nips. Noe fra min barndom og noe veldig gammelt.

Her er bryllupsbildet av Ragnhild og Ingvald, mor og far til Walla. De giftet seg i 1918 og den 4. februar 1919 ble hun allerede enke. Han var sjømann og omkom på sjøen. Den 28. februar 1919 ble Walla født. Altså bare 24 dager etter at han omkom. Tror aldri jeg hadde overlevd med vette i behold, om jeg hadde opplevd noe slikt. Walla ble døpt Ingvalda etter far sin; Ingvald. Men ble fra liten av kalt Walla.

Gamle gifteringer og et halsband flettet av hår. Helt nydelig arbeid, og helt vanlig på slutten av 1800-tallet. Men nå virker det nesten litt rart.


I kassen er det gamle fotografier. En skjønn miks som er herlig å sitte å ble i. Den vesle jenta på bildet som stikker opp, det er meg. Også er det bestemor (Ragnhild) og bestefar. De sitter i stua her (hytta vår) sammen med Binna. Bestefar hadde alltid en slik hund, og de hett alle Binna. Når jeg var lita var det også en Binna hos bestemor og bestefar.


Binna og Gråpus. Helt identiske med disse to i porselen. De fikk jeg da jeg var lita, siden det var Gråpus og Binna


Og titter vi ned i øverste skuff, så finner vi enda mer nips. I fare for at kommoden skal bli overfylt å virke rotete så må noe bli i skuffen. Der er Bambi som også var en av barndommens favoritter. Husker jeg syns den var så søt at det gjorde ondt.

Bokseren er gammel tysk porselen og sikkert litt verdifull for samlere. Jeg har kjøpt den på et loppemarked for 40kroner.

Pusekatten er fra min barnedåp og er litt kitschy.
Nå må jeg ut og sette meg i solveggen. 20 varme grader. Loooove it.
Håper du også har en fin påske.

17 kommentarer:

  1. Fint innlegg, med mange fine ting. :) Så søte de små figurene var. Artig at dere hadde en katt og en hund som lignet dem.

    Helt utrolig at oldemoren din ble enke etter bare å ha vært gift et år. Trist.. Mange fine minner du viser.

    SvarSlett
  2. Har forresten sett slike fletter av hår jeg også, ja, det virker rart for oss, men er samtidig artig å se slikt.

    SvarSlett
  3. Ja, tänk vilka öden. Så bra man har det.
    Ni har ett ljuvligt sovrum ! Underbara saker och så kul med gamla foton.
    Och dom fina ringarna.
    Söta små prynadssaker oxå.
    Lyckliga du som har sol och 20 grader varmt !!!!!!!
    Här snöar det !
    Klem Åsa

    SvarSlett
  4. Så flink du er til å ta vare på disse gamle skattene... det må være skjønt å titte bort på den kommoden og alle de flotte minnene du har ved disse tingene... det er slike minner man gjemmer i hjertet:o))

    Ha en herlig kveld.. klem--

    SvarSlett
  5. Wao! Halsbånd flettet av HÅR! Det er imponerende!! Men de brukte vel det de hadde av materialer og ressurser. Og vi har jo mye å lære mtp å bruke ressursene rundt oss. Derfor har jeg også så sansen for for gjenbruk, eller å sy nye ting av gamle og slitte stoffer eller biter. Jeg har så sansen for å pusse opp og bruke det man har. Gjøre det fint igjen med enkle midler. Det er jo både pengesparende og miljøsparende. Og jeg kjenner at jeg blir engasjert....!!!! Hihi. Kanskje jeg må lage noen innlegg om nettopp dette. Da fikk du en forsmak her i alle fall. ;O)

    Hilsen Ljo som ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Kjenner igjen flere av figurene fra hos bestefar:) Det er litt kitchy men syns de bærer så mye god sjarm og minner:) Kos der i solveggen!

    SvarSlett
  7. Så mange fine gode minner;-))

    SvarSlett
  8. Stakkars olde mora di som mistet mannen så tidlig..
    Herlig å ha så mange fine ting fra dinn familie..

    En slik flette har jeg aldri sett før. Veldig spesielt..
    Kos deg vider Klem Kerstin

    SvarSlett
  9. Så koselige minner du har her:o)
    Vemodig med henne som mistet mannen så tidlig....stakkars!!
    Har en lignende hund som jeg fikk hos min farmor da jeg var fire år.....den må jeg ha fremme!!

    Kos deg videre i påskedagene:o)

    SvarSlett
  10. Verkligen vackra gamla sakr du har, härligt att få rå om dessa...ä'r nu hemma gen och ville titta in för att önska dig och de dina en skön påskhelg, och du...titta in på inlägget från den 2/4 och ta en lott, ha det så bra, klem

    SvarSlett
  11. Hei! Og tusen takk for kommentar! Kan ikke huske at jeg har vært her før, iallefall har jeg ikke sett noe av det jeg nå har bladd igjennom. Det var så fantastisk mye fint å se her, kan ikke trekke fram en bestemt ting, for alt var så flott. Jeg kan likevel fortelle at jeg har akkurat maken til din gråpus, har og en til i samme farge, den står liksom mer på alle beina, ikke sitter som denne.Beundrer også boksene. Jeg har sittet her lenge og sett nedover, ble helt betatt. Nå sier jeg ha det godt og god påske, jeg sier også at her vil jeg gjerne se inn igjen. Hilsen fra Margit.

    SvarSlett
  12. Hei Ragnhild. Slike figurer var min kjæreste skatter da jeg var liten og jeg ønsket meg "figurer" hver jul og bursdag. Det var det eller smykkeskrin som var gaven med stor G. Ha en riktig fin påske på hytta!

    SvarSlett
  13. Åh så vårigt och ljus det kändes att komma in på din sida! Jag tänkte bara titta in och önska dig och dina en mysig och go påsk!! Kram Petra

    SvarSlett
  14. Hei...så vakre ting du viser:)Halsbånd flettet av hår kan jeg ikke huske å ha sett! Fantastiske minner du har fra din slekt.

    Slike glass figurer kan jeg godt huske at jeg hadde på jenterommet mitt, veldig nostalgisk å se igjen:) Kos deg i vårværet...og ha en fortsatt fin påske! Klem

    SvarSlett
  15. Åååå, så vakkert et stilleben og så mye vakkert;)
    Minner, hva er vel bedre enn det...

    Ha fortsatt god påske ;)

    SvarSlett
  16. oh vad vackra ting du har vid din säng ranghild, önskar dig en god fortsättning på påsken!

    varmkram lotten

    SvarSlett
  17. Vakkert nips!! Den boxeren var jo nyyyydelig da... skulle gjerne hatt en sånn ja! :D Jeg har jo en boxergutt selv :) En levende utgave altså ;)

    SvarSlett