lørdag 28. februar 2009

Solskinn og gråbein.


Når solen skinner gjennom det blyinfatta vinduet, så blir det vakre farger på det hvite skapet. Spisestuemøblemanget fikk vi av en gammel tante til Svigermor. ( Hun dukkehodet jeg har vist, kommer fra også).

Da vi kjøpte hus var det supert å slippe å kjøpe nye møbler. Pengene skal jo rekke til så mye, så jeg malte heller de gamle møblene.


Over skapet henger bildet av fars foreldre. Selveste Alvilde og Herik Henriksen. Egentlig så er det mine oldeforeldre, som døde før min tid.



Denne flotte urna (er det jardin det heter?) som jeg er så glad i, den er arv. Mor fikk den av Svigermor sin. Hun på bildet over. Og hun må tydeligvis ha arvet den hun også. For når jeg arvet mine foreldre så ble jeg sittende å studere de gamle bildene. Og der fant jeg urna.


Ser du litt nøye etter så står den på bordet her. Jeg har pipa til herremannen og gyngestolen hans også. Og da lurer jeg veldig på hvem disse menneskene er? (og den flotte lysekronen, hvor er den blitt av.. hihi:) Jeg vet det er fars familie, men far fortalte aldri noe. Ville ikke ha noe snakk om hva hans foreldre og besteforeldre drev med. Vi vet at Alvilde sine foreldre og besteforeldre hadde hatt mye penger. Og at de bygde bygårder i Oslo. Så jeg kjøpte slektsgransknigsprogram og heiv meg over gamle bibler, bilder, notater og Google. For dette måtte jeg jo finne ut mer av. Også finner jeg ut at far til Alvilde var Ole Anton Olsen, som sammen med sin far Ole "gråbein" Olsen. Bygde alle "gråbeinsgårene" i Oslo. Trolig ble Ole Olsen kalt for "gråbein" siden han bodde på Gråbeins-sletta da han kom til Oslo fra Ullensaker. Men det kallenavnet har jo mange lagt mye annet i. Og jeg forstår hvorfor far ikke syns dette var noe morsomt. Han har jo vært liten gutt og sikkert fått slengt ting etter seg. Ikke vet jeg. Men jeg syns jo det er morsomt.

Bygningene ligger på Kampen, og mange mente at han bygde slum. De ble bygda på 1800 tallet og da var det ikke vanlig å bygge i bare murstein. Men Ole Olsen brukte en tysk arkitekt. Og i Tyskland var dette det nyeste og hotteste. I Oslo ble det ikke like godt mottatt. Og det var fattige folk fra bygdene som flyttet inn. Det var billig leie og trange kår, men langt ifra den verste standard. Ole Olsen kom fra fattigslige og trange kår selv, så han bygde hus med tanke på disse folkene. Så de skulle få en mulighet til å komme til byen og bygge seg opp, slik han hadde gjort. Desverre kom bolig-krakk og bankkrise og spiste opp formuen. Og far, ja han syns nok ikke det var noe stas, å ha disse "slum" kvartalene i slektshistorien sin.

Romanen "Ulvehiet" av Oskar Braaten er historien om Jonny og Matilde som vokser opp i en gråbeingård i et grått, men samtidig levende miljø på Oslos østkant.

22 kommentarer:

  1. så skjønne bilder..
    kjenner godt til bygningen..er selv fra kampen, i mine første leveår..

    ha en fin helg videre - moaklem

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder og arve ting du har. Det er noe spesielt med tingene vi får fra vår fam. De betyr noe spesielt. Så mye du har klert å finne ut om slekten din da. Moro.
    Sender deg en mail ang bestillingen i løpet av helgen jeg. Nyt kvelden Klem Kerstin

    SvarSlett
  3. Så artig Ragnhild. Du fant ut av det - husker du vi snakket om dette på blogg treffet? Vi er i Valdres i helgen og samboeren min har handlet bygdebøker fra omliggende bygder for tusener. Han er helt oppslukt og driver med slekt nesten på heltid med web side i USA for norsk/amerikaner og har veldig fokus på utvandring. Har du utvandrede familiegrener du ikke vet noe om kan du nok kanskje få hjelp av dem. Min søster og jeg har også holdt på med dette. Jeg med Telemarkslekten vår og hun med Hallingdalen og Røyken. Lykke til videre - nå er du jo godt på vei forstår jeg.

    SvarSlett
  4. Så spennende da å lete litt og finne oplysninger om slekta. Mange fine bilder. For ei flott "urne"
    Den var nydelig.
    Ønsker deg en flott lørdag :)

    SvarSlett
  5. Så fint innlegg fra deg idag.Likte veldig godt det gamle svart-hvitt bilde, for en vakker lysekrone. Synes det er fint at du har tatt vare på og bruker møblene som var i huset. Vet ikke om urnen kalles "jardin". Ikke usannsylig hvis det er en urne som var tenkt brukt i hagen(jardin).

    SvarSlett
  6. Dette var artig å lese! Det er så gøy å høre historier om "gamledager"..
    Flotte bilder!
    God helg!!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min, min aller første faktisk. :)
    Veldig glad for det, for da fikk jeg vite om din blogg også...og ikke minst nettbutikken din...sååå mye fint du har :) Skal ikke se bort ifra at jeg må handle litt hos deg......ønsker deg en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  8. Så bra da at du har funnet ut så mye om slekta di.
    Mamma vokste opp på Kampen, i Kjølberggata, rett over gamle botsen(fengselet?)så der har vi vært en del.
    Ha ei fortsatt fin helg :o)

    Klem

    SvarSlett
  9. så flott sjardonør du hadde (aner ikke åssen det staves, men det er i allefall sånn jeg har lært at det sies). virkelig artig med sånne gamle ting, og den vakke dum den potteplanta oppi heller :)

    SvarSlett
  10. Jeg liker slektshistorie så dette var et fint innlegg:) syns du har en gjennomført og fin stil.

    Du lurte på om jeg scrapper. Gjør ikke det men har store planer (dette er en av dem) hehe. Tenkte å ta meg et helgekurs for å lære litt.

    Ha en fin Søndag.

    SvarSlett
  11. Det er ekstra koselig med det man har arvet. Jeg er heldig og har endel etter beste/olde og til og med tippoldeforeldre.
    Ser i innlegget lenger ned et heklet teppe på stolen med ny pute. Det er nesten likt et jeg har arvet etter min farmor.
    Takk for besøk i bloggen min, ønsker deg en fin søndag.

    SvarSlett
  12. Så gøy at du har funnet ut så mye fra fortiden. Tingene får en helt egen betydning når de har en historie som vi vet om. Nydelige bilder:-)
    Fortsatt god søndag.

    SvarSlett
  13. Vilka vackra möbler och släkklenoder du visar, visst är det härligt och glädjande när ens saker har en historia med sig...ha en bra vecka som kommer, klem VIOLA

    SvarSlett
  14. Spennede historie du forteller Rangnhild, nesten så jeg ser for meg de siste bilder 40 år tilbake i tid jo..., underlig.

    Ting man arver fra sine avdøde kjære elsker man høyere en den faktiske verdi, ingen tvil om den nei. Har noen slike jeg også som jeg setter meget høyt. Min mormor laget noen skulpturer hun som jeg fikk, og bare tanken på at hun har laget dem med sine hender, får meg varm om hjerte.

    Fin kveld, og super ukestart til deg. klem herfra...

    SvarSlett
  15. For noen nydelige bilder og koselig innlegg:)
    Det er så spennende med slektsgranskning,det er jo en viktig del av livet vårt syns jeg:)
    Ha en nydelig søndag:)

    SvarSlett
  16. Heia Ragnhild!!
    Tusen tusen takk for at du titta inn til meg,det er kjekt!
    Å du..for nokre fine bilder du viser da..å så ser eg litt til spisestua di :-)) Men du..verden er jammen ikkje stor når oss ser oss rundt,eller det vil seie Norge er eit lite land;)Å det var no litt artigt med den spisestua di da som har kjem frå Bjorli,og så tatt turen til Ålesund!Så du kjenner til traktene her oppe på møre du da. Å det du har begynt med no er no rett spennande å lese,tenk alt du finn ut no fram over,gøy!Lykke til ! Da ser oss! Ha ei fin veke...tenk at det er Mars:-)))Jippi! Klem!

    SvarSlett
  17. Heisann!!
    Takk for hilsen hos meg:o)
    Trodde jeg hadde deg i bloggrollen....men det hadde jeg ikke!!
    Så legger din til om det er greit??

    Så mange nydelige ting du har!!
    Det er noe spesielt med gamle ting......og hvertfall om de kommer fra ens egen familie :o)
    Nydelige bilder hos deg:o)

    Ha en fin ny uke:o)

    SvarSlett
  18. Å så spennende! Moro at du fant ut så mye : )Gråbeingårdene er ikke noe å skjemmes over, de var jo moderne i sin tid, men ble kanskje litt "slum" sett i forhold til drabantbyene som kom etter hvert. Knytter dem også til Oskar Bråten : )
    Jeg liker jo også å leve slik "oppi" historeien, med gamle gjenstander i daglig bruk. Hagen er jeg ekstra glad i, den har oldermora mi etablert. Viktig med røtter!
    Ha en så god uke, hilsen marianne

    SvarSlett
  19. Jättefina bilder du visar!

    Camilla

    SvarSlett
  20. Jättefina bilder du visar!

    Camilla

    SvarSlett
  21. Hei :-)

    Takk for det! Skal knipe igjen jeg nå :-)

    Nydelige bilder og arv ting du har :-) Elsker bruken av gamle ting :-) Huset mitt er fyllt med det :-)

    Ha en fin kveld :-)


    klem

    SvarSlett
  22. Flott side med mange gamle fine ting.Her er litt info om den gamle flotte lampen Som sagt min tippoldefar byggmester ole olsen hadde fire barn i første ekteskap min oldefar ole Anton og tre jenter som jeg mener ikke hadde barn, i sitt andre ekteskap fikk han syv barn til, alle var veldig unge da tippoldefar døde ( iflg vår slektsforsker /Karen Elisabeth telf 64296006.)Nå kommer jeg til poenget lampen har hengt i mitt bardomshjem i alle år på Bygdøy( hos mine besteforeldre Oswald Engelhardt-olsen) elste sønn til ole anton, men lampen er nå
    etter arveoppgjør hos min tante i bærum .Vi bor forsatt i sommerhuset til tippoldefar på Bygdøy og synes dette er veldig gøy å ta vare på .


    Håper dette kan hjelpe deg litt vedr dine forfedre.

    Hilsen
    Britt Haugen

    SvarSlett