fredag 2. januar 2009

Et slags hyttekjøkken.

Her er noen bilder fra mitt kjøkken på hytta.
Som dere ser, så er det klart for oppussing. Hele hytta må pusses opp inne.
I sommer fikk den nytt tak. Kjedelig og dyrt, men utrolig viktig. Det lakk inn vann på loftet.
Nå er taket tett, og da kan vi så smått begynne inne. Soverommet der det hadde lekkt inn vann er påbegynnt. Kjøkkenet får vi ta etterpå.
Her ble satt inn nytt kjøkken på 60 tallet. Grrrrr... Kult kjøkken. Men ikke i et hus fra 1920. Det orginale kjøkkenet var jo mye finere. For å gjøre det litt mer "ikke 60 tallet" så fjernet jeg skyvedørene. Koslig med åpne hyller. Men her har jeg altfor liten plass. Eller kanskje altfor mye kopper og kar.
Jeg overtok bestemors blå Sidsel servise (Figgjo) og supplerer det gjerne med andre farger. Helst rosa, men det er jo vanskelig å få tak i.
Ungene synst det er spennende å se hvilken farge de har fått på tallerken sin, og det gjør egentlig jeg også:))


Den gamle smørefjølen i porselen hang alltid på mors kjøkken.
Teksten "få er som far, ingen som mor" er veldig rørende.
Gleder meg til å få bort den blomstrete soveromstapeten, som tidligere leieboer tapetserte. Hun la nytt gulvbelegg også. Men så tok hun med seg kjøkkenbenken hun satte inn. On nå står gulvet der med et gulvbelegg som ikke rekker bort til veggen. Jeg kan ikke annet en å le.....

Jeg har så mangen fine ting. Men når vegger og gulv er grufulle, så blir det som å prøve å pynte på en lort.......Og akkurat derfor får dere ingen oversiksbilder;))

18 kommentarer:

  1. Mye fint i hyllene på hytta hos deg! Kjenner igjen noe som jeg har selv også, bl.a bakebollen i lyseblått og endel fra figjo. Er så mye flott derfra. :)

    SvarSlett
  2. Hei Ragnhild! Vet du - det skal ikke være så perfekt alltid. Minner og gode "vibber" er viktigere. At taket er lekk er jo ikke så kjekt, men at det er litt "sådær" er vel ikke så farlig. Det jeg ser fra bildene så virker det som et er et sted med mange gode minner og det er veldig koselig! Ser du har mange koselige gamle ting også. Min sønn skulle pynte juletreet i år (25 år) - han fant fram de eldste og rareste tingene som han hadde i mimreboken sin. Det var ting jeg ikke hadde hengt på juletreet på mange år. Kanskje dine barn vil sette pris på at det er litt "på skakke" - ikke bokstavlig, men at det er plass for at alle har satt sitt preg på stedet?

    SvarSlett
  3. hei..så mye fint i hyllene dine:) Syntes det var sjarmerende og koselig slik jeg! Ønsker deg en fin helg:)

    SvarSlett
  4. Det skapet øverst der i hjørnet var jo sjarmerendae da men tapeten...Hm, kanskje er det smalt "fas"panel under ettsteds...?

    Heldige deg som har hytte da, spennende prosjekt!

    Syns jeg ser det gulvet der litt gulvbelegg mangler ;) HIhi, men tipper det blir perfekt til slutt ;0)

    SvarSlett
  5. var ihverfall mye lekkert i disse hyllene! det blir litt av et prosjekt for dere dette! Men så bra det blir...( typisk trøst...)
    lykke til så lenge ;O)

    SvarSlett
  6. Sjarmerende Ragnhild!! så mye lekkert i de hyllene, og veggene skal jo bae være litt chabby, det er jo en hytte da jente!! hvor bliver sjarmen når hytta er designet og tilrettelagt både med det ene og det andre?? Nei, tlbake til fortiden det er det vi ønsker når vi for en gangs skyld er på hytta, det er nå min mening da :-))

    Godt Nytt år ja, og takker og bukker for trivleig bloggbekjentskap i 2008, henger på deg i 2009 også jeg vet du.

    Ha en en fortreffelig helg

    SvarSlett
  7. SÅ mycket fint du har i dina hyllor, jag hoppas i alla falla att vi får se mera, ha en skön helg, klem VIOLA

    SvarSlett
  8. Hei. Høres ut som huset her omtrent, når jeg kjøpte det... Hadde ikke blitt gjort stort siden det ble bygget... Så her var det ikke noe valg - ble ikke ting gjort nå så ville huset gå tilbake til naturen innen de neste tiårene... Skal man ivareta de gamle minnene så må man jo ivareta huset også. Spennede prosjekt !

    SvarSlett
  9. Så moro med oppussingstanker om hytta.
    Synes kjøkkenskapene var sjarmerende, jeg! Og litt skakt skal det være på hytta synes jeg. Viktigst er vel at nå er taket tett! ;)
    Lykke til:)

    SvarSlett
  10. Jeg må først få ønske deg et godt nytt år....Håper du hat tatt inn det nye året med stor iver og glede... det har jeg og gleder emg til vår!

    Det er jo en stund igjen.. men under den kalde overflaten ligger små vakre blomsterknopper og bare venter...

    Kos deg i helgen, og nyt den koselige hytta di...Vakker!

    Stor klem white vintage

    SvarSlett
  11. Hei Ragnhild og riktig godt nytt år !

    Tusen takk for varme og omtenksomme ord i bloggen min - det varma veldig ! I dag har eg lagt inn eit gledes-innlegg...er såå glad !!!

    Ellers er det koselig å besøke bloggen din ! Så mykje vakkert og så artig, naturlig og fin måte du uttrykker deg på ! Håper det er ok at eg lagrer deg i blogglista mi - for her vil eg snart kome igjen :)

    Ønsker deg ein riktig fin dag vidare !

    klem frå Johanne

    SvarSlett
  12. Hei Ragnhild
    Takk for hyggelige kommentarer om boken, du kan selfølgelig få kjøpt boken til nettbutikken din. Ta kontakt med Gyldendal forlag så ordner det seg.Blir det vanskeligheter så kan jeg prøve å hjelpe til.
    Hyttkjøkken fra 60 tallet, mitt er fra tidlig 50 tallet, det er utrolig mye en kan gjøre med maling,tekstiler og pynt.
    Du må ha en god helg,
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  13. Hej Ragnhild!

    Vilken mysig blogg du har, med allt sånt som jag gillar! Det ser så trevligt ut hos er, och det är ju så klart alla de gamla vackra detaljer som du har. Spännande också med din nätbutik. Ska kika in i den också!

    Kram
    Karin

    SvarSlett
  14. Det var da mye vakkert du har i kjøkkenhyllene dine. Jeg er så glad i den lyse pastellblå fargen, som du ser ut til å ha flere ting i. Og koselig generellt er det med personlige og gamle ting og kjøkkenredskap. Jeg har helt sansen for slike kjøkkenskap uten dører, men forstår jo deg også at du ønsker fornyelse etterhver, spesielt hva gulv og vegger angår. Lykke til med oppussingen, og jeg gleder meg til rapporter etterhvert (for du kommer vel til å vise bilder her...?)

    SvarSlett
  15. Hei. Høres ut som du har mye fint i skapene dine, det du viser var veldig flott. Det blir nok herlig den dagen du kan sette alt det fine inn i ditt nye hyttekjøkken. Det er morro å pusse opp helt fra grunnen, i hvertfall etterpå, he he. Særlig når det er snakk om ekstrem make over som her : ) Blir spennende å følge med fremover.

    SvarSlett
  16. Godt nytt år.
    Så mye spennende du har på bloggen din, og så mye fint som du lager.
    Blir spennende å følge bloggen din i 2009 :o)

    SvarSlett
  17. Hei Ragnhild og igjen vil eg takke deg for dei varme og omtenksomme orda...det betyr såå mykje.
    Tenk å få menneskelig omtanke frå nokon som ikkje veit kven eg er - og omvendt...men det gjer meg såå glad. Tusen takk !

    Ønsker deg ei riktig fin veke !

    klem frå Johanne

    SvarSlett
  18. Hytte er synonymord meg KOS! Elsker å dra på hytta. Og pynte med gamle til og duppeditter. Gleder jeg til å se fler bilder fra hytta de:)

    SvarSlett