onsdag 10. desember 2008

Lag en girlander.

Jippi! Jeg har fått opp girlanderen og julekulene henger nå og dingler.
Det dufter av deilig gran og jul i stua, og jeg er kjempefornøyd.
Girlanderen henger over vinduet innerst i spisestuen.
Akkurat den veggen har fått tapet (fondvegg) og tapeten er kjøpt hos Atelier Tyttebæret.
Ikke lett å fotografere med motlyset i vinduet gitt.
Det er enkelt å lage.
Hent granbar hos juletreselgeren og finn fram en hagesaks og streng/ståltråd, som er god å jobbe med. Klipp opp kvistene i ca 30cm lengder, eller bare klipp de små greinene av hovedgreinen.
Også er det bare å legge over hverandre og surre sammen med ståltråden.
Du kan også bruke en litt tykk hamp og surre greinene fast til.
Da kan du klippe greinene mindre og få en mer samlet girlander.
Jeg liker at den er litt rufsete og at greinene stikker ut på sidene.
Når du har kommet halparten så langt så stopper du. Lag en til akkurat like lang og fest de sammen. Da får du et senter på midten som greinene går utifra.
Også er det bare å henge den opp.
Det hjelper med noen små spikrer i veggen over vinduet eller døren eller hvor du nå vil ha den.
Det er også kjempefint å ha girlanderen liggende over en kommode eller et avlastningsbord.
Jeg har sett streng i noen kongler og festet på girlanderen.
Litt lav hadde jeg også, og den var det bare å dytte inn, så satt den av seg selv.

Julekulene er festet i forskjellige band og smale blonder,
som er knyttet rundt girlanderen.

Og det ble jul i stua ;)


7 kommentarer:

  1. ja her var det virkelig jul... kjenner duften av granbar ,- heeeerlig...
    Frister til å gjøre noe lignende..

    julekuler er snacks,- må ha noen nye hvert år...
    du hadde nydelige i butikken, håper du enda har, for eg må vist skjøpe meg ei eller to....
    stor klem så lenge , nå er det middag hos svigermor...*

    SvarSlett
  2. Så lekkert. Med dette er jo den ultimate juelstemning skapt. Nydelig var det. Flott at du viser hvordan vi gjør det også. Håper jeg rekker å prøve dette. : )

    SvarSlett
  3. Tenke seg til...jeg har gjort akkurat det samme med kjøkkenvinduene...tok bilder av vinduene i går, men synest det ble så mørkt lys...så tenkte å ta nye til helgen da jeg er hjemme på dagtid...regner med at jeg vil legge ut min variant snart... :)

    Må bare få si at jeg synest det var fantastisk fint slik som du har gjort det!:)
    Har noe til deg på bloggen min, stikk innom!
    Ha en fin kveld!
    :)

    SvarSlett
  4. Dette var jo lekkert, tror jeg må prøvedette.. Ha en fin dag. Kristin

    SvarSlett
  5. Så flott det ble med julekulene i vinduet! Jeg tror jeg låner litt av den ideen hos deg :)

    Håper du får ei fin adventshelg!

    SvarSlett
  6. Nyyydelig girlander! Nå ble jeg inspirert!

    SvarSlett
  7. Hei Ragnhild - takk for besøket på min bod på Folkemuseet i dag. Kjempehyggelig å treffe deg. Veldig fin girlander du viser framgangsmåten på også - må nok ut i skogen en tur en dag.

    SvarSlett