mandag 8. desember 2008

Hva gjør jeg med julekulene?

Jeg er en liten samler. Jeg samler ikke på frimerker eller har et helt rom fullt av støvsugere fra 50 tallet. Neida jeg samler litt av det og litt av det. Er det noe jeg er veldig glad i så må jeg liksom kjøpe en til, og enda en til, og plutselig så har jeg en samling. Julekuler er en av tingene på lista mi. Hvert år investerer jeg i minst en ordentlig håndblåst glass kule.

De aller førte jeg kjøpte var oransje :o) De passet veldig fint inn i 60talls funkis, Ikea rekkehuset mitt. Der bor jeg jo ikke lenger, og alle Ikea sponplatene og den oransje sofaen er historie. Nå har jeg bare julekulene som minner om den perioden. Er litt usikker på om jeg klarer å lure de inn her, i min romantiske hvite jul.

I år har jeg jo fått inn de flotteste julekulene i butikken min også. Jeg har selvfølgelig plukket noen til meg selv. Den dråpeformede som ligger fremst er bare kjempelekker. Den er fasettmønstret og reflekterer lyset så fint.


Jeg har vært litt lei meg de siste dagene. Gjensynsgleden med julekulene var stor.
Men vi skal reise bort i julen. Vi skal på hytta, og da blir det bare juletre der. Grrrr. Vet ikke helt om jeg holder det ut.

I dag kjørte jeg forbi juletrebutikken på idrettsbanen. Da kom jeg på at jeg må lage en girlander. Og før jeg visste ordet av det, så hadde bilen snudd, og jeg sto og plukket gratis granbar hos de hyggelige juletreselgerne.

Jeg må jo bare si det, jeg har aldrig sett så fine juletrær før. Sukk!

10 kommentarer:

  1. Så utrolig vakre julekuler, og for en skjønn liten pus du har :) Nydelig blogg :) Klem

    SvarSlett
  2. Så fine kuler..jeg har snart ikke flere julekuler igjen til juletreet jeg, dem ligger jo overalt i huset:)

    Alltid koselig å samle på noe:)

    Ønsker deg den god uke, og kos deg vakre detaljer og familien:)


    Klemmer White vintage

    SvarSlett
  3. Nydelige julekuler, du må legge dem i skåler og på brett og nyte dem nå i adventstiden siden du ikke får se dem på julaften.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  4. Kjempefine ting, som vanlig fra deg !
    Utfordring inne hos meg... Er ikke sikkert du er så glad i utfordringer, men DENNE er enkel...

    SvarSlett
  5. du har utrolig mange skjønne julekuler! syns en av de hyggeligste tingene med interiørinteressen er å samle opp små samlinger, som får stå fremme til ulik tid på året:)

    ha en veeldig fin uke:):)

    SvarSlett
  6. Jeg har også en svakhet for julekuler, og for et har pr siden kjøpte jeg en haug i rosa! Men har andre farger (mest gull og sølv) også. det er så rart med det å samle på ting... jeg er heller ingen samler, inbiller jeg meg, men det har lett for å hope seg opp flere ting av samme slag hvis jeg først liker noe...

    Jeg likte veldig godt kjøkkenet ditt, som jeg så litt lenger ned i bloggen din her. Nydelig er det, og artig med noe annet enn hvitt, som ellers er å se så å si overalt (ikke hos meg, for her er det gult, gitt!)

    SvarSlett
  7. Med dette innlegget har du overgått deg selv. Det var bare det ene nydelige bildet etter det andre. Det tredje bildet av alle de sølvfargede julekulene var min absolutte favoritt. Jeg elsker også jukekuler. Jeg var så heldig å arve min farmors juletrepynt, og der var det mange skatter, blant annet noen fine hvite og sølvfargede fugler. Det er lykke å ta dem frem igjen hvert år. Håper du finner julestemningen på hytta også, det kan jo bli fint der og. : )

    SvarSlett
  8. Så mange flotte og nydelige julekuler du har. Alltid kjekt å finne igjen slike skatter:0)

    SvarSlett
  9. Så mange nydelige julekuler du har!! Skjønner du blir glad av å se på de, ble jo glad bare av bildene her. Klem

    SvarSlett
  10. Så mange fine julekuler. Har en liten drøm om å reise på julemarkeder i utlandet: Praha, London osv og kjøpe julekuler som ingen andre har. N kan vi pynte til jul!

    SvarSlett