mandag 15. desember 2008

Glass-historie fra Hadeland


Det har vært mye farting i dag. Jeg var sikkert litt sliten, for det var bare helt umulig å finne på noe å skrive på bloggen. Så etter å ha kost meg med andres blogger, sank jeg ned i sofaen. Også, 2 slurker nedi rødvinsglasset, kom jeg på at jeg kan jo bare skrive om glassene mine. De står på kjøkkenhyllen og brukes sikkert altfor ofte. Sånn av og til så er det helt på sin plass og avslutte dagen med et glass rødvin. Ikke altid jeg orker å drikke opp. Men det er liksom så kos å ha det stående der. Spesielt når jeg har hatt en produktiv dag.


Glassene har så god fasong. Ingen høy og ustå stett, gjør de så gode i hånden liksom. Også er det gamle hadeland glass. Et har jeg arvet og 2 har jeg kjøpt. De er produsert før under og etter krigen. De solgte mest før krigen. Når krigen kom så var det plutselig ingen som ville ha de. Ingen glass i den serien. Og de som hadde, ja mangen av de kvittet seg med de fine glassene. Serien het nemlig Adolf.... Men glassene var fine. Og de er utrolig holbare, forde de er rette øverst. Da blir det ikke så lett nagg. Hadeland ga glassene nytt navn etter krigen. Det måtte de jo. Så nå heter de Finn. Fine Finn.

10 kommentarer:

  1. God morgen. Å for noen herlige glass. Jeg er en glassoman og elsker krystall og eh....glass. Disse var verd et blogg innlegg synes nå jeg. Å at det ikke er bare meg som drikker rød vin på søndager, det er godt å høre. he he. Jeg koste meg med rødvin og risller i går. Så nå kan jeg sette igang med posjon nr. 2.
    Ble så inspirert av gierlanderen din at i dag skal jeg ut å hente inn gran og lerk og lage gierlander til både speil og vinduer. Ha en herlig dag. Klem fra Elin:O)

    SvarSlett
  2. Kjempefine glass - litt annet enn det man får kjøpt på Ikea...
    Folkemuseet da ? Jeg kjørte rett forbi.... Skulle nedover for å hente 16 åringen som har vært på helgebesøk - og hun savnet kjæresten så mye at det ikke var tid til annet enn det som var mest nødvendig !
    Nest siste fridagen på over ei uke i dag, og den skal faktisk benyttes på Hadeland...

    SvarSlett
  3. Nydelige glass, skjønner at du har de fremme, ha en fin dag.. Kristin

    SvarSlett
  4. Hei og takk for koselig kommentar!

    Så fine glass du har :o) Vi har Finn glass fra Hadeland (ikke rødvin), men jeg tror det er mer "mønster" på dem.... Mamma og pappa har hatt Finn glass så lenge jeg kan huske (tror de fikk til bryllupet sitt for 45 år siden!!).
    Jeg syntes de er "flotte", kos deg med rødvinen - det gjør jeg også ;o)

    SvarSlett
  5. Hei på deg! Me too, samlet meg opp hele serien, synes likørglassene i serien er finest jeg da, de har så nydelig fasong. Er i allefall kjekt å ha en slik serie når det skal dekkes til jul, ingen andre glass enn Finn glitrer så fint i siseleringen i lyset fra juletre og stearin!
    ~ ♥~
    Klem

    SvarSlett
  6. Her er det gjenbruk som gjelder skjønner jeg ;0), herlig!Men fant ike den rustne lysekrona di der inne jeg da, sjekker siden er litt travel ;)

    Nydelige glass, lurer på om ikke mine foreldre har disse også.
    Likte headingen din her inne godt også, og du et glass rødvin eller to er sunt året rundt!

    SvarSlett
  7. nydelige glass... sikkert flott kling i dem...
    takk for flott pakke som kom idag,- nyydelige kuler,- skulle ønske du hadde hatt flere av de halve,- så bedårende nydelige...
    takk for stjerna og vakkert kort... stooor klem.. Magny~~~¨*

    SvarSlett
  8. Hei

    Vet du hva glasset bakerst heter? Det som har to ringer på stetten?

    Koselig blogg. :)

    SvarSlett
  9. http://lumerkoz.edu It is a very good thing, atrovent buren clientele biaxin side effects binan inhabitant paroxetine yonsei atarax side effects foliar liking buspar shneiderman luisa

    SvarSlett