lørdag 22. november 2008

Gammel kjærlighet......

Litt romantikk på lørdagskvelden må man ha;)
Og jeg fikk nylig tak i 10 vakre kort. Alle er postgått i desember 1914 og 1915 til ei som heter Astrid. Hvem hun er eller var aner jeg ikke. Men jeg kan alikevel få et lite glimt av livet hennes gjennom disse kortene. Her kan en ane forelskelse, vanskelige valg og fortvilselse.

Det er litt vanskelig å tyde den gamle nydelige håndskriften. Men på det første kortet kan vi lese; "Du er vel ledig nå, da det ikke er mere haab for Oskar. Men du har jo han i erindringen alikevel vet di. osv. Dette var 18.12 fra en veninde. Men så den 21.12 er der en som håper å treffe henne som avtalt på samme sted som forige gang. Å så spennende med hemmelige møter. Men så, et år etter er der en som er blitt sviken. Stakkars! Han virker helt klart litt bitter.

Jeg kjøpte kortene forde de var så vakre. Også får jeg denne overraskelsen når jeg begynner å tyde hva som står på baksiden. Astrid har bodd på Grefsen også i Thv. Meyersgt 27, i Cristianina. Og det er så nært og alikevel så fjernt forde det er så lenge siden.

Ha en fin lørdakskveld, og ta vare på romantikken.

6 kommentarer:

  1. Så koselig med sånne gamle kort. Selv har jeg ei bunke etter Julie, men det er ikke så spennende det som står skrevet bakpå. Hun var gift med samme mann i all sin tid... Like greit, kanskje

    SvarSlett
  2. Å så spennende og rørende å lese om denne Astrid.
    Lurer på hvordan livet hennes var på den tiden. lite ante vel hun at kortene hennes er blitt antikviteter!!??

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Så utrolig gøy. Hvor fikk du tak i de da? Spennende lesning;-) God søndag! Klem Beth

    SvarSlett
  4. guuuri så heldig du var nå...
    har selv kjøpt kort på qxl.
    klem og romantisk søndag~~~~

    SvarSlett
  5. Sååå flotte kort, også så spennede å få innblikk i en ung kvinnes liv, som levde for så mange mange år siden. De var bedårende!!

    Tallerkenhyllen i forrige innlegg var utrolig flott.

    SvarSlett