mandag 24. november 2008

Fra et julemarked


Barnas barnehage og skole hadde julemarked i helgen. De går på Steinerskolen og i stedenfor loppemarked så arrangerer vi julemarked. Da lager alle foreldrene mengder med håndlaga varer, som selges til hyggelige priser på julemarkedet. I tillegg er der mengder med aktiveiteter for barna. Dukketeater, eventyrlavo, verksteder og ridning på hest og ponny. Så vi koser oss veldig.


Jeg kjøpte en svibel i mose. Og den lager du lett selv.

Kjøp svibel i potte. Ta av potta og pakk svibelknollen inn i mose. Bruk en gulltråd (eller sytråd) og surr rund mosen, så den holder seg på plass. Denne tråden kan du tre perler på om du ønsker å pynte med perler i mosen. Så setter du den på et fat. Når du vanner på fatet trekker vannet opp i mosen og svibelen vokser og koser seg så best den kan.

Telysglasset får du kjøpt her.



Også kjøpte jeg tørkede epler. Dette er jo også enkelt å lage. Du fjerner kjærnehuset og skjærer opp eplene i tynne skiver. Trer de på en snor og henger de til tørk, gjerne i vinduet over en ovn. De blir så gode så.

Disse dyrene er fra en arbeidskveld i barnehagen. Da kommer vi (som vil) sammen, lærer og lager. De er tovet i ull og akkurat passelige til en liten barnehånd. De var selvfølegelig utsolgte alle sammen da jeg kom på markedet er par timer etter at det sartet.

Har du lyst å besøke et julemarked og tilfeldigvis er i Oslo, så er der julemarked på Steinerskolen på Hovseter lørdag og søndag neste helg. Og det er bare det beste julemarked. Jeg må nok en tur der også.

8 kommentarer:

  1. Så koseleg pyntefat...
    Takk for svibeltipset, det trur eg sanneleg eg skal prøve:0)
    Fin mandagskveld til deg

    SvarSlett
  2. Hei, så lurt med kulemarked da! De dyrene var herlige!

    SvarSlett
  3. Så lurt med svibel i mose ! Det hadde jeg ikke tenkt på , engang.

    Nei, det kan være litt skummelt å klippe i gammelt stoff, ja. Gamle overlaken kan jo utmerket godt brukes som duk, uten å klippes i. Særlig hvis bordet har den ene enden inntil en vegg. Men NÅDE den søm søler tyttebærsyltetøy da !

    SvarSlett
  4. Så kjekt med slike tiltak!
    Mange flotte tips, takk takk :)
    Ha en strålende flott uke
    *Siv*

    SvarSlett
  5. Dette hørtes ut som et trivelig julemarked:) Takk for at du delte idèen om svibel med mose rundt. Fikk litt lyst til å prøve meg på det.

    SvarSlett
  6. så kosleig! ja deter så mye fint å finne om man går på julamarked/ messer. det med svibelen vil jeg gjøre også.
    var innom Nikoline på landet, ho tørka mosen på 150 gr i ovnen, for å ta kverken på alle småkryp før mosen ble tatt i bruk,-
    takk fro hilsen , det er alltid kosleig å høre fra deg~~

    SvarSlett
  7. Hei !! Så koselig at du fant noen kort du likte,inne hos meg :) Nydelige ting du har i butikken din,nå har jeg kost meg der inne,lenge........! Kjempefin blogg du har,likte meg godt her....og kommer nok igjen :)

    SvarSlett