mandag 27. oktober 2014

Foccacia



Noen ganger bare må jeg bake selv. Hjemmebakt smaker rett og slett så mye bedre. Også er det blitt mer og mer viktig for meg å vite hva jeg egentlig spiser. Og ikke minst hva jeg egentlig serverer mine barn.

Foccacia er enkelt å få til, så det er bare å sette igang.




Du trenger:
Deig:
6 dl vann
25 g gjær
2 ts salt
1 ss sukker
300 g durumhvete
500 g hvetemel

kvast frisk rosmarin
1 ts flaksalt
4 fedd hvitløk
6 ss olivenolje

Bland alle de tørre ingrediensene med gjær utrørt i litt av vannet, lunkent. Og resten av vannet som også skal være lunkent (fingervarmt). Elt deigen til den slipper bollen og sett til heving i ca 30 min.

Bland urteolje av rosmarin, presset hvitløk, flaksalt og olivenolje i en morter. 

Kjevle ut deigen og ha den i en langpanne. Fordel urteoljen utover deigen. 



Og stikk mange små hull i deigen med f.eks fingrene. Jeg syns det er morsomt å bruke farmors gamle kremmerhusform til den jobben. 

La heve i ca 30 min til.

Stekes på 200 g i 15-20 min.



Du kan såklart variere urter og fyll. Oliven, soltørka tomater er f.eks også nydelig å ha på. 

Lykke til😊



2 kommentarer:

  1. Hmmm, dette så veldig deilig ut. Er så enig med deg med hensyn til fokus på hva vi stapper i oss og barna. Nå er jeg heldig som har barn som også liker å lage mat og bake. Kanskje fordi de har fått lov til å slippe til på kjøkkenet fra de var små :-) Baksiden er at jeg selvfølgelig aldri har et ryddig kjøkken, men den ryddingen og vaskingen tar jeg gladelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en tenåringsjente som elsker å bake og lager kaos på kjøkkenet jeg også. Men det er som du sier viktigere med bakeglede en ryddig kjøkken😊

      Slett