fredag 23. oktober 2009

Reportasje fra mitt hjem.

Da jeg åpnet mailboksen min i dag lå denne meldingen fra en hyggelig dam der:
"Ser i Hus og Hjem nr. 5 side 18 et rosemalt bilde ( henger over et sortmalt skap) jeg er ganske sikker på at dette er malt av min mor ?! Malt på sort taft?"
Ja da var det bare å hoppe i støvlene og løpe ut i postkassen og hente inn bladet. Jeg hadde jo ikke fått lest igjennom eller sett bildene før trykk så det er klart jeg var spent. Og jeg syns det ble veldig bra jeg. Tusen takk til Bjørn Runar Sodeland for flott reportasje.
Der står jeg og viser fram det første innpakningspapiret som Walla hadde når hun åpnet butikken rett etter krigen. Vanskelig var det å tak i varer da, så på åpningdagen hadde hun bare noen tråsneller å selge. Men det ble jo en stor og innholdsrik butikk etter hvert. Morsomt at bestemor (Wallas mor) har tatt vare på en rull med det første innpakningspairet fra butikken. Tipper det var en stolt mamma, selv om det ikke var helt akseptabelt at en mor gikk ut i arbeidslivet den gang. Mange ristet på hodet og syns det var synn for den stakkars sønnen hennes som da var liten. Wallas svigermor likte det svært dårlig og hadde ondt av sin sønn som ikke hadde en kone som stelte for han. Derfor måtte Walla bevise at ingen led nød hos henne. Der var alt på strekk. I skapene lå det fint i beine stabler med alltid brettekanten ut. Alt var ryddig og jeg syns ikke det så ut som det bodde noen hjemme hos oss.
Tenk i dag rister folk på hode av mødre som "bare" er hjemme. Det har jeg selv vært i mange år så jeg har følt det langt inn i sjelen. Var liksom ikke verdt en dritt. Hva driver du med sa folk. Og da var det slettes ikke kjekt å svare at jeg var mamma på heltid. Selv om det var et bevisst valg jeg er veldig glad for at jeg tok.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Det er fredag og jeg skal fly til Ålesund og besøke svigers. Veldig bra, fordi det er hyggelig, og fordi det er der det er fint vær. Her er det surt og vått.
Ha en fin helg alle sammen.

16 kommentarer:

  1. Så artig. Gleder meg virkelig til å se hjemmet ditt på bloggtreffet. Har utsatt en tur til England bare pga det... :-)

    SvarSlett
  2. Så morsomt Ragnhild:)
    ha en riktig god tur til svigers i det fine været...håper det blir bedre til søndag(birkelunden):)
    klemmer edda

    SvarSlett
  3. så gøy da!!!
    takk for sist forresten ;)
    her er det strålende høstvær..håper det holder seg til dere kommer :)
    du er hjertelig velkommen innom Emma`s verden ;)
    kanskje vi sees..??
    ha en fin dag!!
    klem Anne***

    SvarSlett
  4. Gøy med reportasje, da, Ragnhild! Og at du fortalte litt om Walla - hun var jo et fantastisk menneske - etter det du har fortalt! klem fra Gro

    SvarSlett
  5. Så gøy med repotasje!! Tenk å ta vare på innpakningspapiret, noe så kjekt i dag:)

    SvarSlett
  6. Åhh så gøy med reportasje :)) ser flott ut..
    Jeg har og vært hjemmeværende og er stolt av at jeg hadde anledning til det ;)
    Og jeg VET at mine barn satte stor pris på det , og det er lønnen min :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  7. Så gøy det var med reportasjen. Også historien om Walla. Synd at man skal måtte bevise noe for andre bestandig. Man tar jo de valgene som passer best for seg selv.

    God helg! Klem Tino

    SvarSlett
  8. Denne reportasjen ser så flott ut!
    Jeg er og hjemmeværende med 5 barn, og har aldri angret på det, nyter hvert sekund:)
    Ha ei koselig helg,klem Hanne:)

    SvarSlett
  9. Så kult ;)
    så forresten i ett tidliger innlegg at vi har gått på samme skole ;)
    esmod,
    Når gikk du da ?
    Jeg gikk 95-98
    Bysten min er også slik den var ;9
    med Bolduc og det hele.
    best slik, det er jo en arbeidsbyste for meg iallfall..
    ha en fin helg

    SvarSlett
  10. Utrolig gøy! Takk for pakke forresten, nydelige bøker! Og tusen takk for de søte lysene!
    Ha en god helg

    SvarSlett
  11. Så moro med reportasje da! Du har virkelig et vakkert hjem :)

    Helgeklemmer fra Maia

    SvarSlett
  12. Hei-hei! Må løpe og kjøpe det bladet, skjønner jeg! Håper alt er bra med deg! Kos deg masse i Ålesund. Jeg gjorde noen fine kupp der sist mandag. På Fretex og NMS. :) God helg til deg!

    SvarSlett
  13. Så morsomt!!
    Nydelig blogg du har, jeg vil gjerne følge deg:)

    Ønsker deg en riktig god helg!

    SvarSlett
  14. Oi, så gøy! Grattis med reportasje :D

    SvarSlett
  15. Skjønner godt hva du mener, jeg har også fått noen kommentarer på det med å være hjemme. Og det selv om jeg faktisk jobber hjemme, og tjener penger. rart det der, hvordan vi alltid skal føle at egne valg må forsvares så voldsomt. verden hadde definitivt vært mye bedre hvis alle styrte livene sine selv ( nåja, med visse syke unntak da, men de er helst maktsyke menn)

    SvarSlett
  16. Hei, Gratulerer med flott artikkel! klem Siv

    SvarSlett