søndag 27. september 2009

Glass til syltetøyet.

I dag startet dagen med å lage plommesyltetøy. Mmmm..

Flekkene du ser inni syltetøyet er ikke plommesteiner som min mann trodde. "Hva er de flekkene? Har du ikke skjært ut steinene". Nei, de gir bare ekstra god smak sa jeg. Hihi..
Det er selvfølgelig ikke plommesteiner. Det er rosiner. Bare for å gjøre det litt mer spennende så har jeg i rosiner og kanel i tillegg til brunt sukker.

Glassene kommer fra Chic Antique. De har patentlokk i porselen og gummistrikk/pakning som gjør de helt tette. Gummipakningen sitter fast i ringen på lokket, jeg har bare tatt den av her for å vise at den er der.
Ekstra fine glass om du ønsker å gi bort hjemmelaget syltetøy, brente mandler eller annen godis til jul. Jeg kommer til å fylle kjøpeslyltetøyet også på disse glassene. Syns de er så mye finere og koseligere å sette på bordet. Du finner glassene i nettbutikken under "nyheter".
Håper alle har hatt en vidunderlig søndag. Vi har kost oss ute i hagen. Sommertemperatur og blomstrende roser gir ikke følelsen av høst. Men alle de flotte fargene på lauet som faller fra lønnen forteller at høsten den er her.
Ønsker alle som har startet høstferien er fin ferie og alle andre er en like fin arbeidsuke;)

17 kommentarer:

  1. Oi så flink du har vært! Ha en flott kveld og en enda bedre uke:)

    SvarSlett
  2. nydleige stemningbilder... har hørt at det har vært en varm og deilg september,- unner dere det..

    (uuuuhææ...)

    klem, magny

    SvarSlett
  3. Hei

    Så flink du er som lager syltetøy! Det høres godt ut..mmm

    Kjempefine glass, likte godt de hvite lokkene:)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. De glassene var fine :)

    Og jeg skjønner jo at mannen din lurte litt på flekkene :) Men det var en god ide med rosiner i!

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  5. god kveld.....
    takk for hyggelig kommentar....ja det spørs etter bloggtreffet på Lillestrøm med 50 påmeldte:)
    da får en bare ha slik stående bufe:)alt går.....
    det så deilig ut det plommesyltetøyet.....drømmer om og ha en ripsbusk...slik at jeg kunnet laget bestemors ripsgele...den var fantastisk god...
    ha en fortsatt hyggelig kveld..
    klem edda(elin):)

    SvarSlett
  6. Du har verkligen varit duktig....så gott, hoppas helgen varit skön , ha en fin vecka som kommer, klemmer VIOLA

    SvarSlett
  7. Dette både hørtes og såg deilig ut! Så flink du er å lage sylte selv - hos meg er det bare blitt med tanken. Men disse glassene var et godt tips! Og så var de skikkelig flotte også:o)
    Ønsker deg en fin kveld.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  8. Åååå, nå fikk jeg lyst på plommesyltetøy!! det har jeg ikke spist siden jeg var lita! Så delikat og godt ut:) kjempe masse fine ting du fikk m deg fra loppis! jeg syns synstesten var rå stilig:D

    SvarSlett
  9. Ser kjempegodt ut!!!
    Så flink du er! Herlige krukker, et godt alternativ til norgesglasset:) Heldige dere som har sol og sommer, her har det vært skikkelig høstlig, håper dere tar med litt sol når dere kommer vestover:)
    Klem Anita

    SvarSlett
  10. Det er nogen smukke glas! Jeg skal snart ha nyt køkken, de glas vill klæ det fint! :)

    SvarSlett
  11. Så skjønne glass... og så flink du er ...Smaker sikkert kjempegodt med rosiner og kanel.. spennende ...

    Ønsker deg en fin mandag... Klem Kerstin

    SvarSlett
  12. Kjempefine syltetøyglass! Og syltetøyet er sikkert nyyyyydelig! :)

    SvarSlett
  13. Nydelige glass, og den sylten ser så nydelig ut:)
    Takk for tipset med rosiner og kanel...det var ikke dumt:)
    Ønsker deg en nydelig uke,klem:)

    SvarSlett
  14. Syltetøyet så kjempegodt ut; så flink du er! Heldig er den som får et glass i gave!

    SvarSlett
  15. Hei, Ragnhild! Og tuuusen takk for at du tilbyr deg å finne sølv til meg :)
    Det er 40 og 60 grams jeg er på utkikk etter, og har trålet rundt på bruktbutikker og sett, men ikke funnet noe. Jeg synes det er sjarmerende med litt mix av mønster, og er åpen for det :) Men det er bare det å finne det som er problemet. Det er en liten butikk i byen som muligens har, men den har ikke vært åpen når jeg har vært der... Er litt til og fra med åpningstidene. Figgjohallen er ikke her, høres ut som rundt Stavangertraktene. Det er antikk og samlermesse i Starthallen en gang for året. Har vært innom der, men ikke sett etter sølv :)Er ikke sikker på når den er på året.

    Om du vil se etter sølvbestikk for meg, takker jeg ja til det. Så etter mailadr. din her, men fant ikke noe. Min er margretheshusoghage@hotmail.com
    så kan vi mailes om detaljene :)

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  16. Så tøffe syltetøyglass...og syltetøyet så deilig ut med det du har puttet oppi...mmmm
    Fortsatt fin kveld Ragnhild.
    Klem fra Hanna

    SvarSlett